De FIA overweegt een nieuwe regel in te voeren om de snelste rondetijd(en) van Formule 1-coureurs van de tijdlijsten te mogen verwijderen om zo een eerlijkere startopstelling te verwezenlijken. Het idee is een gevolg van de controversiële poleposition van Charles Leclerc, die in de kwalificatie voor de Grand Prix van Monaco zijn tegenstanders benadeelde door vlak voor het einde van de sessie voor een rode vlag-situatie te zorgen door tegen de muur te crashen.
De crash van Leclerc in de slotfase van de kwalificatie voor de Grand Prix van Monaco kwam precies op een moment dat zijn tegenstanders bezig waren met het verbeteren van hun snelste tijden, maar hun ronden af moesten breken vanwege de plotselinge neutralisatie. Formule 1-racedirecteur Michael Masi van de FIA laat na afloop van de race in het prinsdom, die gewonnen werd door Max Verstappen, weten dat er wordt overwogen om zulke situaties in de toekomst te voorkomen. 'Zoals iedere keer wanneer er iets dergelijks gebeurt, kijken de FIA, de F1 en de teams met elkaar of het invoeren van zo'n regel genoeg voordelen heeft', aldus Masi in gesprek met Autosport.
Also read
Update | Leclerc valt uit, Verstappen start vanaf eerste plek
Update IV | Ferrari vervangt versnellingsbak Leclerc voor GP Azerbeidzjan
Een regel die de snelste tijd (of tijden) van de veroorzaker van een gele of rode vlag verwijdert is geen nieuw fenomeen in de autosport. In de Verenigde Staten is het in sommige disciplines, zoals IndyCar en IMSA, al de normaalste zaak van de wereld. 'Wij zijn op de hoogte van de regel die in de IndyCar geldt, deze wordt namelijk ook in sommige andere kampioenschappen die onder toezicht van de FIA staan gehanteerd. We zullen het onder de loep leggen en met alle betrokken partijen proberen te bepalen of het een goede toevoeging is voor de Formule 1.'
Masi gelooft echter niet in theorieën van complotdenkers die beweren dat Leclerc opzettelijk de muur inreed, om zo zijn poleposition veilig te stellen. 'Het was vrij duidelijk dat hij een fout had gemaakt', vertelt Masi. 'Als we kijken naar de data en de communicatie tussen hem en het team, is dat de enige conclusie. Ik denk niet dat er ook maar een rijder is die zou durven riskeren zijn auto zodanig te beschadigen.' Het leverde Leclerc uiteindelijk ook niets op, want in zijn tocht richting de startgrid van de race moest hij zijn auto stilzetten met technisch fatale problemen, waardoor hij de wedstrijd niet eens kon aanvangen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties