De coureurs kenden een zeer bijzondere eerste dag in Las Vegas waarbij niet alles van een leien dakje ging. De eerste vrije training duurde maar acht minuten, een incident met een losse putdeksel zorgde er namelijk voor dat er een lange tijd geen auto's meer de baan op konden. De tweede vrije training werd uitgesteld, maar uiteindelijk wel verreden. Kortom, er was genoeg voor de coureurs om over te vertellen op de boordradio.
Carlos Sainz ondervond op een pijnlijke manier dat er een losse putdeksel op het circuit was, en daar reed hij overheen. De vonken vlogen onder zijn auto vandaan en de deksel richtte dan ook veel schade aan. Fernando Alonso zat eerste rang toen het gebeurde, hij reed er namelijk vlak achter. 'Er is waarschijnlijk een put ergens. Sainz is gestopt, en hij liet weten dat zijn vloer verwoest is. Wees voorzichtig op het rechte stuk', liet Chris Cronin, de engineer van Alonso, weten. Al snel werd de training stilgelegd en uiteindelijk kon de sessie ook niet meer hervat worden. Dat was behoorlijk jammer voor de aanwezige fans, zij konden namelijk ook niet naar de tweede vrije training kijken.
De fans werden naar de uitgang begeleid om 2:00u 's nachts lokale tijd vanwege 'logistieke redenen'. Toen de tweede vrije training begon waren de tribunes dus leeg. Maar goed, de coureurs moesten alsnog hun ding doen en goede data verzamelen, want dat plan viel eerder op de dag in het water. Bij Lando Norris ging dat helaas niet zoals verwacht, hij had wat moeite met zijn bolide. 'Ik ben nu echt in limp home-modus', zei de Brit, om uit te leggen hoe lastig hij het had. Meerdere coureurs gaven al aan dat de grip lastig te vinden was omdat het zo koud was. Sergio Pérez leek daar geen last van te hebben. 'Hoe waren de banden in die ronde?' vroeg Red Bull Racing-engineer Hugh Bird.
Tekst gaat verder onder de foto.
'Ze gaan goed samen met de baan', antwoordde Pérez. 'Dus het wordt alleen maar beter'. De coureurs kregen een half uur langer de tijd om te trainen ter compensatie van de korte eerste training op het Las Vegas Strip-circuit. Ondanks dat het een training was, waren de coureurs wel fanatiek. Charles Leclerc was zijn rondjes aan het rijden toen hij opeens Max Verstappen in zijn spiegels zag. Er vond op spelenderwijs wat duw- en trekwerk plaats. 'Max is al aan het racen!' zei Leclerc. Uiteindelijk hadden de twee geen last van elkaar. Daniel Ricciardo had echter wel last van een andere rijder. Toen hij bezig was met een ronde zat Lewis Hamilton hem in de weg. 'Ah, verkeer', klaagde de Australiër. 'Van Hamilton? Dat had hij moeten weten', antwoordde AlphaTauri-engineer Pierre Hamelin.
Verstappen alert: 'Meld dat er geen gele vlag was!'
Heel veel gebeurde er eigenlijk niet tijdens de langere tweede vrije training. In het laatste half uur spinde George Russell nog even. Op de tv-schermen was het te zien dat het geel was in sector 1 en 2, maar Verstappen zag geen vlaggen. 'Meld dat er geen gele vlag was, terwijl er wel iemand naast de baan stond', zegt de Nederlander. Russell kon echter gewoon zijn bolide weer de baan op krijgen, dus was de situatie van korte duur. Het was te merken dat het laat was. Ook bij Guanyu Zhou en Leclerc. De Chinees reed de Ferrari-coureur in de weg. 'Kom op, Zhou, wakker worden. Het is te laat voor hem', zei Leclerc. Voordat de tweede vrije training afgelopen was schoot Logan Sargeant nog even rechtdoor, maar hij hield zijn bolide uit de muur. 'Sorry, het is een beetje rommelig', zei de Amerikaan. 'Het is oké', kreeg hij te horen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties