Boordradio's VT3 | Verstappen: 'Dat was een 360!' Formule 1
Formule 1

Boordradio's VT3 | Verstappen: 'Dat was een 360!'

Boordradio's VT3 | Verstappen: 'Dat was een 360!'

Er werd tijdens de chaotische verregende derde vrije training als vanzelfsprekend veel gecommuniceerd tussen coureurs en teams. Dat leverde weer mooie boordradio's op. Vanuit Istanbul Park werd duidelijk dat de baanomstandigheden continu veranderden en dat dat een flinke opgave opleverde voor de coureurs. Ook waren mannen als Max Verstappen en George Russell te horen na glijpartijen op het gladde asfalt.

De eerste teams die een poging waagden op het natte circuit waren AlphaTauri en McLaren. Pierre Gasly meldde zich dan ook als eerste op de boordradio's. Rijdend op de full wets reed hij enkele verkenningsronden om vervolgens naar de intermediates te wisselen. Gedurende die verkenningsronden informeerde hij zijn team over de natweerbanden: 'Ik ben mijn achterbanden kwijt. Ze zijn veel te heet..'

Terwijl Gasly de juiste temperatuur zocht voor het rubber was Norris voor McLaren al bezig met het punt waarop de intermediates ingezet konden worden. Er vond veel communicatie plaats tussen Norris en zijn ingenieur, iets waar ze na Rusland flink aan gewerkt hebben. 'We verwachten minder regen in zeven minuten, wat denk je van het crossover-moment?', stelde zijn ingenieur. 'Het is niet heel slecht', zo bestempelde de jonge Brit het gladde asfalt.

Dat crossover-punt kwam sneller dan verwacht. Enkele ronden na de vorige boodschap dook Norris al naar binnen. Teamgenoot Daniel Ricciardo volgde spoedig, maar werd eerst geïnformeerd dat zijn collega best last had van het natte asfalt: 'Norris zet een groene tijd (tijdsverbetering, red.) neer in sector 1, maar raakte de auto wel bijna kwijt. De intermediates lijken moeilijker, maar wel sneller.' Ook Ricciardo koos vervolgens voor de groen omrande regenbanden.

Spins van Gasly, Russell in het grind

Na de kalme openingsfase begonnen de heren zich richting de baan te begeven. Met verraderlijke omstandigheden op het Turkse circuit was het een kwestie van tijd voordat de eerste coureur achterstevoren eindigde, en dit overkwam Gasly als eerste af. 'Wat de hell was dat', vroeg hij zijn AlphaTauri-man aan de pitmuur na het spit af te bijten. Hij kon de sessie vervolgen.

Russell kon dit na zijn spin niet. Hij verloor de bolide in een bocht waarop een flinke grindbak volgde. Hij schoot in het grind en probeerde weg te rijden, maar in plaats van dat dat lukte, schoten de steentjes onder zijn achterwielen vandaan en bleef hij staan. 'I'm beached..', meldde hij Williams. 'Zit je vast?', vroeg zijn ingenieur, die duidelijk niet met de live feed mee aan het kijken was van wat er op het circuit gebeurde.

'Ja, ik zet de motor uit', concludeerde Russell. Enkele seconden later koos wedstrijdleider Michael Masi voor een rode vlag en werd de sessie tijdelijk stilgelegd. Terwijl de FW43B uit het grind getild werd, doken de resterende F1-coureurs die ronden aan het maken waren weer terug de pitstraat in. Met nog iets meer dan een half uur op de klok vervolgden de resterende negentien heren de sessie.

Mazepin en Verstappen verrast

Ook Nikita Mazepin en Verstappen werden verrast door de gladheid op de baan. Het was eerst aan de Rus om een flinke spin te ervaren. Hij wist zijn bolide te redden, maar de afstand naar de muur was niet groot. 'Er staat nog steeds veel water, man', sprak hij zijn nieuwe ingenieur toe. Die begreep de boodschap en vroeg of de Haas schade op had gelopen. 'Nee, dat niet, maar het was f*cking close.'

Verstappen, die tegen de tijd van de boordradio de snelste tijd van de sessie in handen had, ervoer ook een spin, in bocht 9. Onder meer Sebastian Vettel en Charles Leclerc gingen er ook in de fout. Grind ligt er niet en ook zijn er geen muren in de buurt, maar er liggen wel enkele flinke kerbstones. Die miste de Nederlander zorgvuldig, waarna hij met de neus vooruit weer op de grid kwam te staan: 'Dat was een 360!'

Stroll wil rijden, Tsunoda boos op Perez

Lance Stroll, doorgaans goed in de regen, zat totaal niet lekker in zijn vel op Istanbul Park. Hij eindigde de sessie als zestiende en zat bijna drie volle seconden van de snelste tijd van Gasly af. Zijn ingenieur gaf hem gedurende de sessie advies: 'Hier wat feedback: blijf van de kerbs in bocht 7.' De suggestie werd niet hartelijk ontvangen: 'Ja ja, laat me gewoon racen.' Dat was ook meteen het einde van het gesprek.

In de slotfase van de sessie was Yuki Tsunoda weer vocaal richting een van zijn Red Bull-collega's. Waar het in de eerste vrije training Verstappen was die hem in de weg reed, was het op de zaterdag de beurt aan Sergio Perez. 'Wat?! Maat, kom op..', riep hij verontwaardigd toen de wit-rode Red Bull na de knik tussen de rechte stukken in traag reed. De Japanner schrok en kon de controle over zijn voertuig nauwelijks behouden. Perez verontschuldigde zich wel netjes door een hand op te steken vanuit de cockpit.

In de laatste minuten van de sessie was het waaghals Leclerc die de toptijd van Gasly aan wilde vallen. Op iets meer dan een seconde afstand wilde Ferrari alvast aftasten waar het punt lag waarop de coureurs naar de zachte banden kunnen gaan. Zijn ingenieur vroeg naar de omstandigheden en of het rood omrande rubber een mogelijkheid was. 'Het is wel lastig, maar we kunnen het wel proberen op slicks', reageerde de Monegask. Uiteindelijk zette hij geen tijd op de droogweerbanden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws