F1-teams eens met uitstellen startprocedure en late inschakeling van DRS bij GP Singapore Formule 1
Formule 1

F1-teams eens met uitstellen startprocedure en late inschakeling van DRS bij GP Singapore

F1-teams eens met uitstellen startprocedure en late inschakeling van DRS bij GP Singapore

De Formule 1-teams staan achter de beslissing van de racing director van de GP van Singapore om de startprocedure uit te stellen en de DRS pas laat te activeren. Dit werd gedaan vanwege de hevige regenval voorafgaand aan de race op het stratencircuit van Marina Bay. De keuzes riepen hier en daar wat gekreun en gesteun op, al deelden veel teambazen de mening dat de juiste beslissingen genomen werden.

Het raceweekend in Singapore kende een zaterdag en een zondag met natte omstandigheden. Terwijl er eerst weinig kans leek te zijn op regen op de racedag, begon het toch met bakken uit de hemel te vallen zo'n half uur voor de race. Hierdoor besloot Eduardo Freitas, de wedstrijdleider, de start van de race in totaal met 65 minuten uit te stellen. 'Het was absoluut het juiste om te doen', geeft Andreas Seidl, McLaren-teambaas, als eerste aan, geciteerd door Racefans.net.

In die 65 minuten werd er namelijk hard gewerkt om het circuit begaanbaarder te maken, en gaf het de baan de kans om de technieken te gebruiken om staand water van het asfalt te krijgen. 'Dat hielp zeker om het water weg te krijgen, zodat we daarna direct op de intermediates konden beginnen', legt Seidl uit. 'Anders zaten we niet in de positie om de race te starten in veilige omstandigheden. Ik zie het punt niet in een race met alleen maar crashes en aquaplaning. Dat is waarom ik denk dat elke beslissing die genomen was, goed was.'

De formatieronde van de race startte uiteindelijk om 15:05u Nederlandse tijd, maar het activeren van de DRS liet nog even op zich wachten. Ook dat was vanwege veiligheidsredenen, aangezien de coureurs zeer lang op de band met de groene wangen hebben gereden voordat de baan op begon te drogen. 'We hebben de beste coureurs in deze auto's, maar het zijn alsnog riskante omstandigheden', gaat de Duitser verder. 'Bepaalde gedeeltes van de baan waren nog erg glibberig', verdedigt Seidl de wedstrijdleider. 'De beslissingen waren helder.'

Bottas wilde DRS-vleugel eerder openklappen

Alfa Romeo-coureur Valtteri Bottas gaf de voorkeur aan het eerder inzetten van de DRS. Hij vond het moment tijdens de race wat te laat. 'Maar het ding is, aan het einde van het rechte stuk is er een knik naar rechts en daar is er nog een natte plek', legt de Fin uit. Daar kwam hij namelijk achter toen hij bijna een incident had met George Russell. Om contact met de Mercedes-bolide te vermijden, reed hij over het natte gedeelte, waardoor hij de bocht erna miste.

Xevi Pujolar, hoofd van trackside engineering bij Alfa Romeo, liet de DRS-beslissing vooral over aan de wedstrijdleider. 'We activeren DRS wanneer we denken dat het kan betreffende de veiligheid. Dus in dat opzicht respecteer ik hun (de FIA, red.) beslissing.' Pujolar deelt de mening van Seidl dat het uitstellen van de start een goede keuze was. 'We moesten wel in de gaten houden dat er genoeg van de raceafstand overbleef', legt hij uit. Een race mag namelijk niet langer dan twee uur duren.

Het uitstellen van de race zorgde wellicht voor wat zorgen bij de fans, die misschien terugdachten aan de race in Spa van 2021. Gelukkig werd de race niet afgelast, aangezien de regen vrijwel gestopt was in die 65 minuten dat de start werd uitgesteld. Hierdoor konden alle coureurs op intermediates beginnen. Wel bleef de baan lang nat, dat kwam door de warme, vochtige omstandigheden van het klimaat van Singapore. Het weer kan daar dus zo omslaan.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws