Na veel geruchten en verhalen over het rijdersduo van Cadillac heeft het Amerikaanse team voor het eerst een officieel statement geplaatst. Het elfde team, dat in 2026 zal toetreden tot de grid, heeft bekendgemaakt dat Valtteri Bottas en Sergio Pérez voor Cadillac zullen rijden vanaf volgend seizoen. De Fin en de Mexicaan maken daarmee hun Formule 1-comeback.
De Amerikaanse renstal bevestigt voorafgaand aan de Grand Prix van Nederland dat ze in zee gaan met twee ervaren coureurs. De geruchten gingen al een lange tijd rond dat beide rijders terug wilden keren op de grid. Bottas verreed vorig jaar in Abu Dhabi zijn laatste race voor Sauber en ging vervolgens opnieuw aan het werk voor Mercedes. Zijn voormalige werkgever zette hem in als derde rijder om George Russell en Andrea Kimi Antonelli te ondersteunen.
Pérez verliet de grid na een lastig jaar bij Red Bull Racing. De Mexicaan was vanaf 2021 tot en met 2024 de teamgenoot van Max Verstappen en had het niet makkelijk, vooral niet toen de Red Bull grilliger begon te worden en Verstappen de enige leek te zijn die erin kon rijden. Een nieuwe start voor beide coureurs die vanaf 2026 uit zullen komen voor Cadillac. Ze bundelen de krachten om de Amerikaanse renstal naar een hoger niveau te tillen in het nieuwe tijdperk van de Formule 1.
'Het aantrekken van twee zeer ervaren coureurs als Bottas en Checo is een krachtig signaal van ambitie', steekt teambaas Graeme Lowdon van wal. 'Ze hebben alles gezien en weten wat er nodig is om in de Formule 1 te slagen', verwijst hij naar de tien Grand Prix-zeges van Bottas en de zes overwinningen van Pérez, die in 2023 vicekampioen werd. 'Nog belangrijker: ze begrijpen wat het betekent om mee te bouwen aan een team', zegt Lowdon over zijn nieuwe duo.
De tekst gaat verder onder het Instagram-bericht.
Nieuw hoofdstuk
De Brit haalt ook de leiderschapskwaliteiten van de twee rijders aan, die allebei voor een topteam hebben gereden. 'Ook hun feedback, race-instincten en natuurlijk hun snelheid zullen van onschatbare waarde zijn bij het tot leven brengen van dit team', voegt Lowdon eraan toe. Hij is vooral dankbaar dat Mercedes Bottas laat gaan. 'Een grote dank aan hen voor hun samenwerking en begrip.' Bottas heeft van 2017 tot en met 2021 voor Mercedes gereden en keerde een tijdje terug naar het oude nest.
De laatste tijd hintte hij echter vaker naar een contract bij Cadillac, onder andere door een filmpje te plaatsen van een witte Cadillac-SUV. Hij vroeg zijn volgers wat ze van het zitje vonden. 'Bottas en Checo zijn de perfecte balans van talent, volwassenheid en gedrevenheid. Ze zijn niet alleen succesvolle coureurs, maar ook bouwers, samenwerkers en professionals die zullen helpen bepalen waar het Cadillac F1-team voor staat', neemt Cadillac F1-CEO Dan Towriss.
'Dit moment is meer dan alleen een bekendmaking van een line-up, het is het begin van een nieuw gedurfd hoofdstuk in de Amerikaanse autosport', zegt hij trots. Cadillac zal in 2026 eerst gebruikmaken van de motoren van Ferrari, waarna ze, ondersteund door General Motors, ook zelf een power unit willen ontwikkelen. Naar verluidt wil de Amerikaanse renstal rond 2028 een onafhankelijk team zijn, inclusief eigen motor. Of Pérez en Bottas dan nog in de auto zitten, is niet bekend.
De tekst gaat verder onder het Instagram-bericht.
Straf voor Bottas
Met de bevestiging van Bottas bij Cadillac komt ook zijn laatste Formule 1-optreden voorlopig weer in beeld. Tijdens de seizoensafsluiter in Abu Dhabi nam een reeks ervaren coureurs afscheid, en dat ging niet zonder incidenten. Al in de eerste ronde tikte Bottas zijn mogelijke toekomstige teamgenoot Pérez in een spin. Later in de race ging het opnieuw mis: in bocht 6 verremde hij zich en kegelde daarbij Kevin Magnussen van de baan.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Bottas viel vervolgens uit en kon daardoor zijn opgelegde tijdstraf niet uitzitten. Die straf werd vervolgens omgezet in een gridpenalty voor de eerstvolgende Grand Prix. Omdat Bottas in 2025 geen vast stoeltje had, staat die straf nog steeds open. Er leek even hoop te zijn voor de tienvoudige GP-winnaar, want vanaf 2026 geldt een nieuwe FIA-regel dat dergelijke straffen na twaalf maanden vervallen.
Een woordvoerder van de FIA benadrukte echter tegenover The Race dat dit niet met terugwerkende kracht geldt: 'De straf blijft gewoon staan, omdat er geen mechanisme bestaat om eerdere beslissingen onder oude regels aan te passen. De regelwijziging voor 2026 is enkel bedoeld om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen.' Dat betekent dat Bottas zijn gridstraf van vijf plaatsen waarschijnlijk moet uitzitten in Australië, al zal dat in de praktijk alleen een rol spelen als Cadillac competitief genoeg blijkt om niet automatisch achteraan te starten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties