max-verstappen-red-bull-racing-gp-hongarije-2025-zaterdag-2 Formule 1
Formule 1

Red Bull-insider zat bij Verstappen in de stewardskamer: 'Camera schakelde op een verkeerd moment over'

max-verstappen-red-bull-racing-gp-hongarije-2025-zaterdag-2

Nu Jonathan Wheatley de teambaas is bij Sauber, is de functie van de voormalige sportief directeur van Red Bull Racing verdeeld over drie mensen. Sindsdien is Stephen Knowles de man van de regels aan de pitmuur van Red Bull en verdedigt hij Verstappen en het team als hij zich moet melden bij de stewards. In Hongarije zaten Knowles en Verstappen alleen bij de FIA.

Ze moesten op het matje komen bij de stewards vanwege de inhaalactie op Lewis Hamilton in bocht 4. De Ferrari-coureur week uit en daarbij raakten ze elkaar niet. De stewards noteerden het incident tijdens de race, waarna een lange tijd niets bekend werd gemaakt. Vervolgens liet de FIA weten dat het na de race pas uitgezocht zou worden. Verstappen vond het onzinnig, want er was niets aan de hand, Hamilton leek gewoon van hem te schrikken.

'Het was een interessante zaak, omdat eigenlijk niemand zeker wist wat er aan de hand was', zegt Knowles in de Inside Track-podcast. 'Behalve dat het een manoeuvre in een zeer snelle bocht was. Je ziet daar niet veel inhaalacties. Het hielp ook niet dat alle camerastandpunten die op dat moment beschikbaar waren, vrij onhandig waren', lacht Knowles. 'Normaal gebruiken we de camera op de helm, waarmee je goed kunt zien wat er aan beide kanten van de auto's gebeurt.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-zondag-race-hongarije-2025
De regie tijdens de inhaalactie hielp even niet mee.

De regisseur besloot op dat moment een ander camerastandpunt te hanteren. 'Op Max' auto schakelde het beeld precies op het verkeerde moment naar de voorvleugelcamera. Ook bij het helikoptershot reden de auto's op het cruciale moment net achter wat bomen langs', verklaart de sportief directeur, die dus toch nog wat hoofdpijn kreeg van een zaak die erg simpel leek te zijn. 'Ik denk dat niemand helemaal zeker wist wat er gebeurde, of er contact was of niet.'

Hamilton kwam niet opdagen

Red Bull heeft vaker rekening gehouden met een straf en ging nu ook de meeting in met het idee dat er meer mogelijkheden waren. 'Ik denk dat de wedstrijdleiding ernaar keek en waarschijnlijk niet kon beslissen of er actie nodig was', zegt Knowles. 'Het had kunnen vallen onder causing a collision of pushing Lewis off the track', legt hij uit. 'Dat waren de mogelijkheden en daarover gingen we praten.' Hamilton kwam uiteindelijk niet opdagen bij de meeting met de stewards.

Knowles durft niet te zeggen of dat voordelig was voor Red Bull of niet. 'In principe zou dat niet veel uit moeten maken. De stewards laten zich uiteraard vooral leiden door de feiten van het incident', zegt hij. Daarbij konden ze alsnog de onboards gebruiken en Verstappens uitleg. De Nederlander heeft verteld dat ze elkaar niet hebben geraakt. Hamilton vond het niet belangrijk genoeg om zijn zegje te doen en zei na afloop niet eens meer te weten wat er gebeurde.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-stephen-knowles-redbullracing
Verstappen en Knowles gingen samen naar de stewards.

Twee keer per weekend

Als het na de race wordt uitgezocht, willen de stewards vaak wat extra uitleg van de rijders zelf. 'In sommige gevallen, waarbij het fifty-fifty kan zijn in welke kant het opgaat, kan het natuurlijk wel een factor zijn als een coureur er sterk over denkt en daar zelf zit om zijn verhaal te doen', knikt Knowles. Hij heeft daarin een ondersteunende rol. In een korte tijd heeft hij veel geleerd. 'Ja, ik denk dat we zulke dingen ongeveer twee keer per weekend hebben of zo. Ik ben nog nieuw in deze rol, maar ik heb al flink wat ervaring opgedaan!' sluit hij af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws