Boordradio's VT3 | Vettel vindt de barrières in Hongarije: '****. Sorry.. Ugh!' Formule 1
Formule 1

Boordradio's VT3 | Vettel vindt de barrières in Hongarije: '****. Sorry.. Ugh!'

Boordradio's VT3 | Vettel vindt de barrières in Hongarije: '****. Sorry.. Ugh!'

Voordat de derde vrije training begon, barstte het los in Hongarije. Het begon hevig te regenen, en daardoor begonnen de Formule 1-coureurs aan een vrije training op een nat wegdek. Zodoende was dat ook het eerste punt dat aangehaald werd in de communicatie tussen de coureurs en hun teams. Carlos Sainz werd al vroeg ingelicht, terwijl het erna eigenlijk voornamelijk over het weer ging.

'Sector 3 zou het slechtste moeten zijn qua water', kreeg Sainz van zijn ingenieur te horen na circa vijf minuten. In die beginfase doken enkel de Ferrari's naar buiten, op full wets. Terwijl we Charles Leclerc een flink momentje zagen hebben in de tweede sector sloten ook Lando Norris, Zhou Guanyu, Daniel Ricciardo en Mick Schumacher zich aan bij het Ferrari-duo.

'Ik denk dat de inters een goede optie kunnen zijn', zo luidde de tweede radio van de sessie, afkomstig van Leclerc. 'Ik heb niet te veel last van aquaplaning.' Wanneer er veel water blijft staan op de rechte stukken, kunnen de banden het water niet snel genoeg afvoeren en verliezen coureurs de controle over het stuur. Hier was dus geen sprake van volgens Leclerc, die graag van zijn full wets af wilde. 'Copy', reageerde zijn ingenieur.

Ferrari en Alpine melden meer regen

'Hoe sta je tegenover inters?', werd aan boord van de andere Ferrari gevraagd. Sainz was inmiddels al een kleine tien minuten bezig op de natweerbanden, maar weigerde de wissel te maken naar de intermediates. 'Ik weet niet of het het risico waard is', suggereerde de Spanjaard, die vreesde dat hij in de barrières zou kunnen belanden wanneer hij van band wisselde. Esteban Ocons ingenieur bevestigde niet veel later dat Sainz' keuze juist was: 'Er zit meer regen aan te komen.'

Ook bij Ferrari kregen ze vervolgens door dat er meer regen aan zat te komen. Leclerc, die vermoedde dat de inters inmiddels wel gebruikt konden worden, stond inmiddels in de pitstraat, maar zou waarschijnlijk dus niet met een ander bandentype het circuit weer opgestuurd worden. Zijn ingenieur informeerde hem: 'We verwachten deze hoeveelheid regen in de komende dertig minuten, en daarna wat druppels.'

Schumacher doet een poging

Een enerverende derde vrije training was het zeker niet op de Hungaroring. In het begin waren enkele rijders nog wel bereid om een gokje te wagen, maar met nog circa dertig minuten te gaan zagen we alleen Haas op het asfalt. 'Ja, er ligt veel staand water..', meldde Mick Schumacher zijn ingenieur. 'Oké', reageerde zijn team kalm.

'Er wordt geen regen meer verwacht', kreeg Nicholas Latifi te horen met vijfentwintig minuten op de klok. Na iets meer dan de helft van de sessie zou er dus geen water meer bijkomen, maar nog steeds was het nat op het asfalt. Nat genoeg om Pierre Gasly een lichte spin in te sturen. De AlphaTauri-coureur hield er uiteindelijk geen schade aan over.

'Ik heb geen grip. Ik heb moeite. Ik heb heel erg veel moeite', aldus de boordradio van George Russell, die zestiende stond toen zijn bericht uitgezonden werd. Op vrijdag zat Mercedes er al flink naast met de afstelling, en op zaterdag ging het ook totaal niet voor de Britse renstal. Op full wets hadden de heren enkel de twee Red Bull Racing-rijders achter zich, en dat had te maken met het feit dat Max Verstappen en Sergio Pérez überhaupt het asfalt niet op waren gereden.

McLaren en Mercedes zonder grip, Vettel in de muur

Met nog een kwartiertje op de klok liet Ricciardo van zich horen. Teamgenoot Norris zat op iets meer dan een seconde van de snelste tijd, en leek zijn weg op het gladde asfalt dus wel te vinden. Voor de Australiër gold dit niet: 'Ik heb momenteel totaal geen grip', meldde hij zijn team. 'Copy', kreeg hij terug. Ook Lewis Hamilton merkte dat hij totaal geen grip had: 'Zijn mijn banden koud, of zo?' Ingenieur Peter Bonnington: 'We hebben inderdaad moeite met het genereren van bandentemperatuur, met name bij de achteras.'

'Het voelt bij mij aan de achterkant alsof ik op ijs rijd', suggereerde Schumacher, terwijl we Leclerc een volledige spin zagen maken in sector 1, maar vervolgens wel zonder schade zijn weg zagen vervolgen. Russell schoot in de laatste sector van de baan. 'Yellow yellow', meldde Mercedes hem. 'Ja, dat was ik, maat, maar toch bedankt.'

'Deze banden werken gewoon totaal niet', klaagde Russell met nog een minuutje of tien te gaan. 'Ze zijn zó koud. Ik heb geen idee waarom.' Mercedes kende een dramasessie en deed pogingen op de intermediates en de wets. Op beide compounds kregen ze de W13 simpelweg niet aan de praat. Terwijl de boordradio van Russell eindigde, wisselde de camera naar de bolide van Vettel, die in de barrières stond: '****. Sorry.. Uhg!'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws