'Ferrari op zoek naar manier om 2021-restricties van de FIA te omzeilen'

'Ferrari op zoek naar manier om 2021-restricties van de FIA te omzeilen'

Ferrari is als een vliegende speer op zoek naar een manier om haar krachtbron aan te passen, terwijl ze willen blijven voldoen aan de restricties van de FIA. Volgens The Race moet Ferrari aanpassingen maken om het gat met de top van het veld te dichten, maar moeten ze dit doen terwijl de meerderheid van de motoronderdelen 'bevroren' zijn.

Ferrari moet in no time een krachtbron zien te ontwikkelen voor het 2021-seizoen waarmee ze voldoen aan de reglementen rondom de brandstoftoevoer, het elektrische systeem en de olieverbranding van de Formule 1-motoren. Op deze gebieden schiet de huidige motor tekort. Ferrari moet dus op zoek naar alternatieven.

De GPS-data van de sessies op de Red Bull Ring suggereert dat Ferrari in Q3 het minste vermogen had van alle krachtbronleveranciers en zelfs vijftig PK mist ten opzichte van Mercedes. Tijdens de race was dit verschil kleiner, maar nog steeds merkbaar.

Brandstofgebruik in de kwalificaties

De teams maken gebruik van een dunner brandstofmengsel gedurende de kwalificatie. Hoewel dit brandstofmengsel tijdelijk tot verhoogde prestaties leidt, produceert het ook meer hitte. Ferrari's vorige specificatie van de krachtbron stond toe dat er dusdanig veel brandstof door de motor vloeide, dat deze hitte geabsorbeerd kon worden.

Hierdoor had de koeling van de motor het dus minder zwaar, waardoor er op aerodynamisch gebied weer gewonnen kon worden op de koelingssystemen. Met de nieuwe reglementen van de FIA is Ferrari dit voordeel kwijt. In Silverstone wil Ferrari de eerste aanpassingen doorvoeren om dit koelingsprobleem op te lossen.

Ferrari moet aan de bak

Daar zal de Italiaanse renstal volgens het Britse medium met een aangepast koelingssysteem aankomen wat efficiënter te werk gaat, zodat het de huidige karakteristieken van de motor beter aankan. Toch blijft Ferrari zwaar getroffen door het bevriezen van veel onderdelen van de motor.

Er is alleen nog ruimte om strikt noodzakelijke aanpassingen door te voeren die te maken hebben met de betrouwbaarheid van de auto. In 2021 kan Ferrari pas een grote update doorvoeren om het vermogen van de motor terug op niveau te krijgen, hier richt het team uit Maranello zich nu al op. (Foto: Ferrari F1 Team)



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Ondertussen in Frankrijk | Gasly toont de superkracht van slipstream

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Update | 'Ook Tsunoda krijgt nieuwe Honda-motor in Frankrijk'

Volgens Auto, Motor und Sport introduceert Honda tijdens de eerstvolgende Grand Prix de tweede motor van het seizoen. De Japa...

Update | Red Bull reageert op analyse Pirelli: 'Dankbaar dat er geen coureurs gewond zijn geraakt'

Pirelli heeft het onderzoek naar de banden die klapten tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan voltooid. De exclusieve bandenl...

Albon doet boekje open: 'Dat was het beste advies dat ik ooit kreeg in de F1'

Alexander Albon mag dan niet langer een van de twintig uitverkoren coureurs zijn die dit jaar deelnemen aan de Formule 1, zij...

Berger: 'Verstappen heeft de wind in de rug'

Gerhard Berger is zeer te spreken over de huidige titelstrijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton. De Oostenrijker denkt...

Verstappen kaart belangrijke eigenschap Paul Ricard aan: 'Daar moet je goed op letten'

Max Verstappen verheugt zich op de Grand Prix van Frankrijk, en dan vooral op de hoogste trede van het podium. De Red Bull Ra...

Hughes: 'In Frankrijk heeft Red Bull met hetzelfde probleem te maken als in Barcelona'

Mercedes gaat op het circuit van Paul Ricard een zelfde soort voordeel hebben op Red Bull Racing als het had in Barcelona, an...

F1 in het kort | Sleutelbeenblessure VeeKay brengt optreden Road America in gevaar

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Tanabe benadrukt belang Perez: 'Mercedes viel Verstappen eerst van twee kanten aan'

Toyoharu Tanabe is blij dat Red Bull Racing in 2021 twee coureurs vooraan heeft rijden. Sergio Perez weet de titelstrijd van...

Vormcheck Frankrijk | Kan Verstappen perfecte Hamilton van de troon stoten?

Elke coureur is anders en elke coureur excelleert onder verschillende omstandigheden. Zo kent de huidige Formule 1-grid ware...

Lees meer

Net binnen

Windsor: 'De banden-informatie die men wilt, heeft Pirelli niet'

Zowel de Formule 1-teams als bandenfabrikant Pirelli weten te weinig over de prestaties van banden onder dynamische omstandig...

Wat Pirelli suggereert met de verscherpte richtlijnen na Verstappens klapband

Pirelli heeft het onderzoek naar de klapbanden in Baku inmiddels afgerond, maar duidelijkheid ontbreekt. De Italiaanse banden...

Räikkönen over zijn toekomst in de Formule 1: 'Ik wil doen wat ik leuk vind'

Kimi Räikkönen houdt zich nog redelijk stil over een mogelijke contractverlenging bij Alfa Romeo, maar zegt nog steeds te gen...

FIA scherpt richtlijnen en straffen aan rond bandendruk en -temperatuur

De FIA heeft nieuwe richtlijnen en straffen opgesteld voor de bandendruk en het onderhoud van de banden, meldt Racefans. Team...

VeeKay mist Grand Prix van Road America vanwege sleutelbeenbreuk

Rinus 'VeeKay' van Kalmthout zal de IndyCar Grand Prix van Road America missen vanwege een sleutelbeenbreuk. De Nederlandse c...

Lees meer