max-verstappen-red-bull-racing-gp-azerbeidzjan-2025-zaterdag-liam-lawson-visa-cash-app-racing-bulls-2 Formule 1
Formule 1

Chaos bij Lawson: ‘Ik wist niet in welke positie ik reed, maar probeerde alles achter me te houden’

max-verstappen-red-bull-racing-gp-azerbeidzjan-2025-zaterdag-liam-lawson-visa-cash-app-racing-bulls-2

Liam Lawson kende een uitdagende race in Bakoe en eindigde uiteindelijk op een verdienstelijke vijfde plaats. Ondanks de moeilijke omstandigheden wist hij zich staande te houden en belangrijke punten voor het team te scoren. Het weekend bood waardevolle lessen voor zowel Lawson als het team en versterkte hun mentale veerkracht richting de resterende races van het seizoen.

Liam Lawson worstelde met zijn energieverdeling tijdens de race en moest leren omgaan met de belasting van het circuit. In het begin van de race merkte ik dat halverwege de rechte stukken mijn energie volledig op was.'Hij benadrukt dat dit een belangrijk leerpunt was, waardoor hij in de resterende ronden beter zijn energie kon bewaren en voorbereid was op de auto's achter hem.

Strijd met Antonelli

De jonge coureur geeft aan dat hij daarna constant bezig was om zijn energie te managen. Ondanks de frustratie over zijn het begin van zijn race, realiseerde Lawson zich dat het moeilijk zou zijn geweest om Antonelli gedurende alle rondes voor te blijven: 'Ik denk realistisch gezien dat ik hem niet 30 rondes achter me had kunnen houden. Het was al moeilijk genoeg om de andere groep achter me te houden.'

Lawson moest tijdens de race voortdurend zijn strategie afstemmen op de acties van de concurrentie om zijn positie te behouden. 'Ik denk dat we de juiste call hebben gemaakt bij de pitstop, we probeerden Antonelli te coveren, maar we hadden vandaag gewoon niet de snelheid', aldus Lawson tegen o.a. F1Maximaal.nl. De jonge coureur benadrukt dat hij alles uit de auto moest halen, maar dat het tempo van de tegenstanders simpelweg te hoog was om nog dichter bij het podium te komen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Lawson had het in het begin moeilijk: ‘Ik liep halverwege de rechte stukken volledig leeg’
Lawson wist zijn sterke kwalificatie niet helemaal te verzilveren in de race.

Red Bulls

De oud Red Bull-coureur hield tijdens de race goed in de gaten wat de concurrentie deed, met name de Red Bull-coureurs. 'Yuki kwam uit de pits voor me op de baan, ik wist dat het de enige kans was om hem te passeren. Ik wist dat ik meer grip had op mijn banden, dus wilde hem daar hoe dan ook inhalen. Als je keek naar Max, die heel snel was, dacht ik eigenlijk dat Tsunoda mij voor het einde van de race weer zou inhalen. Maar dat gebeurde tot mijn tevredenheid niet.'

Op de vraag of hij achteraf niet meer risico had moeten nemen in het duel met Antonelli, reageerde Lawson: 'Iedereen wil natuurlijk alle auto’s achter zich houden. Maar als je kijkt naar het verschil op de streep, meer dan tien seconden, denk ik niet dat ik Kimi daadwerkelijk achter me had kunnen houden.'

Samenwerking en ervaring

Lawson benadrukt het belang van communicatie en ervaring binnen het team. Gedurende de race wisselde hij voortdurend informatie uit met de engineers en paste zijn strategie aan op basis van de situatie op de baan. 'Ik wist eigenlijk niet precies welke positie ik had totdat we de finishlijn passeerden, maar ik wist dat we in een behoorlijke positie zaten vanwege welke auto’s achter me reden.' De Racing Bulls-coureur liet zien dat hij zowel strategisch inzicht als race-intelligentie ontwikkelt, wat essentieel is voor zijn verdere groei in de Formule 1.

De race van Bakoe biedt Lawson niet alleen een solide resultaat, maar ook een waardevolle ervaring voor de rest van het seizoen. Door het combineren van race-inzicht, energiebeheer en het leren anticiperen op concurrenten, bevestigt Lawson dat hij nog kan groeien. Het team van Racing Bulls kan bouwen op de vijfde plaats als een fundament voor verdere successen in de resterende wedstrijden van het seizoen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws