Barretto over Ferrari: 'Ik begrijp dat ze meer richting het ontwerp van Red Bull gaan' Formule 1
Formule 1

Barretto over Ferrari: 'Ik begrijp dat ze meer richting het ontwerp van Red Bull gaan'

Barretto over Ferrari: 'Ik begrijp dat ze meer richting het ontwerp van Red Bull gaan'

Ferrari begon sterk aan 2022 onder het nieuwe technische reglement, maar zakte gedurende het seizoen steeds verder weg en lijkt zich aan het begin van het huidige seizoen nog steeds in die neerwaartse spiraal te bevinden. Het ontwerp van de Ferrari is misschien niet zo opvallend als dat van Mercedes, maar het is wel duidelijk dat het Italiaanse team een andere filosofie hanteert dan constructeurskampioen Red Bull Racing. Nu Aston Martin goede resultaten boekt door bepaalde delen van de Red Bull te kopiëren, denkt ook Ferrari er volgens analist Lawrence Barretto aan om die route te betreden.

Tijdens de Weekend Warm-Up van F1TV bespreekt presentatrice Laura Winter uitgebreid de situatie van Ferrari met Will Buxton en Lawrence Barretto. Ferrari kende een zwakke start van het seizoen: in Bahrein liep Charles Leclerc nog een mogelijke podiumplek mis vanwege technische problemen, in Saoedi-Arabië kwam het team simpelweg snelheid tekort en moesten de coureurs nog achter Alonso en Mercedes aansluiten. 'Ze hebben een snelle auto nodig. Zo simpel is', begint Buxton zijn betoog. 'Ze wisten wat de beperkingen waren van hun auto van vorig jaar. In een poging om die zwaktes aan te pakken, lijkt het erop dat ze de voordelen hebben verloren die de auto van vorig jaar had.'

Sinds dit seizoen heeft Ferrari in de persoon van Frédéric Vasseur een nieuwe teambaas. Vasseur kwam over van Alfa Romeo en verving Mattia Binotto. Buxton vertelt hierover: 'Vergeet niet, Ferrari gaat een nieuw tijdperk in onder de leiding van Frédéric Vasseur, maar het gaat zeker een half seizoen duren voordat we enige gevolgen gaan zien van de veranderingen die hij binnen het team aanbrengt. De huidige vorm is nog steeds een gevolg van de keuzes die gemaakt zijn onder het vorige leiderschap. Je kan niet onmiddellijk het tij keren.'

Er is een plan zonder tijdsaanduiding

'Ik sprak met beide coureurs vanmorgen', vervolgt Buxton. 'Ze zeggen dat ze geen idee hebben hoe lang het duurt voordat ze de upgrades krijgen die ze nodig hebben, maar er staat een duidelijk plan klaar betreffende welke richting ze op moeten gaan. Ze weten alleen niet hoe lang het gaat duren voordat dat plan uitgevoerd. Dus als je fan bent van Ferrari, moet je nog even langer geduld hebben. Charles (Leclerc, red.) zei dat vorig jaar, toen hij de race won, als heel lang geleden aanvoelt, maar hij zei ook dat het heel lang gaat duren voordat ze opnieuw in die positie verkeren.'

Presentatrice Laura Winter voegt daaraan toe dat de situatie frustrerend moet zijn voor Leclerc, die naar Ferrari ging om wereldkampioen te worden. 'Het moet inderdaad zwaar zijn voor de Ferrari-coureurs, met name voor Charles, die in het begin van vorig jaar nog voor de titel streed, om te accepteren dat dit niet het jaar gaat zijn dat ze weer voor de titel gaan vechten', voegt Barretto toe. 'Je moet je ook afvragen hoe lang het gaat duren voordat ze Red Bull weer bijhalen. Zelfs als ze dit jaar vooruitgang boeken, zal ook Red Bull de auto verbeteren. Het kan dus lang duren voordat ze het gat kunnen dichten, misschien wel tot volgend jaar of het jaar daarna. Het hangt ervan af hoe snel ze zich ontwikkelen en of ze ervan kunnen profiteren dat ze meer windtunneltijd hebben dan Red Bull en ze kunnen zorgen dat dat verschil zich uitbetaalt.'

De vraag is ook wat dan precies het plan van Ferrari is. Barretto heeft hier wel het een en ander over gehoord: 'Ik begrijp dat ze er nu over nadenken om meer richting het concept van Red Bull en Aston Martin te ontwikkelen, en weg van hun huidige ontwerp. Dat ontwerp had, zoals Will (Buxton, red.) zei, duidelijke sterktes vorig jaar, maar die sterktes lijken ze niet meegenomen te hebben naar dit jaar. Veel teams in de paddock denken nu dat ze de aanpak van Red Bull moeten najagen, als we competitief willen zijn.'

Hierbij voegt Buxton toe dat Mercedes-teambaas Toto Wolff eerder al aangaf dat hij er geen problemen mee heeft om de route van Red Bull te volgen, als de auto maar snel is. Mochten de andere negen teams één voor één de Red Bull-route volgen, dan kan dat Red Bull voor langere tijd van een competitieve positie verzekeren, aangezien andere teams dan hun verlies nemen en erkennen dat de route die Red Bull al ruim een seizoen bewandelt de beste optie is.

'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws