FIA zal zich niet bemoeien met succes Verstappen: 'Niet juist om succes af te straffen’ Formule 1
Formule 1

FIA zal zich niet bemoeien met succes Verstappen: 'Niet juist om succes af te straffen’

FIA zal zich niet bemoeien met succes Verstappen: 'Niet juist om succes af te straffen’

FIA-president Mohammed Ben Sulayem zou het onterecht vinden om Red Bull Racing en Max Verstappen te straffen voor hun dominantie. De FIA-president heeft onlangs gesproken over het succes van Red Bull en Verstappen en erkent dat de dominantie niet goed is voor de sport. Toch vindt Ben Sulayem dit geen reden om actie te ondernemen.

Verstappen heeft samen met zijn team, Red Bull, een ongekend seizoen. De Nederlander vestigt het ene na het andere record en kon zich daarom al vroeg in het seizoen tot wereldkampioen laten kronen. Red Bull behaalde de constructeurstitel al in Japan en heeft dit seizoen slechts één raceoverwinning niet op haar naam staan.

De FIA-president neemt als voorbeeld een kijkje naar het verleden. ‘Het is al zo vaak gebeurd: kijk maar naar Lewis Hamilton en Michael Schumacher,’ merkte Ben Sulayem op tegenover Motorsport.com. Dominantie in de Formule 1 is in het verleden niet ongebruikelijk geweest, en daarom vindt de Emirati dat het onredelijk zou zijn om teams of coureurs te bestraffen voor hun succes. ‘Hoe stop je het? Het is een beetje hard en niet juist om succes af te straffen’, voegde hij eraan toe.

Toch zit de FIA-president met een dilemma, omdat het duidelijk is dat deze dominantie niet goed is voor de sport. ‘Ik bedoel, ik sta open voor suggesties als jullie denken dat er een manier is om eerlijk en democratisch te zijn en niet alleen Max en zijn team of een ander team te straffen. We zijn hier echt een en al oor’, legt hij uit. ‘Maar er is geen manier waarop de FIA succes zal bestraffen’, voegt de Emirati hieraan toe.

Auto's blijven zich ontwikkelen

Nikolas Tombazis, Single Seater Director bij de FIA, sprak ook over de technische aspecten van de Formule 1 en de evolutie van de auto's in de afgelopen jaren. Hij wees erop dat het verlies van downforce bij het volgen van een voorganger verminderd is. ‘Als we de Formule 1-auto's van 2021 als voorbeeld nemen, verloren ze achter een andere auto meer dan vijftig procent van de neerwaartse druk.’ Hij vergeleek dit met de 2022-auto's en merkte op dat de vermindering in neerwaartse druk minder significant was, slechts twintig procent. 'Nu zitten we ongeveer op 35 procent, dus het is zeker weer wat verslechterd.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws