Britse Formule 1-coureurs opvallend laag in het eeuwige strafpuntenklassement Formule 1
Formule 1

Britse Formule 1-coureurs opvallend laag in het eeuwige strafpuntenklassement

Britse Formule 1-coureurs opvallend laag in het eeuwige strafpuntenklassement

In 2012 was Romain Grosjean de laatste Formule 1-coureur die een race geschorst werd. Twee jaar later, in 2014, introduceerde de Formule 1 een nieuw strafpuntensysteem. Verschillende coureurs kwamen sindsdien in de buurt van een schorsing, maar het kwam nog niet zover dat een coureur daadwerkelijk uitgesloten werd van een Grand Prix. Pierre Gasly nam wel een flinke puntenlast mee naar zijn nieuwe werkgever, en moet voorlopig nog even oppassen. F1Maximaal zocht uit welke coureurs de meeste strafpunten in hun carrière verzamelden, en dan blijkt al snel dat het niet direct hand in hand gaat met een gebrek aan succes.

Het nieuwe strafpuntensysteem werd tien jaar geleden aangekondigd met als doel om recidivisten aan te pakken. Sindsdien is er de nodige kritiek geweest op het systeem, omdat het al meerdere keren is voorgekomen dat een coureur in de buurt van een schorsing is gekomen, zonder echt gevaarlijke situaties gecreëerd te hebben. Zo staat er bijvoorbeeld een straf van twee punten voor het overschrijden van de witte lijn bij de pitstraat, zoals AlphaTauri-coureur Yuki Tsunoda in Oostenrijk meerdere keren ontdekte.

Zijn voormalige teamgenoot, Pierre Gasly, die inmiddels naar Alpine vertrokken is, eindigde het afgelopen seizoen met tien punten op zijn licentie, en is voorlopig de lijstaanvoerder, zoals in Tabel 1 te zien is. De Fransman zal de raceweekenden in Bakoe, Miami, en Imola nog door moeten komen met maximaal één extra strafpunt. Afgelopen race in Australië bleek wel al dat de stewards niet bepaald staan te trappelen om Gasly te schorsen. Nadat hij een ongeval met zijn teamgenoot veroorzaakte, lieten de stewards Gasly zonder straf het circuit verlaten.

Tabel 1. Het aantal strafpunten dat de coureurs momenteel op hun licentie hebben staan (Bron: F1Maximaal). 
Tabel 1. Het aantal strafpunten dat de coureurs momenteel op hun licentie hebben staan (Bron: F1Maximaal). 

Daniel Ricciardo, die vorig jaar een dramatisch seizoen meemaakte bij McLaren, volgt met zeven punten, maar de Australiër zal zijn puntentotaal dit seizoen langzaam zien verdwijnen zolang hij niet in actie komt. De rest van de coureurs zit voorlopig niet in de buurt van een raceschorsing, al weet Lance Stroll dat hij het komende half jaar geen punten kwijtraakt, dus als hij spoedig nog een straf pakt, zal hij daarna nog een tijdje op eieren moeten lopen.

Wereldkampioen Max Verstappen heeft zijn enige twee strafpunten te danken aan een aanvaring met Lewis Hamilton in Brazilië afgelopen jaar. De Brit heeft zelf nog een schone lei, net als zijn voormalige teamgenoot Valtteri Bottas. Nico Hülkenberg, Nyck de Vries, Oscar Piastri en Logan Sargeant namen in de afgelopen twaalf maanden slechts aan enkele races deel en hoefden nog niet op het strafbankje te zitten, al moest De Vries zich in Monza vorig jaar wel nog even bij de stewards melden, alvorens hij vrijgesproken werd.

Record Gasly blijft lang staan

Als we de data sinds de introductie in 2014 bekijken, wordt duidelijk dat de stewards het druk hebben gehad. In totaal werden 544 strafpunten uitgedeeld aan 44 coureurs. Gemiddeld betekent dat zo'n 60 strafpunten per seizoen. Vooral in 2018 hadden ze er zin in, met 83 uitgedeelde punten op de Formule 1-rijbewijzen. Vorig jaar werden er ook behoorlijk wat straffen uitgedeeld, goed voor een totaal van 77 punten, al waren er natuurlijk ook meer races, plus nog drie sprintraces.

Gasly verbrak in 2022 het seizoensrecord met 10 strafpunten, een record dat eerder gedeeld werd door Verstappen, Kvyat, Hamilton, en Tsunoda, die elk acht punten in een seizoen tijd wisten te verzamelen. Het lijkt onwaarschijnlijk dat het record van Gasly in 2023 nog aangescherpt gaat worden, aangezien de FIA voor aanvang van dit seizoen aankondigde dat het dit jaar alleen nog strafpunten gaat uitdelen voor grove overtredingen. Het verbreken van het record van Gasly zal dus een uitdaging worden.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Figuur 1. Pierre Gasly richtte dit Alpine-autokerkhof aan, maar ontsnapte zonder schorsing.
Figuur 1. Pierre Gasly richtte dit Alpine-autokerkhof aan, maar ontsnapte zonder schorsing.

Wereldkampioenen zijn veelplegers

Als we de totalen sinds de introductie van het systeem in 2014 analyseren, wordt duidelijk dat het niet het geval is dat de toppers bespaard blijven van serieuze straffen. Regerend wereldkampioen Max Verstappen en viervoudig kampioen Sebastian Vettel delen de koppositie in dit discutabele lijstje. Verstappen was vooral op 17-jarige leeftijd in 2015 een makkelijk doelwit van de Formule 1-politie. In 2018 was hij vooral in de openingsfase van het seizoen de pineut, en in 2021 leverde een verhitte strijd met Hamilton de Nederlander veel gedoe op na de races.

Tabel 2. Alle uitgedeelde punten sinds de introductie van het huidige systeem in 2014 (Bron: F1Maximaal). 
Tabel 2. Alle uitgedeelde punten sinds de introductie van het huidige systeem in 2014 (Bron: F1Maximaal). 

De redenen voor de straffen van Verstappen lopen uiteen: het veroorzaken van een ongeluk, een voordeel behalen buiten het circuit, het negeren van blauwe vlaggen, te snel rijden achter de safetycar, het negeren van een enkele gele vlag, op een onveilige manier terug het circuit opkomen, een unsafe release, te snel rijden onder dubbele gele vlaggen, en het geven van een brake test zijn allemaal verwijten die de 25-jarige naar zijn hoofd geslingerd kreeg. Red Bull-voorganger Vettel deed volgens de scheidsrechters in de Formule 1 dus ook van alles en nog wat verkeerd.

De scores van Lance Stroll en Daniil Kvyat zijn vanwege hun kortere carrières misschien nog wel wat indrukwekkender. Kvyat neemt niet meer deel aan het Formule 1-circus, maar Stroll lijkt het juiste momentum te pakken te hebben om een gooi te doen naar de leidende positie in het klassement. Daar staat tegenover dat Britten Hamilton, Russell en Norris stuk voor stuk opvallen met lage scores, net als Charles Leclerc en Nico Hülkenberg.

Het valt dan ook te betwisten of Verstappen en Vettel daadwerkelijk de stoutste jongetjes in de klas waren, of dat het vizier van de stewards toch wat meer op scherp lijkt te staan bij de één dan bij de ander. Daarnaast lijkt het vaak het geval dat incidenten aan de voorkant van het veld uitvoeriger bekeken worden dan in de achterhoede. Dat kan Carlos Sainz beamen, nadat hij afgelopen race bij de laatste herstart wél bestraft werd, terwijl een incident in het middenveld tussen de Alpine-coureurs onbestraft bleef, en het voorval tussen Sargeant en De Vries in de achterhoede niet eens bekeken werd.

Door: Mark Hanselman (Twitter: @MarkHanselmanF1)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws