De race van De Vries | De Vries rijdt voor zijn leven: 'We missen nog één tiende tot de DRS!' Formule 1
Formule 1

De race van De Vries | De Vries rijdt voor zijn leven: 'We missen nog één tiende tot de DRS!'

De race van De Vries | De Vries rijdt voor zijn leven: 'We missen nog één tiende tot de DRS!'

In ‘De race van De Vries’ houdt F1Maximaal de bezigheden van Nyck de Vries tijdens een Grand Prix in de gaten. Hiermee brengen we de uitzonderlijke, bijzondere en minder bijzondere momenten in beeld die je tijdens de race wellicht volledig hebt gemist. Het Circuit de Barcelona-Catalunya was geen onbekend terrein voor de Nederlander en dus wist hij er een solide weekend van te maken. De race in Spanje was een stap in de goede richting.

Aan het circuit zou het tijdens het weekend van de Grand Prix van Spanje in ieder geval niet liggen. In de Formule 2 en Formule 3 heeft De Vries vaak genoeg in Barcelona gereden. De uitdaging die het weekend wel met zich meebracht, waren de wisselende weersomstandigheden. Het kon wel eens met bakken uit de hemel vallen op zondag, maar ook op zaterdag vielen er wat druppels. Tijdens de trainingen kende De Vries een aantal momenten, maar toch leek het alsof hij in Montmeló de stijgende lijn te pakken had.

De Vries met heel bouwwerk van de aero rake op pad

Op de vrijdagmiddag was het zonnig, maar de donkere wolken waren in de verte wel te zien. De Vries werd met een heel bouwpakket op de auto naar buiten gestuurd, het was namelijk zijn beurt om met een aero rake te rijden. Een aero rake meet de luchtstromen rondom de auto en levert op die wijze waardevolle data voor het team. Daarom ging de 28-jarige direct de eerste paar minuten van de eerste vrije training naar buiten om met het rek op zijn auto te rijden. Na een paar rondjes werd De Vries echter alweer naar binnen gehaald, hij had op dat moment nog geen tijd gezet. ‘Dat ging wel goed met die banden, toch? Dan kunnen we ze houden voor straks’, zei engineer Pierre Hamelin. ‘Ja, mee eens’, antwoordde De Vries. ‘Oké, we gaan straks ons best doen met de baan, maar zoals verwacht is het druk’, zei Hamelin, die alvast waarschuwde wat De Vries later kon verwachten.

Na een korte pauze ging De Vries weer naar buiten, opnieuw met de aero rake op de auto. ‘Yuki is op een cool down, dus hij zal je voorbij laten gaan’, informeerde Hamelin. ‘Hanteer een constante snelheid van 200 na de negende bocht. Straks terug naar constante snelheid één en wat sneller gaan op het rechte stuk’, laat Hamelin weten, die instructies levert over hoe De Vries moet rijden met de aero rake. Ondertussen vertelt de Franse engineer ook wie er allemaal aankomen en wie er voor hem zitten. De Vries kon later in de training pas echt wat rondetijden neer gaan zetten, toen hij niet meer met de aero rake hoefde te rijden. Hij verwisselde zijn banden voor een setje mediums en kon er toen echt op uit. ‘Hoe is de flap nu, met de stabiliteit?’, vroeg Hamelin. ‘We hebben toch wel wat meer nodig’, antwoordde De Vries.

De Vries imponeert: 'Dat was een heel goede ronde'

‘Dat was een heel goede ronde, Nyck’, liet Hamelin weten, nadat De Vries op vrijdagmiddag de derde tijd klokte. ‘Ja! Houd me up to date over de coureurs die aan het pushen zijn’, verzocht De Vries. ‘Wat deden de Red Bulls met de tweede run op de softs?’, vroeg de Nederlander daarna. ‘Pérez verloor twee tienden, Max deed één pushronde’, antwoordde Hamelin. Esteban Ocon wist uiteindelijk nog de P3 van De Vries af te pakken, maar al met al was de eerste vrije training een goede sessie voor De Vries. Dat momentum hoopte hij vanzelfsprekend voort te zetten tijdens de tweede vrije training die later op de vrijdag werd verreden. Nadat het even flink bewolkt werd, kwam de zon weer terug, dus schoten de baantemperaturen weer omhoog. De Vries was net als in VT1 als één van de eersten op de baan.

Zijn eerste rondjes waren nog niet zo denderend, hij pakte de twaalfde tijd, maar stond wel op de testband van Pirelli. Na ongeveer twintig minuten had de 28-jarige die band verruild voor de mediumband. Daarmee maakte hij direct zijn comeback in de top tien. ‘Je rempunt in de eerste bocht was zeer goed, veel beter dan tijdens je eerste run. We hebben iets meer onderstuur op onze auto. We kunnen nog wat aanpassen als je dat wilt’, liet Hamelin weten. ‘Ja, toen had ik een groot moment mid-corner in bocht twaalf’, zei De Vries, die denkt nog sneller te kunnen dan de zesde tijd. Dat ging hij uiteindelijk proberen op de zachte band, nadat hij even kort naar binnen was gekomen om het één en het ander te bespreken met zijn engineer. Met nog zo’n tien minuten te gaan stond De Vries op P16, maar hij was tot dat moment zeker een tiende sneller dan zijn teamgenoot. Zo eindigde de training ook, wat dus goed was voor het zelfvertrouwen van De Vries.

VT2 viel een beetje in het water: 'Het regent nu'

De regen hing de hele vrijdag al in de lucht, maar op zaterdag zag de lucht er nog donkerder uit. Het leek alsof de afkoelende temperaturen wel goed waren voor de AT04, want ook op zaterdagmiddag klokte De Vries eerst een zesde tijd. ‘Er is zoveel verkeer’, zei De Vries, die zich ergerde aan alle auto’s in zijn weg. ‘We gaan nu voor een dubbele cool down’, liet Hamelin weten. ‘Regen komt eraan.’ Tsunoda had op dat moment de veertiende tijd neergezet, dus ging het bij De Vries aanzienlijk beter. Veel tijd om zijn knappe ronde te verbeteren kreeg de AlphaTauri-coureur niet, want Logan Sargeant was hard gecrasht en daardoor werd de sessie stilgelegd. ‘Rode vlag, box, box’, klonk Hamelin in de oren van De Vries. ‘We hebben ook wat miezerregen in de pitstraat’, voegde de engineer toe. ‘Ja, het regent nu’, zei de Nederlander. Nadat de rode vlag weer was opgeheven waren de coureurs er niet happig op om direct weer naar buiten te gaan.

Het regende inmiddels, dus keken de teams eerst even de kat uit de boom. Pas na zo’n twintig minuten kwamen er wat coureurs op de baan, het Ferrari-duo ging even een kijkje nemen, maar bij AlphaTauri leken ze geen moeite te doen om snel nog een paar rondjes te doen. De Italiaanse renstal keek eerst even wat de andere teams deden, daarna gingen ze toch op de intermediates naar buiten. De Vries had zichtbaar wat moeite met de bolide en de lastige omstandigheden van de baan. Echt doorregenen heeft het dan ook niet gedaan. ‘De voorkant is echt aan het lijden nu’, liet De Vries weten na zijn eerste snelle ronde op de intermediates. ‘Ja, we gaan voor een cool down, de banden zijn heet’, antwoordde zijn engineer. Na een cool down ging De Vries het nog een keer proberen. ‘Je verliest vijf tienden nu op Max, hij is het snelst op het moment. Het verschil zit vooral in het aanremmen naar bocht vijf. Je was 1,8 seconden sneller dan de andere auto.’ De Vries sloot de derde vrije training af als twaalfde, en als dat een indicatie zou zijn voor de kwalificatie, dan zat Q2 er zeker wel in.

Begin Q1 met een pirouette: 'Wat moet ik nu doen?'

De baan was grotendeels droog tijdens de kwalificatie na die paar druppels die waren gevallen eerder op de zaterdag. De Vries werd dan ook gewoon met de zachte band naar buiten gestuurd voor de eerste run van Q1, maar ondervond dat er hier en daar nog wel wat natte stukjes waren. Hij opende zijn sessie dan ook met een mooie pirouette en vierkante banden. ‘Wat moet ik nu doen? Binnenkomen voor nieuwe banden?’, vroeg De Vries, waarna zijn engineer al snel bevestigde dat hij naar de pits moest. Aangezien hij in de laatste bochtensectie spinde, was de pit entry dichtbij. Terwijl De Vries in de pitstraat reed kwam er opnieuw een rode vlag, ditmaal vanwege grind op de baan. Dat gaf AlphaTauri de tijd om even na te denken en een plan op te stellen. De Vries kon niet veel later met een spiksplinternieuwe band naar buiten om zijn plekje in de top vijftien te gaan claimen. ‘Oké, Nyck, luister goed. We staan nu P7, wil je naar binnen komen voor een enkele pushronde aan het einde van de sessie?’, vroeg Hamelin.

Tekst gaat verder onder de foto

De Vries op het circuit van Barcelona tijdens de Grand Prix van Spanje 2023 (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)
De Vries op het circuit van Barcelona tijdens de Grand Prix van Spanje 2023 (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

‘Wil je dat herhalen?’, vroeg De Vries, waarna Hamelin zijn voorstel nog een keer uitlegde. ‘Ja, dat lijkt me goed. Waar zit Russell?’, ging De Vries verder, maar daar kreeg hij geen antwoord op. Zo gezegd, zo gedaan, De Vries ging nog een keertje naar buiten richting de slotfase van Q1 en klokte toen de zesde tijd. Alleen de Alpine-coureurs gingen nog onder de tijd van De Vries door, dus sloot hij Q1 af als achtste. Nadat AlphaTauri even de tijd kreeg om alles te analyseren kon De Vries in Q2 weer naar buiten. Ook ditmaal stond hij op de zachte band. ‘Denk goed om het aanremmen in bocht tien’, kreeg hij mee van Hamelin. Toen de helft van het veld een tijd had gezet stond De Vries negende, maar andere auto’s waren sneller dan hij, dus zakte hij terug naar P12. Wel was hij een halve tiende sneller dan zijn teamgenoot. Helaas ging de tweede helft van Q2 niet zo voorspoedig als de eerste helft. ‘Dat is P15’, zei Hamelin. ‘Fuck, man deze mediums’, antwoordde De Vries. Uiteindelijk pakte De Vries P14, de tijd van Tsunoda werd verwijderd. ‘Je kan echt tevreden zijn met jezelf’, probeerde Hamelin hem nog op te peppen.

Engineer wordt strijdlustig: 'Laten we die positie terugpakken!'

Aangezien de wisselende weersomstandigheden zich zouden voortzetten op zondag was P14 absoluut geen slechte startpositie om een poging te doen om in de punten te komen. Bij de start wist De Vries uit de problemen te blijven, terwijl hij vanuit de cockpit kon zien hoe een Alpine voor hem een stukje door het grind ging. Hij verloor wel een positie, hij viel namelijk terug naar P15, terwijl zijn teamgenoot een wereldstart had en na tien ronden al op P10 lag. De Vries moest vroeg binnenkomen voor een pitstop, namelijk in ronde tien al. ‘Box, box, we vechten met Hülkenberg’, zei Hamelin, waarna De Vries de pitstraat in kwam. De Nederlander kreeg de harde band onder de auto. ‘Denk om Hülkenberg, we vechten mogelijk met hem bij de pit exit’, zei Hamelin, waarna hij Lando Norris ook noemde. De McLaren-coureur had een lekke band na een incident in de openingsronde, dus was de Brit van P3 teruggevallen naar achteren.

‘Focus op je in lap, Magnussen gaat namelijk naar binnen’, waarschuwde Hamelin, zodat zijn coureur er een tandje bij ging zetten om ervoor te zorgen dat ze voor de Haas-coureur zouden komen. Dat was gelukt, De Vries reed er zo’n vier tienden voor. Voor hem zat Valtteri Bottas. De Haas had echter wel wat meer pace dan de Nederlander, dus werd hij al snel gepasseerd door de Deen. Voor Magnussen was Bottas ook geen uitdaging, maar dat gevecht zorgde er wel voor dat de coureur uit Sneek op de deur van de Fin kon kloppen. Hamelin liet zijn coureur daar dan ook volledig op focussen, het was stil op de boordradio totdat De Vries Bottas kon inhalen op het rechte stuk. ‘Goed gedaan, Nyck. Alle auto’s voor doen 1:19 hoog. De volgende is Magnussen, laten we die positie terugpakken!’, zei zijn engineer.

De Vries in niemandsland: 'We moeten wachten totdat er iets gebeurt'

Het gat naar Magnussen was bij ronde twintig zo’n vijf tienden, maar achter hem zat Oscar Piastri op versere banden. ‘Magnussen begint langzaamaan Hülkenberg te pakken, houd hem in de gaten. Achter je loopt Piastri in, hij zit in DRS’, informeerde Hamelin. Op het rechte stuk kon De Vries dus niet volledig concentreren op het inhalen van Magnussen, hij moest verdedigen tegen Piastri. Hoe dan ook was het duidelijk dat Piastri op versere banden sneller was, dus kon hij er niks tegen doen. Haas had veel last van graining, dus duurde het niet lang voordat Magnussen uit het gezichtsveld van De Vries verdween omdat hij nog een pitstop moest doen. De Vries kwam weer op P14 terecht en kreeg dit keer een verrassende coureur voor hem, namelijk Charles Leclerc. Hij reed er echter twee seconden achter. Zijn voorsprong op Bottas was inmiddels zeven seconden, dus kwam de Nederlander weer een beetje in niemandsland terecht.

Tekst gaat verder onder de foto

De laatste stint op de medium band ging voorspoedig voor De Vries (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)
De laatste stint op de medium band ging voorspoedig voor De Vries (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

‘Probeer in bocht negen iets eerder te liften om wat tijd te winnen bij de exit’, adviseerde Hamelin. ‘Ja, begrepen’, antwoordde De Vries. Vanwege wat pitstops voor hem reed De Vries inmiddels op P12 rond, met Leclerc nog steeds voor hem. Nu zat Lance Stroll achter hem, maar op iets meer dan 2,5 seconden. ‘Op dit moment hebben we geen reden om een pitstop te maken. We moeten wachten totdat er iets gebeurt. De banden zijn goed, dus ga zo door’, zei Hamelin. De strategie veranderen had voor AlphaTauri op dat moment geen zin, aangezien De Vries daar veel tijd mee zou verliezen. Nadat Ocon ook naar binnen ging, en Zhou daarna ook, lag De Vries tiende. Stroll begon wel in te lopen, hij zat nog net buiten DRS in de veertigste ronde van de race. Een aantal rondes later was het voor De Vries toch tijd om een pitstop te gaan maken. Hij kreeg de medium band eronder om de race mee uit te rijden. Door zijn pitstop viel De Vries terug naar P18.

De jacht op Piastri was opnieuw geopend

Met zijn verse rubber kon hij Norris makkelijk inhalen op het rechte stuk, dus kwam hij geleidelijk weer dichter bij de top tien. De volgende coureur die voor hem zat was Magnussen, waarna Leclerc aan het einde van het rechte stuk de pitstraat uitkwam. ‘Je vecht tegen Leclerc bij de pit exit’, liet Hamelin weten, maar de Ferrari-coureur bleef hem voor en kon al snel weer een voorsprong opbouwen. Inmiddels lag De Vries alweer op P14, maar aangezien het niet lukte om dicht bij de Ferrari te komen, werd het vanaf hier best wel moeilijk om nog wat auto’s in te halen. Om nog wat posities te winnen moest er wat gebeuren in de race en wat coureurs voor hem naar binnen gaan voor hun laatste pitstop. Dat gebeurde dan ook, want Hülkenberg ging weer naar binnen. De Vries was goed los, want hij zat achter Piastri en begon op de Australiër in te lopen.

De afstand was iets minder dan twee seconden en De Vries had nog zo’n twaalf rondes om hem te pakken. ‘We vechten tot aan de vlag’, meldde Hamelin over de boordradio. ‘Piastri nog 1,6’, ging de Fransman verder. ‘We missen nog één tiende voor de DRS. Je doet het heel goed.’ Met nog zes ronden te gaan zat De Vries op nog zeven tienden van Piastri en was het wel even spannend voor de Nederlander. ‘Wees voorzichtig dat je niet te veel pusht bij het ingaan van de bochten’, waarschuwde Hamelin. Wat niet zo goed uitkwam, was dat Verstappen achter De Vries zat en dat de Nederlander zijn landgenoot voorbij moest laten gaan. Dat onderbrak het gevecht met Piastri. ‘Ik laat hem voorbij na bocht drie’, zei De Vries. ‘Blijf dicht bij Max’, antwoordde zijn engineer. Het leed was echter al geschied, want het gat naar Piastri was drie seconden geworden. Met nog twee ronden te gaan ging dat hem niet meer worden.

De Vries nieuwsgierig naar teamgenoot: 'Welke penalty kreeg hij dan?'

‘Piastri krijgt nu de blauwe vlag’, zei Hamelin, maar De Vries kon niet dicht bij genoeg komen om echt het verschil te maken in de laatste twee rondes van de race. De Nederlander sloot de Grand Prix van Spanje af als veertiende. Op het rechte stuk reed hij nog even zij aan zij met Verstappen en stak hij zijn duimpje op naar de tweevoudig wereldkampioen om hem te feliciteren met zijn zege. ‘Hoe was deze stint op de medium?’, vroeg De Vries over de boordradio. ‘Zag er goed uit’, zei Hamelin. ‘De eerste twee stints zagen er beter uit’, voegde De Vries toe. ‘Ja, begrepen. Yuki was P9, maar vanwege een penalty ligt hij buiten de punten’, informeerde Hamelin. ‘Welke penalty kreeg hij dan?’, vroeg De Vries daarna. ‘Een straf voor een andere coureur buiten de baan duwen.’ De Vries reed de auto de pitstraat in en moest daar even wachten voordat hij uit de auto kon springen. De Nederlander heeft al met al een solide weekend in Barcelona gehad, maar hoopt in Canada toch echt zijn eerste punten te gaan scoren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws