Bevindingen Davidson in lijn met vermoedens Red Bull: 'Dit is iets aerodynamisch' Formule 1
Formule 1

Bevindingen Davidson in lijn met vermoedens Red Bull: 'Dit is iets aerodynamisch'

Bevindingen Davidson in lijn met vermoedens Red Bull: 'Dit is iets aerodynamisch'

Anthony Davidson lijkt in de beelden van de kwalificatie voor de Grand Prix van Brazilië het aerodynamische voordeel van Mercedes goed te kunnen zien. Op het rechte stuk schiet Lewis Hamilton weg bij Max Verstappen, maar puur op de toename in vermogen van de nieuwe krachtbron lijkt dit volgens de Sky Sports F1-analist niet te kunnen. Die snelheid moet dus ergens anders vandaan komen, en de illegale achtervleugel van Mercedes zou deze bron van snelheid kunnen vormen.

'Er wordt gezegd dat de nieuwe Mercedes-krachtbron voor dat gat tussen Verstappen en Hamilton gezorgd heeft. Als we naar de twee heren kijken vanaf bocht 4, en de middelste sector analyseren, zie je waar de snelheid van de balans en de grip van de auto echt nodig is', zo opent Davidson bij het Britse autosportmedium. Eerst zoomt hij in op de tweede sector, die uit diverse bochten bestaat. Hier zou die achtervleugel van Hamilton geen enorm voordeel op moeten leveren.

Toch lijkt Mercedes dus ook wat de balans van de auto betreft een licht voordeel te hebben op Red Bull. Davidson: 'Bij het uitkomen van bocht 8 merk je bijvoorbeeld al dat de auto's verschillend gepositioneerd zijn.' Verstappen moet de RB16B veel verder naar buiten laten uitrollen dan Hamilton, die zijn W12 dichter langs de linker knik zet die de coureurs vervolgens door moeten. De aanvalslijnen van Verstappen en Hamilton zijn dus anders, waardoor Hamiltons exit uit bocht 9 beter is.

Hamilton pakt daar dus een aardige marge op zijn Red Bull-rivaal, alleen al in die twee bochten. 'Hamilton heeft in bocht 10 zijn handen iets meer vol dan Verstappen', ziet de Britse analist vervolgens, al kost dat hem niet dusdanig veel tijd dat Verstappen weer op gelijke hoogte kan komen. Zo wist de zevenvoudig wereldkampioen in de tweede sector dus een flink gat te slaan naar Verstappen.

Mercedes trekt weg op rechte stuk in Brazilië

Ook kijkt Davidson nog naar de snelheid op het rechte stuk, al is het inmiddels de vraag waar deze snelheid vandaan komt. Er wordt immers vermoed dat Mercedes met een niet toegestane achtervleugel rijdt, wat ze snelheid op het rechte stuk op kan leveren. 'Wanneer ze de DRS-lijn naderen, is er geen onderscheid tussen de snelheid van de auto's.' In de acceleratie is het verschil tussen de Mercedes- en Honda-motor dus nauwelijks te merken, maar daarna wel.

'Wanneer de auto's snelheid opbouwen, zie je echter dat er wel degelijk een verschil zit in de positie van de auto's middels een van de witte lijnen op het circuit. Ik denk dat dit meer iets aerodynamisch is dan iets met het motorvermogen. Bij het accelereren had je dat vermogen immers al moeten zien', concludeert Davidson. De snelheid op het rechte stuk lag dus beslist niet enkel bij de krachtbron, wat alleen maar het vermoeden omtrent de illegale achtervleugel van Mercedes bevestigt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws