Doornbos analyseert momentje Verstappen in vrije training: 'Dat kan je nog wel hebben' Formule 1
Formule 1

Doornbos analyseert momentje Verstappen in vrije training: 'Dat kan je nog wel hebben'

Doornbos analyseert momentje Verstappen in vrije training: 'Dat kan je nog wel hebben'

Robert Doornbos begreep de frustratie van Max Verstappen tijdens de eerste vrije training in Miami. De Red Bull Racing-coureur werd naar binnen geroepen vanwege een technisch probleem en kwam de tweede vrije training ook nauwelijks in actie. Op een nieuwe baan wil een coureur zo veel mogelijk vlieguren maken, wat de Nederlander dus niet lukte.

Bij Race Café krijgt de Ziggo Sport-analist de beelden van de eerste sessie van de dag voor zich. Doornbos hoort dat Verstappen gefrustreerd reageert als hem gevraagd wordt om de pitstraat weer in te rijden. 'Ja, omdat hij weer naar binnen moest, er was een probleem, en hij wilde natuurlijk eigenlijk gewoon meters maken. Iets werd te heet, en toen zeiden ze: kom maar weer naar binnen.'

'Het belangrijkste is natuurlijk kilometers maken. Je werkt ook niet aan de afstelling op zo'n nieuw circuit. Het is gewoon rijden, rijden, rijden, en dan kan je als rijder het verschil maken', beargumenteert Doornbos, die denkt dat het gebrek aan gemaakte meters van Verstappen zeker geen goede zaak is voor hem. Wel heeft hij de derde vrije training nog om beter kennis te maken met de nieuwe baan in Miami.

Dat coureurs in Miami het verschil kunnen maken, wordt bij de kleinere teams goed duidelijk, observeert Doornbos: 'Dat zie je bijvoorbeeld bij Kevin Magnussen en Mick Schumacher, en Alexander Albon en Nicholas Latifi.' Schumacher en Latifi kunnen hun respectievelijke teamgenoten totaal niet bijhouden. Coureurs met weinig vertrouwen in het materiaal verliezen daardoor dus snelheid.

Verstappen raakt de muur

Ook raakte Verstappen in de eerste vrije training de muur. Het momentje haalt Doornbos even aan. 'Die kan je wel hebben, bij het uitkomen', vindt de voormalig Formule 1-coureur. 'Je wil daar heel vroeg op het gas vanwege het lange rechte stuk. Dat doet hij ook, maar dan heeft hij dus onderstuur.' Daarom raakte hij met de voorband de muur in de laatste sector.

'Hij stuurt veel, maar de voorkant draait niet. Hij kuste de muur, dat kan je nog wel hebben. Doe je het met de achterkant dan heb je wel een probleem', concludeert Doornbos. De nummer twee in het wereldkampioenschap wist zijn weg wel gewoon te vervolgen, dus het incidentje resulteerde niet in blijvende schade. Desalniettemin kon Verstappen op vrijdag nauwelijks ronden rijden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws