Het was geen goed weekend in Azerbeidzjan voor Oliver Bearman. De Brit crashte in de kwalificatie en moest daardoor als vijftiende aan de race in Bakoe beginnen. In de race klom hij nog op naar de twaalfde positie, maar eindigde hij een halve minuut achter de rijder die een punt pakte.
Het zijn niet de weken van Bearman. Door een incident met Carlos Sainz kreeg de Haas-coureur twee strafpunten op zijn licentie bijgeschreven en moet hij nu serieus oppassen. Bearman heeft nu in het afgelopen jaar tien strafpunten verzameld en dat betekent dat als hij er nog twee bij krijgt, hij een race aan de kant moet zitten. Dat overkwam vorig jaar Kevin Magnussen als eerste Formule 1-coureur ooit en zijn vervanger is nu wellicht op weg om nummer twee te worden die het overkomt, Bearman dus.
Inhalen blijkt lastig
Gelukkig hoefde de Brit er niet voor te vrezen dat hij in Bakoe bestraft werd. De Haas-rijder reed een kleurloze race in het middenveld en bleef hangen achter Gabriel Bortoleto. 'Het was zeker een lange race. Het is heel moeilijk om hier in te halen, zeker ook vanwege de lage bandendegradatie. Omdat je banden zo langzaam oververhitten kan iedereen makkelijk volgen en kan je dus moeilijker inhalen als iemand het ophoudt', legt Bearman na de race uit aan onder meer F1Maximaal.nl.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Het voelde wel alsof we de snelheid hadden', vervolgt de rookie. 'Helaas zaten we achter een aantal auto's vast op de harde band. Gelukkig had ik op de mediums wat vrije lucht, maar het was te laat. We hadden al veel te veel tijd verloren in die eerste stint.'
Bearman was niet de enige coureur die verder naar achter startte die begon op de harde band. Het idee was om lang door te rijden en te hopen op een safetycar. Die kwam er wel, maar in de eerste ronde had niemand er echt wat aan. 'Het is zo'n lange race, maar je moet geconcentreerd blijven. We zitten gewoon te wachten tot er iets gebeurt. Uiteindelijk zijn we gewoon naar binnen gegaan om een normale strategie te doen in plaats van te wachten op een safetycar. Het was het beste voor onze race, maar het was al te laat.'
Bearman boos om kwalificatie
De hele middag was te zien dat het inhalen lastig was in de straten van Bakoe, de top tien had enkele veranderingen, maar een inhaalrace was niet mogelijk. Het eindresultaat verbaast Bearman dan ook niet. 'Waar kwam Russell vandaan? Vanaf de vijfde plek naar de tweede ziet eruit als een goede race. Het is jammer dat er zo weinig verschil tussen de banden was, als je de halve race op dezelfde band kunt rijden haalt dat het strategische aspect weg.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Toch had Bearman gehoopt dat er meer in had gezeten op het circuit waar hij vorig jaar nog punten pakte voor Haas. 'Altijd als je een gehusseld veld ziet, sla je jezelf nog even voor je kop voor de kwalificatie. Toen lagen er echt mogelijkheden. Het is echt jammer, want ik denk dat als ik net als Sainz op de eerste rij had gestaan, dat ik dan hetzelfde resultaat had kunnen neerzetten. In die chaotische kwalificatiesessies komt toch mijn onervarenheid naar boven.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties