Tegenwoordig kan virtueel racen een erg sterke basis leggen voor het racen op de echte baan. Max Verstappen is al een lange tijd bezig met zijn project om simracetalent naar het asfalt te helpen en houdt zelf ook veel van online racen. Oud-coureur Johnny Herbert komt uit een tijdperk waarin dat nog niet zo normaal was, maar moet toegeven dat de Nederlander heeft bewezen hoe krachtig de sim kan zijn.
De moderne simulatoren van nu kunnen situaties op het echte asfalt erg goed nabootsen, wat vooral rookies kan helpen in hun eerste weekenden. Vanzelfsprekend kunnen de precieze omstandigheden niet nagemaakt worden in de simulator, maar veel voorbereiding kan daarin wel gedaan worden. Verstappen, die onderdeel is van Team Redline, vertelde vorig jaar nog dat hij in zijn debuutjaar een aantal gewaagde inhaalacties deed, omdat hij die op de simulator had geoefend. De actie op Felipe Nasr in België is daar een voorbeeld van.
In de simulator rijden is erg meetbaar, en op die manier kan een coureur veel vlieguren maken zonder een hele dag op een circuit te rijden. 'Het zijn al die verschillende elementen die we vroeger niet hadden, en nu is het de norm geworden', zegt Herbert in gesprek met Thunderpick. 'De simwereld helpt coureurs dat beetje extra voorsprong te geven', vervolgt hij. 'Ik zeg het met tegenzin, want ik had nooit gedacht dat de simulator zo krachtig zou zijn als nu. Het voegt een andere dimensie toe aan de capaciteit in je hersenen.'
Verstappen is in zijn vrije tijd voortdurend bezig met online racen. Hij hoopt in de toekomst nog meer simracetalenten in een auto van Verstappen.com Racing te zetten. Volgens hem worden veel talenten in die wereld over het hoofd gezien. 'Soms heb je een auto waarbij je het gewoon niet goed voelt. Het gamen, het simracen, geeft je dat gevoel', zegt Herbert over de mogelijkheden die de sim kan bieden om een bepaald gevoel onder de knie te krijgen in de auto. 'Het is een gevoel waar je niet bewust over nadenkt, omdat je het al eerder hebt ervaren.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het zit in Verstappen
De oud-coureur bedoelt daarmee dat coureurs die niet op de simulator racen zo'n gevoel niet ontwikkelen, en dat dat net een klein extraatje kan bieden op de echte baan. 'Zij hebben dat gevoel pas op dat moment, en dan weten ze eigenlijk niet wat ze moeten doen. Omdat Max het al zo lang doet, zit het gewoon in hem. Hij denkt er niet eens over na en het gaat eigenlijk vanzelf', zegt Herbert. Het komt weer neer op het meetbare aspect van het simracen, wat GT-talent Loek Hartog in gesprek met F1Maximaal.nl al aankaartte.
De Nederlandse coureur snapt daarom ook heel goed waarom Verstappen het zo leuk vindt om in GT3-wagens te rijden, want het meetbare aspect speelt daar een grote rol. 'Dat is weer een extra capaciteit, een hele kleine capaciteit, maar elke marginale winst is belangrijk. Dat is waar die wereld duidelijk een belangrijk onderdeel van de echte wereld is geworden. Het werkt echt', klinkt de 61-jarige enthousiast. Hij had in zijn tijd graag dezelfde simulatoren gewild als nu.
Advies voor jonge coureurs
Het simracen is al populair onder de jongere coureurs. Gabriel Bortoleto is graag met Verstappen aan het simracen en heeft veel aan zijn tips gehad. Herbert hoopt dat de jeugd het effect van de simulator niet gaat onderschatten. 'Sims zijn een ongelooflijk groot hulpmiddel dat veel voordelen biedt. Jonge coureurs die het niet doen, luister naar mij: je zou het wel moeten doen. Zo niet, dan loop je achter!' luidt het advies van de voormalig coureur en FIA-steward.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties