Windsor: 'Newey heeft al een voorsprong te pakken voor 2026' Opinie
Opinie

Windsor: 'Newey heeft al een voorsprong te pakken voor 2026'

Windsor: 'Newey heeft al een voorsprong te pakken voor 2026'

Peter Windsor denkt dat drievoudig wereldkampioen Max Verstappen in een uitstekende positie verkeert om nog jarenlang de nodige prijzen te pakken bij Red Bull Racing. De Nederlander heeft een contract tot en met 2028, en geldt volgens Windsor ook ná de regelwijzigingen in 2026 nog als de grote favoriet.

Na de zomerstop lijken enkele teams het gat op Red Bull enigszins te hebben gedicht. Zo pakte Carlos Sainz de poleposition in Italië en in Singapore, waar de Spanjaard ook de Grand Prix wist te winnen, terwijl McLaren-coureur Oscar Piastri in de sprintrace in Qatar als eerste startte en eindigde, en op zondag slechts vijf seconden achter racewinnaar Verstappen eindigde.

Analist Windsor wijst er echter op dat dit een vertekend beeld geeft. 'Er is absoluut geen reden meer voor Red Bull om ook nog maar enig werk te steken in de 2023-auto, al willen ze natuurlijk in Mexico graag als eerste en tweede eindigen, en zorgen dat Sergio Pérez daar een goede race heeft. Ze zouden er heel blij mee zijn als Pérez in Mexico wint. Dat zou goed zijn voor de sponsoren, maar daarnaast hebben ze geen reden meer om nog veel te focussen op deze races', zegt de 71-jarige Brit in een recente livestream op zijn YouTube-kanaal.

Dat er geen noodzaak meer is, betekent niet dat Red Bull niet meer met de resultaten bezig is. 'Het is alleen een kwestie van trots. Ze willen natuurlijk niet door iedereen verslagen worden in de laatste vier of vijf races. Max zal zeker alle races willen winnen, maar in theorie zouden McLaren, Mercedes, en Ferrari een race moeten kunnen winnen. In de praktijk zal dat waarschijnlijk echter niet gebeuren', voorspelt Windsor.

Houdt Red Bull haar voorsprong vast?

Tijdens de Mercedes-dominantie was het vaak juist Red Bull dat het gat in de tweede seizoenshelft enigszins wist te dichten, waarna Mercedes weer met een vliegende start aan het nieuwe seizoen begon. 'Sommige mensen zeggen ook dat het niet eerlijk is dat Red Bull nu al met 2024 bezig is. Ik geloof dat Lewis (Hamilton, red.) dat ook zei', weet Windsor. 'De beste manier om dit te doen is door 2023 zo snel mogelijk af te ronden qua kampioenschappen, en dat heeft Red Bull gedaan.'

Het is dan ook onvermijdelijk dat de concurrentie achter de feiten aanloopt. 'Mercedes denkt dat het een Red Bull moet bouwen, en zal dus de 2023-Red Bull nabouwen, maar wat denk je dat Red Bull doet in 2024?' zo legt Windsor uit dat de constructeurskampioen zelf ook niet stil zal staan. 'Adrian Newey, wat een man! Het is natuurlijk niet alleen Adrian, maar ook zijn team, maar een groot gedeelte heeft wel met Adrian te maken.'

Tekst loopt verder onder de afbeelding.

adrian newey red bull racing f1 gp singapore 2022
Het meesterbrein van Red Bull was al mede verantwoordelijk voor 25 coureurs- en constructeurstitels.

Verstappen blijft de topfavoriet

In 2026 komt er een geheel nieuw reglement, en dus krijgt Windsor de vraag of Verstappen tot die tijd zal domineren. 'De echte vraag is: Waarom denk je dat hij na 2026 niet meer domineert?' vindt Windsor. 'Ik denk zeker dat hij tot 2026 domineert. Hij is een hele snelle en hele goede coureur, en ik zie het niet gebeuren dat Red Bull een compleet onbestuurbare Mercedes-achtige auto zal bouwen, omdat de reglementen tot 2026 vastliggen, en ze hebben de auto nu behoorlijk goed door met deze reglementen.'

Verstappen jaagt in de Verenigde Staten op zijn 50e zege, maar wat Windsor betreft zal de teller hard door blijven tikken. 'Misschien dat het net wat spannender wordt volgend jaar of in 2025, maar ik kan me niet voorstellen dat Max niet in beide jaren veel races zal winnen en waarschijnlijk ook de titels in beide jaren', meent de voormalig teammanager van Williams en Ferrari.

Of het daarna stopt met de dominantie van Verstappen en Red Bull, is dus maar de vraag. 'Voor 2026 heeft Adrian (Newey, red.) al een voorsprong te pakken', aldus Windsor. 'Ze zullen zeker al met 2026 bezig zijn, en met de auto en de power unit. Adrian heeft een voorsprong, omdat hij de ruimte in zijn hoofd heeft om zo ver vooruit te denken, terwijl de rest zich nog afvraagt hoe ze een Red Bull kunnen bouwen. Het is een soort exponentieel gevolg van de Red Bull-dominantie.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws