DRS-beslissing gemaakt zonder de coureurs: 'De FIA baseerde het op historische informatie' Formule 1
Formule 1

DRS-beslissing gemaakt zonder de coureurs: 'De FIA baseerde het op historische informatie'

DRS-beslissing gemaakt zonder de coureurs: 'De FIA baseerde het op historische informatie'

De Formule 1-coureurs zetten vraagtekens bij de beslissing om de DRS-zone op het rechte stuk in te korten, nadat ze tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan moeite hadden om elkaar in te halen. Op basis van de inhaalgegevens van 2022 maakte de FIA de beslissing om de DRS-zones aan te passen, en de coureurs zelf werden niet bij de beslissing betrokken.

De DRS-zone op het rechte stuk van de start-finish in Bakoe werd met honderd meter ingekort ten opzichte van vorig jaar. Maar na de Grand Prix en de Sprint van afgelopen weekend zeiden verschillende coureurs dat inhalen te moeilijk was geweest. ‘Ze hebben de DRS dit jaar ingekort op het rechte stuk’, zei Lewis Hamilton. ‘Ik weet niet precies waarom ze dat gedaan hebben, we hebben altijd geweldig geracet met de DRS. Maar tegen de tijd dat je de DRS inschakelt, was het te laat.’

Daar sloot Lando Norris zich bij aan, de Brit zat een lange tijd vast achter Esteban Ocon en Nico Hülkenberg, die pas laat in de race hun stops gingen maken. ‘Vooral met onze snelheid in een rechte lijn. Het helpt niet dat de DRS nu veel korter is dan vorig jaar.’ De beslissing om de DRS-zone in te korten was een punt van discussie voordat de race begon. ‘Alle rijders stelden er vragen over tijdens de rijdersbriefing.’ Sommige coureurs zeiden dat inhalen moeilijker is geworden in het tweede jaar sinds de invoering van F1's nieuwe aerodynamische regels, zo meldde Kevin Magnussen.

Niet iedereen denkt dat het aan de kortere DRS-zone lag

Niet iedereen was ervan overtuigd dat de verandering van de DRS-zone de schuld was. 'Ik weet niet zeker of honderd meter meer DRS een verschil zou hebben gemaakt', zegt Mercedes-teambaas Toto Wolff. 'Misschien maar net.' Mercedes-coureur Russell weet het antwoord wel zeker, hij staat erop dat het inhalen dit jaar moeilijker is dan in 2022, wat hij eerder ook al aangaf.

'Omdat de auto's zijn geëvolueerd ten opzichte van de oorspronkelijk regels die de F1 heeft ingevoerd, daarom is het inhalen moeilijker geworden. Het is ook duidelijk dat ze alle DRS-zones hebben ingekort, waar de coureurs geen inspraak in hebben gehad. Daar werd ik opnieuw door teleurgesteld, want de FIA weet niet dat wij vinden dat het inhalen moeilijker is. Dat baseren ze op historische informatie.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws