Max Verstappen rijdt dit weekend op de Nürburgring om zijn licentie voor de Nordschleife te behalen. Daarbij slaat hij geen enkele stap in het proces over. Hij doet alles volgens het boekje, en dat kunnen de NLS-commentatoren zeer waarderen. Op zaterdagochtend 13 september kregen ze bijna kippenvel toen Verstappen zijn eerste officiële meters op The Green Hell maakte. Ze bedanken hem.
Sommigen vonden het wat apart dat Verstappen, als viervoudig wereldkampioen in de Formule 1, niet zomaar even een licentie voor een van de meest legendarische banen ter wereld kon krijgen. Zeker, als meervoudig Formule 1-kampioen is hij geclassificeerd om deel te nemen aan races op de Nürburgring. Eerder dit jaar heeft hij zelfs het ronderecord verbroken in een onofficiële test. Ralf Schumacher vond het 'beschamend' dat hij opnieuw 'rijexamen' moest doen.
Verstappen leek het zelf helemaal niet erg te vinden. Nergens heeft hij gezegd dat hij het proces stom vond of heeft hij geweigerd mee te werken. Op zaterdagochtend kwalificeert hij voor de 4-uursrace die later op de dag plaats zal vinden. In die race moet hij veertien ronden succesvol afleggen om zijn A-licentie te behalen. Dat de Nederlander dat allemaal doet, vinden de Duitse commentatoren fantastisch. 'Een zekere Max Verstappen', wijzen ze aan, als hij de baan opgaat in de Porsche Cayman.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Voor zover we op de hoogte zijn, zijn Uwe Winter en Olli Martini de commentatoren. 'Hij doet gewoon, zoals hij dat net zo mooi omschreef, mee met veel plezier. Motorsport is zijn leven, onderdeel van zijn leven', zegt Martini. 'Hij is natuurlijk gewoon blij om hier te zijn. Uwe, daar zien we hem in beeld. De viervoudig en huidig Formule 1-wereldkampioen', vervolgt de commentator. 'Met de zege in Monza is hij natuurlijk zeer gemotiveerd naar de Eifel gekomen!' lacht Winter.
Gevoel krijgen
Voor de kijkers en luisteraars leggen Winter en Martini nog eens uit waarom Verstappen in een langzamere GT4-wagen zit en niet in een GT3-auto op de Nordschleife rijdt. Hij mag vanzelfsprekend pas plaatsnemen in een GT3-auto als hij zijn A-licentie heeft. Eerder dit jaar reed hij met de Ferrari 296 GT3 van Emil Frey Racing op de baan, waarmee hij dus die onofficiële testdag heeft verreden. 'Hij heeft zo'n honderd pk minder dan een normale Porsche Cayman, gewoon om het gevoel te krijgen wat er gebeurt', zegt Martini.
'Het gaat ook helemaal niet om wat voor auto het nu is. Het gaat erom dat je als coureur van een GT3-wagen ook het gevoel moet hebben wat er gebeurt tijdens het inhalen', gaat hij verder. 'We hebben veel klassen die aan de start verschijnen, we hebben 120 auto's aan de start. Wat gebeurt er als je met zo'n snelle auto op een wat tragere stuit? De rijder in de minder snelle auto moet ook het gevoel krijgen wat er gebeurt als zo'n snelle auto er van achteren aankomt', legt hij uit.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Respect voor de regels
Het is duidelijk wat gecompliceerder dan sommigen denken, en daarom vinden Martini en Winter het belangrijk om uit te leggen dat coureurs de standaardprocedure gewoon moeten doorlopen. 'Dat Max Verstappen dit systeem volledig respecteert, accepteert, dat zie je hier', klinkt Martini trots. 'Hij rijdt gewoon met zo'n zogenaamd Permit B-voertuig, zodat hij mag deelnemen. Er zijn andere wereldkampioenen, zoals Valentino Rossi, die zei: nee, dat doe ik niet.'
Het betekent veel voor de autosport op de Nürburgring dat Verstappen 'zonder miepen' zich aan de regels houdt. Het zou voor alle GT-coureurs die graag op de Nordschleife willen racen ook niet eerlijk zijn als Verstappen de wachtrij over mag slaan. 'Verstappen zegt gewoon: ik wil meedoen en ik hou me aan alle regels. Dan kan ik alleen maar zeggen: dank je wel, Max, dat je dit systeem, dat vaak bekritiseerd is, gewoon accepteert.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties