Boordradio's VT1 | Ontevreden Verstappen: 'De oplaadmodus is verschrikkelijk' Formule 1
Formule 1

Boordradio's VT1 | Ontevreden Verstappen: 'De oplaadmodus is verschrikkelijk'

Boordradio's VT1 | Ontevreden Verstappen: 'De oplaadmodus is verschrikkelijk'

Een gebeurtenisvolle sessie was de eerste vrije training niet, maar over de boordradio was weer voldoende te horen. Tijdens de sessie werd Lewis Hamilton eraan herinnerd waar hij in Rusland een proefstart mocht doen, kenden Max Verstappen en Charles Leclerc technische problemen en sloot Lando Norris de ochtend af met een spin op weg naar de pitstraat.

Mercedes trapte de dag meteen af met een iconisch moment. In de 2020-editie van de wedstrijd op Sochi Autodrom kreeg Hamilton twee keer een tijdstraf van vijf seconden omdat hij een oefenstart maakte op een positie die niet goedgekeurd was door de FIA. Inmiddels zijn de reglementen verduidelijkt zodat een dergelijk incident zich in 2021 niet weer voor zou doen. Hamiltons ingenieur, Peter Bonnington, opende dan ook met het volgende bericht: 'Vergeet niet dat de proefstart alleen nét na de pitlichten mag.'

Verstappen en Leclerc met technische problemen

Niet veel later werden de ogen gericht op specifiek twee heren. Verstappen en Leclerc waren beiden over de boordradio te horen met berichtgeving omtrent het geleverde materiaal. Eerst was het de beurt aan de Monegask: 'Iets vreemds..', sprak hij zijn ingenieur toe. Niet het bericht dat je wil horen als Ferrari-ingenieur wanneer er dit weekend besloten is een nieuwe motor te introduceren. Of het uiteindelijk de motor was, is tot op heden nog onduidelijk.

Ook bij Verstappen verliep de sessie niet vlekkeloos. Na een dikke twintig minuten meldde hij zich bij ingenieur Gianpiero Lambiase: 'De oplaadmodus (van de Honda-krachtbron, red.) is verschrikkelijk. Als ik op mijn gas wil gaan, zitten er enorme vertragingen in. Het is veel erger dan normaal.' Met andere woorden: het vermogen van de Nederlander kwam niet gelijkmatig vrij, wat hem tijd gekost heeft tijdens de sessie. Wel wist hij ondanks de motorproblemen P3 te bezetten in VT1.

Turbulente slotfase voor Giovinazzi, Tsunoda en Norris

Drie heren van de grid ondervonden met name in de laatste tien minuten van de sessie problemen. Het begon met Antonio Giovinazzi, die zich in bocht 2 al eens verremde en zo moest slalommen tussen de blokjes die de uitloopstrook vormen van die bocht. Even later ging het weer mis bij de Italiaan: 'Nog een lock-up, deze banden zijn helemaal weg.' Het betrof een setje van de hardste bandencompound en daar hebben de coureurs er al niet veel van.

Daarna schakelde de regie over naar Yuki Tsunoda. De jonge Japanner weet in zijn debuutseizoen niet uit te blinken voor AlphaTauri, terwijl teamgenoot Pierre Gasly in de vorm van zijn leven verkeert voor de Italiaanse renstal. Ook in Sochi lijkt hij buiten de top vijftien te vallen als hij zijn huidige prestatieniveau doorzet. Naar eigen zeggen ligt het aan het materiaal. 'Deze auto is zo nerveus!', riep hij zijn ingenieur toe.

Tenslotte draaiden de camera's naar Norris nadat de geblokte vlag al gezwaaid was. De Brit kwam haaks op de pitingang te staan, hij verloor de controle over zijn bolide terwijl hij op weg was naar zijn garage. 'Ik heb geen idee wat er gebeurde, de achterkant schoot op slot, of zo', gaf hij als verklaring na eerst te melden dat hij gecrasht was. Met lichte schade aan de voorvleugel kon hij zijn weg vervolgen.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws