max verstappen stefano domenicali george russell 129 Formule 1
Formule 1

Domenicali begrijpt zorgen coureurs niet: ‘Ik maak me absoluut geen zorgen’

max verstappen stefano domenicali george russell 129

De Formule 1 staat in 2026 voor een grote technische verandering. Terwijl teams en coureurs zich voorbereiden op een nieuw tijdperk, klinkt er vanuit het rijdersveld steeds meer gemor. De hoogste baas van de sport reageert op de kritiek, maar doet dat op een manier die niet iedereen had verwacht.

Meerdere coureurs hebben de afgelopen weken laten weten zich zorgen te maken over de plannen. Oscar Piastri zei: ‘De nieuwe regels leveren enkele uitdagingen op die niet nodig zijn en ook niets toevoegen aan de competitie of het spektakel.’ De Australiër doelt daarbij vooral op dat coureurs op rechte stukken zouden moeten liften om de batterij te sparen. Lance Stroll ging nog een stap verder en verklaarde: ‘Het is een accu-wetenschapsproject.’ Charles Leclerc liet weten dat hij vreest dat veel van de opgedane kennis van de afgelopen jaren in de prullenbak kan verdwijnen zodra de nieuwe generatie auto’s komt.

De zorgen komen vooral voort uit de nadruk op elektrisch vermogen, waardoor coureurs op rechte stukken mogelijk moeten liften om de batterij te sparen. Domenicali herkent de kritiek, maar deelt deze niet. ‘We moeten niet vergeten dat er twee benaderingen zijn bij nieuwe reglementen. Eén is tactisch, en de teams spelen dat spel en dat leidt tot bepaalde opmerkingen en meningen.’ Volgens de Italiaan hebben coureurs en teams andere doelen dan de Formule 1-organisatie.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Domenicali begrijpt zorgen coureurs niet: ‘Ik maak me absoluut geen zorgen’
Leclerc is niet blij met de nieuwe regels voor 2026.

Grote technische veranderingen

De nieuwe generatie auto's, die voor het eerst te zien is tijdens de shakedown in Barcelona in januari, kent ingrijpende veranderingen. Tijdens deze test achter gesloten deuren krijgen de teams de kans om de nieuwe techniek voor het eerst in actie te zien. Daarna volgen nog twee wintertests in Bahrein, waardoor de teams in totaal elf dagen hebben om de auto’s door en door te leren kennen. De ground effect-techniek verdwijnt, minder dan vier jaar nadat deze in 2022 terugkeerde. Ook het DRS-systeem wordt afgeschaft en vervangen door het Manual Override Mode-systeem, een push-to-pass-mechanisme dat achtervolgende coureurs helpt dichterbij te komen en zo meer inhaalacties moet opleveren.

De auto’s krijgen actieve aerodynamica, waarbij onder meer de voor- en achtervleugel tijdens het rijden automatisch of door de coureur kunnen worden aangepast. Op rechte stukken kan zo de luchtweerstand worden verlaagd voor hogere snelheid, terwijl in bochten juist extra downforce wordt opgewekt voor meer grip. Daarnaast krijgen de wagens een kleinere wielbasis en vloer, en verliezen ze dertig kilo aan gewicht. Downforce neemt met dertig procent af, terwijl de luchtweerstand met vijfenvijftig procent wordt verminderd, zo bleek uit de ontwerpdocumentatie van de FIA. Ook verdwijnt de MGU-H uit de motor, wat de kosten verlaagt en de productie eenvoudiger maakt. Audi, Cadillac en Ford hebben mede hierdoor besloten in te stappen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Domenicali begrijpt zorgen coureurs niet: ‘Ik maak me absoluut geen zorgen’
Domenicali denkt dat de teams een spel spelen met hun opmerkingen.

Zorgen coureurs

Volgens Domenicali bevindt alles zich nog in een ontwikkelingsfase. ‘Ik herinner me de gesprekken die we aan het begin van het jaar hadden met de FIA en de coureurs nog goed, die discussie is vandaag de dag al totaal anders.’ De F1-baas wijst erop dat de eerdere zorgen over lift and coast inmiddels grotendeels naar de achtergrond zijn verdwenen. ‘Het komt misschien nog voor in twee of drie situaties', hierbij doelt de F1-baas mogelijk op circuits als Monza of Baku met lange rechte stukken. 'Maar ik ben er vrij zeker van dat de samenwerking tussen de teams en de FIA goed is. Uiteindelijk zijn zij degenen die ervoor moeten zorgen dat deze aanpassingen in het reglement worden opgelost.’ Hiermee bedoelt hij dat de FIA en de teams verantwoordelijk zijn voor het finetunen van de regels.

Domenicali ziet het zelfs als een kans om nieuwe mogelijkheden te ontdekken. ‘Er zijn zoveel dingen die we volgend jaar gaan leren dat ik er zeker van ben dat als we een foto maken bij de eerste race in Melbourne en één bij de laatste in Abu Dhabi, we twee verschillende werelden zullen zien.’ Toch zijn niet alle coureurs overtuigd. Leclerc gaf aan dat de 2026-bolide in de simulator ‘niet fijn is om te rijden'. Stroll noemde de richting die we met de nieuwe regels inslaan zelfs ‘een beetje triest’.

Reverse grids

Sinds zijn aantreden als CEO in 2020 is Domenicali een groot voorstander van sprintwedstrijden. Het aantal sprint races is sinds 2023 verdubbeld van drie naar zes. Voor 2026 wordt gedacht aan een uitbreiding, mogelijk met nieuwe formats zoals reverse grids, zoals gebruikt in de Formule 2 en Formule 3. De F1-baas zei in gesprek met The Race: ‘Ik sta open om niet alleen de mogelijkheid van meer sprint races te bekijken, maar ook nieuwe formats en formules. We moeten luisteren naar onze fans en niet bang zijn om fouten te maken.’

Speculaties over elk weekend een sprint race zijn volgens de Italiaan voorlopig niet realistisch. Hij ziet eerder een ‘tussenoplossing’ voor zich, met een aantal extra sprint races. De kalender zelf ondergaat eveneens wijzigingen. De Spaanse Grand Prix verhuist in 2026 van Barcelona naar Madrid. Klassieke circuits als Imola en Zandvoort verdwijnen, terwijl Spa-Francorchamps alleen op een rotatiebasis blijft. Dat de Formule 1 gefocust zou zijn om straatraces ontkent de F1-baas. Domenicali benadrukt dat traditionele circuits niet verdwijnen: ‘We zullen nooit naar één format gaan, we proberen de ervaring te maximaliseren. Maar het traditionele circuit zal nooit zijn plaats verliezen.’

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws