Brundle verklaart afwijzing Andretti: 'Teams als Red Bull hebben miljarden geïnvesteerd' Formule 1
Formule 1

Brundle verklaart afwijzing Andretti: 'Teams als Red Bull hebben miljarden geïnvesteerd'

Brundle verklaart afwijzing Andretti: 'Teams als Red Bull hebben miljarden geïnvesteerd'

Voormalig Formule 1-coureur en commentator Martin Brundle heeft gereageerd op de afwijzing van Andretti Autosport. De Britse analist van Sky Sports F1 zegt dat het nieuws als fan teleurstellend is, maar probeert zich ook in het perspectief van de huidige hoofdrolspelers van de Formule 1 te verplaatsen.

Brundle kende zelf als coureur redelijke successen in de Formule 1, en is inmiddels al lang actief als commentator in Engeland. De 64-jarige oud-coureur reageerde op het statement van de Formule 1 over de inschrijving onder leiding van Michael Andretti. 'Het is een heel uitgebreid document. Als Formule 1-fan, en als commentator, zou ik dolgraag een elfde en zelfs een twaalfde team gezien hebben. Coureurs als Max Verstappen, Charles Leclerc, Lando Norris, en George Russell hebben langdurige contracten getekend bij hun teams, en de kalender is tegenwoordig ook vrij stabiel', geeft Brundle daarbij aan.

Andretti stond voor haast onmogelijke uitdaging

'De situatie is echter veel complexer', weet Brundle. 'De FIA aan de ene kant, en de FOM (Formula One Management, red.) en Liberty Media aan de andere kant, staan hierdoor lijnrecht tegenover elkaar. De FIA heeft ja gezegd, en de Formule 1 zegt nu nee. In het team wordt ook veel gesproken over een elfde team, en niet specifiek over Andretti. Ze zeggen terecht dat Andretti nu voor 2025 een geheel nieuwe auto moet bouwen, en dan in 2026, als de reglementen compleet omgegooid worden, weer opnieuw moet beginnen. Dat is te veel gevraagd. Ze denken dat Andretti niet competitief zal zijn, maar Andretti zal ongetwijfeld zeggen: nou, geef ons dan de kans om het te laten zien.'

Andretti zag zich vooral tot die keuze gedwongen omdat er in 2026 een nieuwe Concorde Agreement van toepassing zal zijn, waarbij het inschrijfgeld voor nieuwe teams vermoedelijk flink zal stijgen, en dus wilde Andretti liever al in 2025 op de grid staan. 'Het is een machtige organisatie, met veel budget. We laten jullie wel zien waar we toe in staat zijn. Dit verhaal gaat nog wel even verder. Ook een stevige uitspraak uit het document was dat de Formule 1 meer voor het Andretti-merk betekent dan andersom', merkt Brundle op. 'Daarnaast heb je nog te maken met logistieke problemen. Je moet er ook ruimte voor hebben in de pitcomplexen. Het is niet zo simpel om te zeggen dat je twee extra auto's op de grid kan zetten.'

Huidige teams niet bepaald enthousiast

Het speelt hierbij een rol dat de Formule 1 zware jaren achter de rug heeft, en de teams nu flink in waarde gestegen zijn. 'De Formule 1 is nu aan het pieken, en veel teams zullen zeggen: we hebben miljarden geïnvesteerd om onze teams tot hier te krijgen. Je kan niet nu zomaar aansluiten. Je moet laten zien wat je als meerwaarde meebrengt. De Formule 1 heeft duidelijk aangegeven dat Andretti niet genoeg laat zien om een extra team te rechtvaardigen. Geld speelt natuurlijk een grote rol hierin.'

Brundle kaart ook aan dat de meerwaarde van Andretti niet direct lager is dan die van verschillende andere teams. 'Als Haas zich nu voor de Formule 1 zou proberen in te schrijven, zouden ze ook niet toegelaten worden, gezien de structuur van het team. Ze zitten deels in Italië, en deels in Engeland, en deels in Amerika. Ze maken echter al deel uit van de club, dat is het cruciale verschil.' En dus wijst Brundle op de vervolgstappen. 'Kan Andretti proberen Haas over te nemen? Staat Haas of een ander team te koop?'

'Andretti is een geweldige naam, en iedereen kent voormalig wereldkampioen Mario Andretti, maar die emotie moet je uitsluiten. Je moet kijken naar wat ze kunnen toevoegen, en hoe succesvol ze kunnen zijn', verklaart Brundle het besluit. 'Ik denk dat Andretti dit niet goed gaat opvatten, maar dat moeten we afwachten. Dit besluit zal ze echter zwaar vallen. Teams als Red Bull, Mercedes, of Ferrari, hebben miljarden besteed om dit punt te bereiken. Ze hebben in sommige seizoenen honderden miljoenen verlies gedraaid, of geïnvesteerd. Ze zullen dus druk zetten om de lat voor nieuwe teams hoog te leggen. Of het kortzichtig is? Je weet niet hoe de toekomst uitziet.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws