Doornbos verrast door technische problemen Mercedes: 'Dat geeft geen vertrouwen' Formule 1
Formule 1

Doornbos verrast door technische problemen Mercedes: 'Dat geeft geen vertrouwen'

Doornbos verrast door technische problemen Mercedes: 'Dat geeft geen vertrouwen'

Robert Doornbos vindt het interessant dat Mercedes nog steeds last heeft van porpoising. Er werd verwacht dat de meeste teams het probleem voorafgaand aan het seizoen al wel opgelost hadden, en de Duitse renstal viel hier bij de meeste kenners absoluut onder. Tijdens de eerste vrije trainingen in Bahrein bleek echter dat Lewis Hamilton en George Russell nog steeds door de cockpit stuiteren.

Doornbos zag in Barcelona al dat de teams aan de slag gingen met het wegwerken van het stuiteren. Red Bull Racing en Ferrari hadden er in Spanje enigszins last van, maar wisten in Bahrein voor de dag te komen met een stabiele bolide. 'Bij de Red Bull ziet het er allemaal stabiel uit. Bij Ferrari was het in Barcelona wel heftig, maar nu is het oké', stelt hij bij Race Café.

'Goede ingenieurs vinden hier wel een oplossing voor', voegt hij daaraan toe. Het is dus een kwestie van tijd voordat Mercedes ook met een oplossing komt. Op Bahrain International Circuit introduceerde het team een nieuwe vloer bij Hamilton, maar dit verhielp het probleem niet. 'Sommige teams is dit gelukt, maar andere deelnemers zijn nog aan het stuntelen.' Mercedes valt onder die deelnemers.

Het probleem is makkelijk te neutraliseren door de rijhoogte van de auto hoger te leggen. Dat willen de teams volgens Doornbos echter onder geen enkele voorwaarde doen. 'Je wil niet in de kwalificatie de auto hoger leggen. Dan mis je druk op de voorkant, en dus grip. Dat wil je niet', stelt de Formule 1-analist.

Mercedes' porpoising probleem zeer extreem

Waar Mercedes weinig geluk mee heeft is de mate waarin het probleem voorkomt. Haar directe concurrenten moesten porpoising vooral weg zien te werken op het rechte stuk, maar de Duitse renstal ervaart het ook nog eens in de snelle bochten. 'Dat geeft geen vertrouwen (in het materiaal, red.)', weet Doornbos.

Bovendien helpt het stuiteren bij het aanremmen niet. Trap je de rem op het verkeerde moment in dan vernietig je je banden. Doornbos: 'Als je dat net verkeerd timet, als de auto omhoog komt over een hobbeltje, blokkeer je een wiel.' Dat het Bahreinse asfalt niet zo glad meer is als het ooit geweest is, dat helpt voor Mercedes zeker niet mee.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws