Het financiële vraagstuk dat de Nederlandse Grand Prix op losse schroeven zet Formule 1
Formule 1

Het financiële vraagstuk dat de Nederlandse Grand Prix op losse schroeven zet

Het financiële vraagstuk dat de Nederlandse Grand Prix op losse schroeven zet

De Grand Prix van Nederland kan volgens de Nederlandse overheid doorgang vinden, maar daarmee is het gevaar voor een afgelasting niet geweken. De voorwaarde van de overheid is namelijk dat de tribunes voor twee derde gevuld zijn, wat een flink begrotingstekort met zich meedraagt. Er gaan door de maatregel immers miljoenen euro's aan opbrengsten van de kaartverkoop verloren.

Het financiële plaatje zorgt voor hoofdpijn bij de organisatoren van het Nederlandse race-evenement. Eerder werd duidelijk dat het evenement doorgang mocht vinden, maar niet zoals gepland. De tribunes op Circuit Zandvoort kunnen 105.000 toeschouwers houden, maar twee derde van deze stoeltjes mogen opgevuld worden, wat neerkomt op zo'n 70.000 bezoekers per dag.

Dat houdt dus in dat het circuit circa 100.000 bezoekers misloopt over het hele weekend. Allemaal bezoekers wiens kaartjes uitbetaald zullen moeten worden. Een flinke financiële misser voor het circuit dat al moest rekenen op de bijdragen van sponsoren om de entrance fee neer te leggen die de FOM van de circuits vraagt. Heineken, Pon, VolkerWessels en Jumbo draaiden op voor deze fikse investering.

Springen sponsors weer bij?

De miljoenen die Circuit Zandvoort nu tekort gaat komen op de begroting moeten op een bepaalde manier gevonden worden. Bij NOS wordt de vraag gesteld of de sponsors, die eerder dus al de entrance fee betaalden, bereid zijn om nog een duit in het zakje te doen. Van sponsor Heineken kreeg het circuit in ieder geval al een 'nee'. Het voornaamste argument was dat het bierbrouwersmerk de F1 in zijn geheel al steunt, en niet specifieke evenementen.

Een alternatief is dat de overheid inspringt om het begrotingsgat te dichten. Dit strookt echter niet met de woorden van Mark Rutte toen duidelijk werd dat Nederland aan het lobbyen was voor een race. Destijds gaf de premier aan dat de Nederlandse overheid niet bereid was om geld te investeren in het evenement. De kans lijkt niet groot dat daar sindsdien verandering in is gekomen.

Een laatste strohalm voor Circuit Zandvoort is de FOM zelf. Zijn zij bereid bij te springen, dan zou dat de financiële strop voor het circuit, dat officieel de naam CM.com Circuit Zandvoort draagt, voorkomen. De FOM wordt doorgaans niet enorm enthousiast van financiële verzoekjes, maar circuitdirecteur Robert van Overdijk vreest dat er misschien wel geen alternatief is: 'Als zij dolgraag in Nederland willen rijden, moet je daarmee het gesprek aangaan', gaf hij aan tegenover de NOS.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws