Boordradio's GP Canada | Alonso: 'Ik ben 100 keer sneller het hele weekend!' Formule 1
Formule 1

Boordradio's GP Canada | Alonso: 'Ik ben 100 keer sneller het hele weekend!'

Boordradio's GP Canada | Alonso: 'Ik ben 100 keer sneller het hele weekend!'

Na een spannend einde waarin Max Verstappen de overwinning wist te behalen, bleek dat er weer voldoende actie was geweest over de boordradio's. Hoewel Verstappen zelf tegen het eind van de race niet meer gehoord kon worden, was hij eerder in de race wel aanwezig. De meeste interactie was echter te vinden bij Alpine en Lewis Hamilton. Met ook nog twee virtual safety cars en wisselende strategieën was er dan ook genoeg om met de potmuur te overleggen. Kortom, genoeg om op een rijtje te zetten.

Bij Alpine had men voorafgaand aan de race hoge verwachtingen. 'Lets go baby, laten we wat goede punten pakken', zo was dan ook de boodschap aan Fernando Alonso voorafgaand aan de race. Punten werden er gepakt door beide coureurs, maar tevreden was de Spanjaard niet echt. Teamorders lieten hem namelijk niet voorbij aan zijn teamgenoot. 'We blijven waar we zitten', zo klonk het, tot ongenoegen van Alonso. 'Ik ben 100 keer sneller het hele weekend!'

Sowieso was Alpine niet helemaal gelukkig. Verschillende keren werd met name Esteban Ocon gesommeerd om iemand te verdedigen, maar hoewel hij het in sommige gevallen even wist vol te houden, mislukte het keer op keer. 'Hoeveel plaatsen heeft Hamilton verloren?' vroeg Alonso, waarna geantwoord werd 'hij ligt achter Ocon', waarna de eerste opdracht voor Ocon een feit was: 'Dan weten we wat we moeten doen', zo klonk het vanuit Alonso. Nog geen ronde later was Hamilton er al voorbij. Ook opdracht nummer twee, 'laten we zorgen dat Leclerc hoe dan ook achter ons blijft', kon al snel de prullenbak in aan het eind van de race.

Drama voor Haas en Pérez

De openingsronde was niet die van Haas. Kevin Magnussen was te agressief en reed schade. 'We zien kleine schade aan de voorvleugel, maar het kost ons nauwelijks tijd', zo klonk het. Geen reden om te stoppen dus, ware het niet dat Ocon ze een oor aannaaide. 'Magnussen heeft schade', zo liet zijn engineer weten waarna de Fransman vroeg om actie. 'Ik kan het zien, het hangt, dat is best gevaarlijk toch? Straks komt het in ons gezicht', zo hintte hij naar een zwart-oranje vlag, die er vervolgens ook kwam. Weg kansen voor de Deen.

Als het daar nou bij gebleven was had Haas in ieder geval nog één auto in de punten, maar helaas was het ook voor Mick Schumacher snel klaar. De Duitser reed prima tot zijn motor de geest eraan gaf. 'Sorry man, je zat er bovenop', was alles wat zijn engineer aan bemoedigende woorden kon zeggen, waarna er vanuit de cockpit vooral scheldwoorden klonken. Eerder viel Sergio Pérez al uit met een vergelijkbaar probleem. 'Ik verloor de motor man, ik zit vast in de versnelling', zo klonk zijn korte maar duidelijke analyse.

Klagende toppers

De coureurs van de topteams waren vooral bezig met hun banden, die snel aan leven verloren. 'Ik heb geen grip op de exit', liet Leclerc weten in zijn gevecht naar voren. 'Het voelt alsof ik nu al grip in de banden verlies' en 'de banden gaan er nu echt aan' waren de weinig hoopvolle woorden van Verstappen, en dat terwijl zijn achtervolger juist aan het pushen was om snel bij de Nederlander in de buurt te komen. 'Maximale snelheid nu', zo klonk het vol vuur uit de cockpit van Sainz.

Niet alleen de banden konden Verstappen niet bekoren, ook het moment waarop de tweede pitstop werd gemaakt viel niet in de smaak bij de Nederlander. 'Waarom hebben jullie er niet voor gezorgd dat ik zeker voor kwam?', vroeg hij niet al te vriendelijk, waarna Gianpiero Lambiase kalm reageerde met 'we hadden de snelheid niet.' Uiteindelijk kwamen er nog wel bemoedigendere woorden, want op de nieuwe banden was management niet meer nodig. 'We kunnen pushen tot het einde, de banden gaan geen limiet vormen.'

Spannende slotfase

'Sorry ik ben eruit.' Met deze woorden van Yuki Tsunoda werd er een zenuwslopende slotfase in gang gezet. Daar waar het voor Verstappen erg spannend werd om de overwinning binnen te slepen, was Hamilton erg druk met het veilig stellen van zijn derde plaats. 'We kunnen pushen tot het einde, je bent een van de snellere op de baan op het moment', zo werd hem verteld, maar de Brit was er niet gerust op. 'Hebben we een risico ten opzichte van de mannen op een zachtere band?', zo vroeg hij, waarna hij een prettig antwoord kreeg. 'Nee we denken dat je de snelheid hebt', iets wat achteraf ook helemaal waar bleek te zijn.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws