De FIA heeft besloten dat de coureurs niet langer mogen stoppen in de fastlane van de pitstraat tijdens kwalificatiessessies. Dat zal vanaf de Grand Prix van Brazilië van kracht zijn. De beslissing is een onderdeel van de aanpak van de FIA om lange rijen in de pitstraat tegen te gaan. Tijdens de afgelopen paar races zorgde het ervoor dat coureurs anderen ophielden in de pitstraat.
Een recente stap van de FIA om gevaarlijke situaties op de baan tijdens kwalificaties te voorkomen, heeft geleid tot de invoering van een maximale rondetijd voor in- en uitrijden van de pitstraat. Dit heeft echter een onbedoeld gevolg gehad, namelijk dat coureurs geen duidelijke gaten kunnen vinden achter hun rivalen zodra ze aan hun voorbereidingsronden beginnen, dus proberen ze deze vrije ruimte in de pitstraat te creëren. Er zijn meerdere gevallen geweest waarin coureurs aanzienlijk vertraagden of zelfs volledig stopten bij de pituitgang, waardoor ze hun achtervolgers ophielden. Dit is een mogelijke schending van de regels die het belemmeren van andere auto's verbiedt.
Zo'n tactiek bereikte een hoogtepunt tijdens de Grand Prix van Mexico van afgelopen weekend, toen Max Verstappen, George Russell en Fernando Alonso allemaal werden onderzocht omdat ze in Q1 bij de pituitgang stopten om een opening te creëren, hoewel ze later allemaal zonder straf door konden. Het leidde in ieder geval tot een vergadering bij de FIA. Formule 1-racedirecteur Niels Wittich verklaart dat er nu een nieuwe gedragsnorm werd verwacht van de coureurs, zowel in de kwalificatie als de sprintkwalificatie. Hij gaf aan dat coureurs nu strikt verboden zijn om rivalen op te houden in de snelle rijstrook van de pitstraat tijdens kwalificatiesessies, en hij legde strikte richtlijnen vast over waar coureurs hun openingen mogen vinden.
'Zoals artikel 33.4 van het Sportief Reglement van de Formule 1 voorschrijft, is het coureurs niet toegestaan om onnodig langzaam te rijden, wat het stoppen van een auto in de snelle rijstrook van de pitstraat omvat. Tijdens de sprintkwalificatie en de lwalificatie mogen coureurs een opening creëren tussen de pituitgangslampen en de SC2-lijn (safety car-lijn, red.). Elke coureur die dit wil doen, moet zo ver mogelijk naar links rijden om andere coureurs in staat te stellen hen aan de rechterkant van de pit-exit te passeren', zo luidden de notities van Wittich.
Stella en Brundle zagen het probleem erger worden: 'Er moet onmiddellijke actie genomen worden'
McLaren-baas Andrea Stella zei in Mexico dat het probleem van belemmering in de pitstraat zo ernstig was dat er dringend een oplossing nodig was. 'Ik denk dat er onmiddellijke actie moet worden ondernomen', zei de Italiaan. 'Het is geen goed spektakel. Het maakt het erg moeilijk omdat je je auto naar buiten stuurt en eigenlijk niet weet wanneer je auto de baan op komt. Het stelt alle coureurs te veel bloot aan de willekeur van andere coureurs. En dit begint voor mij oneerlijk te worden. We moeten beleidsaspecten en regelgevingsaspecten creëren om de situatie onder controle te houden, wat ik gewoon ongepast vind.' Ook voormalig F1-coureur Martin Brundle vond dat er een oplossing moet komen. Hij zag vooral dat het andere coureurs tijd ontnam om een kwalificatieronde neer te zetten. Het lijkt erop dat de FIA hun gebeden heeft verhoord.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties