Blunderende Binotto, valse Vettel en listige Leclerc: de tweede seizoenshelft Formule 1
Formule 1

Blunderende Binotto, valse Vettel en listige Leclerc: de tweede seizoenshelft

Blunderende Binotto, valse Vettel en listige Leclerc: de tweede seizoenshelft

Het meest controversiële team van dit seizoen is ongetwijfeld Ferrari. De Italiaanse renstal kende twee sterrijders die vanaf het begin van het seizoen elkaar het vuur aan de schenen legden voor het plekje als eerste coureur in het team. Meer dan eens eindigde het in tranen voor Sebastian Vettel, Charles Leclerc of allebei de coureurs. In Blunderende Binotto, valse Vettel en listige Leclerc blikken we in twee delen terug op het seizoen van Ferrari, kijken we naar waar het fout ging, wie er schuldig was en hoe ook het team een grote rol gespeeld heeft in de malheur die beide coureurs geregeld overkwam.

In het eerste deel zagen we dat vooral het team fout in het eerste half jaar. In deel twee pakken we het weer op bij de Grand Prix van België. Op Spa Francorchamps werd het halfdode team gereanimeerd. Leclerc liet zien waarom hij de toekomst van Ferrari is, terwijl Vettel nog steeds moeite had met de SF90 onder de knie te krijgen. Met twee krachtcircuits op de kalender werd het tijd voor Ferrari om toe te slaan.

De reanimatie van Ferrari

We zagen na de zomerstop dan ook een ander team voor de dag komen in België. Waar Ferrari het hele seizoen de snelheid miste om Mercedes bij te houden, vertoonden ze op Spa Francorchamps voor het eerst dit seizoen totale dominantie. Leclerc startte van pole position en wist moeiteloos de race te winnen terwijl Vettel als vierde over de eindstreep kwam. Het zat eindelijk eens mee voor de Italianen.

Een week later was het weer raak. Op Monza eindigde een kat-en-muisspel in de kwalificatie, dat gespeeld werd door alle coureurs in een poging een slipstream van de voorganger te kunnen pakken, in een deceptie. Leclerc was de lachende derde, weer startte hij van pole position. In Italië wist de Ferrari-rijder wederom indruk te maken, alhoewel hij wel meerdere keren gestraft had kunnen worden voor agressief en gevaarlijk verdedigen ten opzichte van Lewis Hamilton.

Hij won de thuisrace van Ferrari en werd in Italië ontvangen als de kroonprins van de Scuderia. In diezelfde race spinde Vettel in de zesde ronde en reed hij bijzonder gevaarlijk het circuit weer op, waarna hij Lance Stroll raakte. Ten gevolge van de touché moest hij zijn voorvleugel wisselen en Vettel kreeg bovendien een stop-go penalty van 10 seconden voor de roekeloze actie. Wederom een drama-weekend voor Vettel met een rijdersfout, terwijl zijn teamgenoot de show stal.

Vettel opgelucht na langverwachte overwinning

Bij de Grand Prix van Singapore zette Ferrari de sterke reeks door. Weer mocht Leclerc vanaf pole position starten, maar het was Vettel die er met de overwinning vandoor ging. Een listige strategie tilde hem van P3 (waar hij startte) naar de eerste plek, tot grote onvrede van Leclerc. Het boterde tussen de Ferrari-coureurs ook in Monza al niet, toen de coureurs aan het zeuren waren over wie er een tow zou krijgen tijdens de kwalificatie.

In Singapore sloeg de vlam in de pan en Leclerc begon een tirade op de boordradio over het egoïstische gedrag van zijn ervaren teamgenoot. De eerste 1-2 van het jaar voor Ferrari zorgde voor tevreden hoofden bij Ferrari in de paddock, maar de donderspeech van Leclerc vanuit de cockpit overschaduwde het weekend van de renstal. Later bood hij wel netjes zijn excuses aan.

Vettel negeert teamorders met goede reden

Het circuit in Sochi kent een lang recht stuk naar aanloop van de eerste bocht. Vettel zou in de slipstream duiken van Leclerc en later in de race deze plek weer teruggeven aan zijn teamgenoot. Dit was van tevoren afgesproken. Leclerc was inmiddels wat gewend van zijn collega en het begon al vroeg in de race te kriebelen.

Vettel had - net zoals in Singapore - simpelweg meer pace in Rusland en dwong zijn teamgenoot óf zijn banden op te branden, of om genoegen te nemen met een tweede plek. Leclerc koos voor dat laatste. Tegen het einde van de race sloeg het noodlot echter toe voor Vettel, hij moest zijn auto langs de baan parkeren. Het akkefietje bleek later een dusdanig grote breuk in de relatie veroorzaakt te hebben dat het Leclerc de derde plek in het kampioenschap zou kosten.

Leclerc raakt vorm kwijt

Japan kondigde een finalereeks aan voor Leclerc die zwaar tegen zou vallen. Hij belandde na Rusland tot en met Abu Dhabi slechts één keer op het podium, alleen na de laatste race van het jaar nog op het Yas Marina Circuit. De vorm van de Monegask verslechterde en in Suzuka kwam dit tot uiting toen hij Max Verstappen in de eerste ronde van de baan tikte.

Een veel te optimistische actie resulteerde in een tijdstraf voor de Ferrari-coureur, terwijl er schande werd gesproken van de keuze van Ferrari om Leclerc door te laten rijden, ondanks dat er stukken van zijn chassis door de lucht vlogen. Een smet op het al niet naadloze seizoen van Ferrari. Vettel wist het team enigszins in ere te herstellen door de zilveren medaille mee naar huis te nemen.

In Austin wist één van de Ferrari-bolides de eindstreep niet te halen. Nadat de voorwielophanging van Vettel afbrak moest de Duitser de wedstrijd vroegtijdig staken. Onder het vergrootglas van de FIA leek Ferrari vermogen verloren te hebben. Red Bull verzocht een aanscherping van de reglementen, die vermoedelijk nadelig geweest is voor de Italianen.

Leclerc moest genoegen nemen met een vierde plek in Amerika en was in geen velden of wegen te bekennen ten opzichte van Mercedes en Red Bull. De heropleving die de Italianen beleefden na de zomerstop leek tot een halt te zijn geroepen. Nu was het Red Bull-rijder Verstappen die als jonge coureur podium na podium wist te rijden.

Ferrari's dieptepunt van het seizoen

Het dieptepunt van het seizoen kwam in Brazilië. Ferrari was goed op weg om dubbele punten binnen te slepen, Leclerc vocht volop met Verstappen voor de derde plek in het coureursklassement. Een overwinning zat er niet in, Leclerc startte vanaf P10 na een motorwissel en maakte geen denderende indruk in Brazilië. Ook Vettel beleefde een race in zijn 2019-vorm.

Toen het duo elkaar na de herstart tegenkwam ging het in de eerste bochten al bijna mis. Op het lange rechte stuk dook Vettel in een gat dat er nauwelijks was, Leclerc gaf niet mee en de vonken vlogen van beide Ferrari-bolides af. Ze mochten allebei een DNF achter de naam noteren en Ferrari stond op z'n kop. Zelfs het topmanagement besloot zich met het duo te bemoeien want dit liep de spuigaten uit.

2019-seizoen loopt af met een sisser

De gemoederen waren in Abu Dhabi weer een beetje bedaard. Een lichte touché met de muur van Vettel tijdens de eerste vrije training luidde een saai weekend in voor de Heppenheimer, waarin hij nooit ook maar in de buurt kwam van een podiumplek. Leclerc wist in de eerste ronde van de Grand Prix Verstappen in te halen.

Later was Leclerc in zijn verdediging robuust, wat nog voor een mooi duel zorgde met de Nederlander. Ferrari had echter wederom niets in te brengen en sloot het seizoen af met een magere derde en vijfde plek. In het coureurskampioenschap vertaalde het seizoen zich in een tweede plek voor Ferrari, een vierde plek voor Leclerc en een vijfde plek voor Vettel.

Vettel heeft nog veel te leren

Ondanks dat hij bakken vol ervaring meesleept moet Vettel nog veel leren. In Italië besloot hij het circuit gevaarlijk op te rijden na een spin, het bezorgde hem een stop-go penalty. Bovendien reed hij vanwege gekibbel met het team en zijn teamgenoot in Monza zijn laatste kwalificatieronde van Q3 daar niet.

Sochi en Amerika waren ongelukkig voor de Duitser, maar in Brazilië sneed hij te agressief naar binnen. In de laatste race van het seizoen was Vettel de brokkenpiloot in de eerste vrije training, waarmee te teller voor Vettel in de tweede seizoenshelft voor de vorm op 3,5 staat. Vettel kende de minst turbulente tweede seizoenshelft van het hele team.

Leclerc was in 2019 te jong

Leclerc had iets goed te maken na enkele matige races in de eerste helft van zijn debuutseizoen bij Ferrari. Dit deed hij na de zomerstop, maar in zijn jeugdigheid heeft hij vaak genoeg (sportieve) punten laten liggen. Zijn verwende gedram over de boordradio in Singapore was overduidelijk fout en ongepast, en in Japan maakte Leclerc twee grote fouten.

De eerste fout was dat hij Verstappen van de baan tikte met een amateuristisch staaltje Formule 1-racen. Daarna besloot hij - samen met het team - om buiten te blijven, terwijl vlijmscherpe stukken SF90 over het circuit scheerden. Toen na afloop beelden verschenen van de bolide van Hamilton, die enkele van de brokstukken opving met zijn Mercedes W10, werd pas duidelijk hoe gevaarlijk deze keuze echt was. Inclusief koppig verdedigen tegenover Vettel in Brazilië staat de teller voor Leclerc op vier.

Maak de Ferrari-balans maar op

De conclusie van de eerste seizoenshelft van Ferrari was dat het team de grote boosdoener was. In de tweede seizoenshelft zat het team nog vaker fout. Het liet de coureurs als twee kleuters in de rode botsauto's over het asfalt scheuren met een totaal gebrek aan sturing. Bovendien lijkt het alsof de twee rijders mogen zeggen wat ze willen tegen teambaas Mattia Binotto

Binotto had in Monza tussenbeide moeten komen toen ze coureurs weigerden elkaar een slipstream te bieden. In Singapore had hij de ongeduldige Leclerc de mond moeten snoeren en ook in Sochi had de Ferrari-teambaas nooit genoegen mogen nemen met het opstandige gedrag van Vettel. Daarnaast kende het team technische mankementen in Rusland en twee keer (een keer de krachtbron van Leclerc en een keer de voorwielophanging van Vettel, red.) in Amerika.

Als klap op de vuurpijl wist het team na de aanscherping van de reglementen geen indruk meer te maken, zouden ze echt valsgespeeld hebben? Ze krijgen het voordeel van de twijfel, maar in Japan maakte de renstal een levensbedreigende keuze en ze stonden op Interlagos toe dat de spanning zó hoog opliep, dat ze twee DNF's rijker waren. In totaal staat de teller bij Ferrari dus op acht; een seizoen om snel te vergeten. (Foto: Ferrari F1 Team)

Christian Moerman | Info@f1maximaal.nl

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws