Dit is waarom de zachte banden in Baku voordelig zijn voor Verstappen Formule 1
Formule 1

Dit is waarom de zachte banden in Baku voordelig zijn voor Verstappen

Dit is waarom de zachte banden in Baku voordelig zijn voor Verstappen

De bandenkeuze van Pirelli voor de Grand Prix van Azerbeidzjan is in het voordeel van Red Bull Racing. De bandenfabrikant brengt de drie zachtste compounds (C3, C4 en C5) mee naar het stratencircuit van Baku. In Monaco kon de RB16B goed gebruik maken van dit rubber en hadden de Mercedessen juist moeite. Waarom is dit verschil er en waarom kan het van belang zijn?

De keuze van Pirelli om voor het eerst de drie zachtste compounds te gebruiken in Baku is gemaakt uit voornamelijk strategische overwegingen. 'De harde band werd er in 2019 helemaal niet gebruikt, terwijl de medium heel veel werd gebruikt', legde Pirelli-chef Mario Isola uit in een persbericht. 'We hopen dat de zachtere compounds allemaal een belangrijke rol gaan spelen en gaan leiden tot verschillende strategieën.'

Extreme slijtage in Monaco

Of de drie compounds ook echt een belangrijke rol gaan spelen op het gebied van strategieën, is voorlopig giswerk. Waar we wel zeker van kunnen zijn, is dat Red Bull in Monaco sterk was op de zachtste banden. Het eerste wat dan opkomt is dat het team van Max Verstappen alle afgelopen jaren sterk was op dat stratencircuit. Dat is zeker waar, maar dit jaar zat er meer achter. Voornamelijk als wordt gekeken naar de problemen die Mercedes kende.

In de trage bochten van Monaco lukte het de kampioenen niet om voldoende energie en warmte in de banden te krijgen, analyseerde Auto, Motor und Sport. Daarom moest Mercedes noodgedwongen voor een agressieve afstelling kiezen, maar dat limiteerde hen vervolgens op strategisch vlak. Bij zowel Valtteri Bottas als Hamilton was extreme slijtage te zien aan de banden.

Aan de andere kant had Red Bull daar geen last van. In de eerste paar races van het seizoen lijkt de RB16B de banden sneller op te kunnen warmen dan de W12, maar de slijtage is onder normale omstandigheden ook hoger. In Monaco kon het de zachte compounds relatief makkelijk op temperatuur krijgen en aangezien de slijtagegraad daar laag is, was het grote nadeel ervan zo goed als verdwenen.

Glijden en grip

Op het stratencircuit van Baku zal Red Bull op een andere manier voordeel kunnen krijgen uit de drie zachtste compounds. De reden waarom de RB16B sterk is met dit rubber, is te vinden in de natuurlijke afstelling van de auto. Deze heeft veel druk op de vooras en dat is voordelig bij het insturen, maar maakt tegelijkertijd de achterkant wat losser, analyseerde Mark Hughes. Hierdoor glijdt die sneller en dat zorgt voor twee dingen: de band komt sneller op temperatuur, maar de slijtagegraad wordt erdoor verhoogd.

Vooral op de harde compounds zien we hier de nadelen van. Deze banden bieden van nature minder grip en dat geeft de achterzijde meer ruimte om te glijden. De Mercedes W12 heeft hier veel minder last van en was daarom in Portugal en Spanje (hier werden de harde C1, C2 en C3 banden gebruikt) sterker in de tweede helft van de stints.

Op de zachte compounds glijdt de achterkant van de RB16B een stuk minder en dat is natuurlijk logisch. Deze banden bieden van nature meer grip en de Red Bull krijgt ze snel op temperatuur. Omdat de achterzijde steviger aan het asfalt plakt, is de degradatiegraad relatief gezien ook minder agressief.

Eindoordeel

Of het voordeel genoeg gaat zijn om Mercedes te verslaan in Baku, komen we pas dit weekend achter. Op het stratencircuit van de hoofdstad van Azerbeidzjan is het makkelijker om de banden op temperatuur te krijgen dan in Monaco en dat neemt één van de grote nadelen uit Monaco weg voor Mercedes. Echter, een specifiek voordeel ten opzichte van Red Bull krijgt het er dus niet uit, eerder het omgekeerde.

Goed voor de kansen van Verstappen en Sergio Perez, maar geen reden tot paniek voor Mercedes. Die houden zich meer bezig met de buigende achtervleugel van de RB16B en dat is begrijpelijk. Uiteindelijk kan Red Bull hier een groter voordeel uit halen dan uit de banden. Toch lijkt de leider in het kampioenschap met een bandenvoordeel de aankomende Grand Prix in te gaan en dat is voor Verstappen mooi meegenomen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws