Lewis Hamilton domineerde jarenlang in de Formule 1, maar werd onttroond door Max Verstappen. Beide coureurs verdeelden tien van de laatste elf wereldtitels in de koningsklasse van de autosport. Waar Peter Windsor beide coureurs vaak een vergelijkbare rijstijl toedicht, legt rijderscoach Martin Villari in detail uit waarom dat niet klopt. Verstappen en Hamilton hebben juist een totaal andere benadering met verschillende voor- en nadelen.
Hamilton boekte in zijn twaalfjarige periode bij Mercedes grote successen. De Brit greep zes wereldtitels en groeide uit tot de succesvolste coureur in de geschiedenis van de sport. In 2021 nam Verstappen het stokje over. In de afgelopen jaren blijkt het voor Red Bull Racing steeds lastiger te zijn om een coureur te vinden die de Nederlander kan bijhouden. Villari legt de verschillen tussen beide meervoudige kampioenen in een uitgebreide YouTube-analyse uit.
Hamiltons rijstijl gevormd door vader
'Laten we eerst naar Lewis Hamilton kijken, en dan komen we daarna uit bij Max', geeft de Australiër aan, die bekend staat als een van de beste rijderscoaches ter wereld. 'Toen Lewis jong was, stond zijn vader op het circuit waar de snelste karters remden. Hij ging bij dat rempunt staan en deed dan nog twee stappen opzij. Dan zei hij: Lewis, je moet hier remmen. Dat is hoe Anthony Hamilton meer rondetijd probeerde te vinden. Hij wist gewoon niet beter, dus dit is wat hij zijn zoon aanleerde.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Lewis zou daardoor altijd een coureur worden die laat in de ankers gaat', weet de Australiër, die beseft dat Hamilton in zijn beginjaren moest leren hoe hij de bochten kon overleven na extreem laat geremd te hebben. 'In lange bochten met een constante radius is dit ook precies wat Lewis doet. Hij gaat all-in bij het ingaan van de bocht. Hij remt laat en hard. Daarnaast doet hij meerdere dingen tegelijkertijd. Terwijl hij remt, begint hij ook in te sturen. Hij richt zich erop om tijd te winnen bij het ingaan van de bocht.'
Villari legt uit dat hier ook onlosmakelijk nadelen aan verbonden zijn. 'Als er iets in het midden van de bocht gebeurt, is Lewis meer een coureur die hierop moet reageren. Hij zal reageren op een moment van overstuur, of iets minder insturen', vertelt de driver coach, die beseft dat Hamilton hier extreem goed in is geworden, aangezien dit de stijl is die hij al ruim dertig jaar hanteert. 'Hij kan van de rem gaan om de auto weer in balans te brengen.'
'De auto bevindt zich constant op de limiet', vervolgt Villari, die aangeeft dat dit een nadeel van de agressieve rijstijl is. 'Het probleem hiermee is dat je moet reageren als je auto begint te glijden, en je verliest altijd tijd als je auto begint te glijden.' Hoe slechter het gevoel in de auto is, hoe groter het tijdsverlies vanwege de correcties ook wordt. Dit verklaart ook waarom Hamilton in een goede auto extreem snel is, maar in een lastig te besturen auto vaak meer moeilijkheden kent.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen tast de situatie af
'Max is heel anders, echt totaal anders. Hij is de klassieke simcoureur', zo noemt Villari de rijstijl van Verstappen moderner. 'Max remt in dit soort bochten eerder', geeft de analist aan over de lange doordraaiers. 'Raak nu niet in de war en denk nu niet dat Max een coureur is die eerder remt. Als hij in Monza op bocht 1 afgaat, zal hij net zo goed op het allerlaatste moment de rem hard intrappen. Dat is gewoon een ander soort bocht.'
'In de langere doordraaiers remt Max wel eerder, en hij remt dan veel zachter. Hij begint dan in te sturen, en wacht dan af', zo legt de rijderscoach de aanpak van Verstappen af. 'Vergeet niet dat het een lange bocht is. Hij krijgt zo feedback over hoeveel grip er is, en of de auto goed genoeg zal roteren. Ben ik blij met hoe het gaat? Moet ik misschien wat meer remmen? Wanneer ga ik beetje bij beetje steeds wat meer insturen?' zo legt Villari uit wat zich in het hoofd van de Limburger afspeelt.
Verstappen kan in een bocht dus veel meer de limieten aftasten en daarop inspelen. Dat is dan ook waarom de Nederlander zelden fouten maakt of extreme correcties hoeft door te voeren. 'Max anticipeert op de verschillende delen van de auto. Hij masseert de auto als het ware bij het ingaan van de bocht, en neemt zo veel snelheid mee de bocht in. Hij gaat niet all-in, zoals Lewis dat doet met het harde, late remmen.'
'Max wacht af en kijkt de situatie aan. Het gripniveau verandert ook tijdens de race, en de wind bijvoorbeeld ook. Max kan zich daar makkelijker op aanpassen, omdat hij meer tijd heeft en meer ruimte heeft in de bocht om de auto te manipuleren. Max anticipeert, en Lewis reageert meer', zo wordt het verschil samengevat. Dit verklaart ook waarom Verstappen in een lastig te besturen auto het verschil met zijn teamgenoten kan uitvergroten. Verstappen voelt de limiet aan en corrigeert ook in een slechte auto nauwelijks, terwijl teamgenoten dat juist steeds vaker moeten doen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verschil in Hongarije
Villari laat dit vervolgens met data zien uit 2024, van bocht 13 in Hongarije, de voorlaatste bocht op de Hungaroring. 'Lewis heeft een vroege apex, en zal in het begin van de bocht net wat voor Max zitten. Je ziet dat Max wat ruimte laat aan de binnenkant van de bocht. Hij is nog niet volledig toegewijd aan deze bocht. Hij stuurt nog steeds wat bij in het midden van de bocht. Het plan van Max is om daar later in de bocht van te profiteren, terwijl Lewis al volledig op de apex zit.'
'Je ziet dan bij Lewis dat hij in het midden van de bocht begint te glijden', zo laat de analist zien dat Hamilton in zijn laatste Mercedes-jaar moet corrigeren in het midden van de bocht. 'Hij moet die kleine momentjes van overstuur opvangen, terwijl dit bij Max nooit zal gebeuren. Max is gewoon veel progressiever met het insturen. Hij zet later in de bocht steeds meer in, terwijl Lewis al all-in is gegaan en dan moet bijsturen', zo trekt Villari een vergelijking met het casino.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Dit is precies waarom Lewis voor meer grip blijft vragen aan de achterkant van de auto, terwijl Max blijft vragen voor meer grip aan de voorkant van de auto', concludeert Villari. Charles Leclerc heeft een wat meer vergelijkbare rijstijl met Verstappen, waardoor Hamilton eigenlijk aan een auto gekoppeld wordt die hem heel weinig vertrouwen geeft. 'Hamilton en Verstappen zijn totaal andere coureurs. Max vraagt veel van de voorbanden om dit te doen. Deze coureurs zijn echt totaal verschillend.'
Kritiek op Windsor
'Je kunt deze coureurs niet allebei benoemen tot short corner drivers', zo heeft Villari ook enige kritiek op de veelvuldige analyses van Peter Windsor. 'Dat is een beetje hetzelfde als de dubbelhandige backhand van Rafael Nadal hetzelfde te noemen als de enkelhandige backhand van Roger Federer. Nee, nee, nee. Dat kan echt niet. Het zijn totaal verschillende stijlen. Lewis is hierin heel ouderwets. Max is een hele moderne coureur uit de simgeneratie.'
'Lewis krijgt hierdoor ook overstuur bij het begin of het midden van de bocht. Max krijgt dus pas momenten van overstuur bij het uitgaan van de bocht, als hij op het gas gaat', zo legt Villari uit dat Verstappens spins altijd bij het uitkomen van de bocht gebeuren. 'Dat zagen we in deze bocht (in Hongarije, red.) ook nog in 2022. Dit kan bij Max nooit gebeuren bij het ingaan van de bocht, omdat hij daar heel conservatief is. Hij wacht dan af om te kijken hoe de auto zich gedraagt.'
'Bij het uitgaan van de bocht verliest hij iets meer minimumsnelheid, en daardoor verliest hij meer neerwaartse druk. Hij accelereert dus vanaf een lagere snelheid, en daardoor voelt hij minder downforce. Als Max een probleem tegenkomt, is dat bij het uitkomen van de bocht, omdat hij dan alle grip aan de voorkant van de auto gebruikt. Lewis is het tegenovergestelde. Bij het uitgaan van de bocht heeft Lewis geen problemen meer.'
'Je hoort vaak dat Max, Charles, en Lewis allemaal short corner drivers zijn en dat ze vergelijkbaar zijn', zo refereert hij nogmaals naar Windsor. 'Dat is duidelijk niet het geval.' Verstappens rijstijl brengt zijn teamgenoten vaak alleen maar meer in de problemen. Als zijn teamgenoten hem niet kunnen bijhouden, is de natuurlijke reactie vaak om later te gaan remmen, maar daarmee wordt het verschil in rijstijl alleen maar verder uitvergroot.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties