Hughes: 'Enorme gat van Red Bull naar Mercedes in Hongarije is een uitzondering' Formule 1
Formule 1

Hughes: 'Enorme gat van Red Bull naar Mercedes in Hongarije is een uitzondering'

Hughes: 'Enorme gat van Red Bull naar Mercedes in Hongarije is een uitzondering'

Volgens Formule 1-expert Mark Hughes is het snelheidsverschil tussen Mercedes en Red Bull Racing op de Hungaroring niet typerend voor de rest van het seizoen. Red Bull liep tijdens de kwalificatie meer dan een halve seconde achter op haar titelconcurrent, terwijl enkele races daarvoor het voordeel nog met enkele tienden bij de Oostenrijkers lag. Zo kan de ontwikkelingsstap van Mercedes niet geweest zijn. Het tekort aan snelheid lag dus aan het Hongaarse circuit.

'De Red Bull lag mijlenver van haar sweet spot', weet Hughes, die zijn verhaal doet voor Motorsport Magazine. 'Iets in de lange, mediumsnelheid-bochten gaf de auto een gigantische mate van onderstuur, zelfs wanneer ze met extreme downforce-niveau's reden', voegt hij daaraan toe. De Hungaroring heeft veel bochten die met de huidige Formule 1-auto's in de derde of vierde versnelling genomen moesten worden. Red Bull wist niet wat ze ermee aan moesten.

De ingenieurs zaten met de handen in het haar en dat was uiteindelijk in de afstelling van de RB16B terug te zien. 'Uit wanhoop kozen ze op zaterdag voor de kwalificatie voor een dunnere achtervleugel.' Daarmee wonnen ze tijd op het enige, relatief korte rechte stuk van het circuit, maar konden ze in geen enkele bocht tijd goedmaken ten opzichte van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas. De heren uit Milton Keynes waren ten einde raad.

Hughes: 'Hongarije was een uitzondering'

Zo ontstond er een gat van Mercedes naar Red Bull waar vrijwel de hele paddock verbaasd over was. Had Red Bull veel tijd verloren, of waren de upgrades van Mercedes dusdanig goed dat ze zeven tienden hadden gewonnen op het team van Max Verstappen? Hughes weet het: 'De mensen die denken dat dat gat te danken was aan de Mercedes-upgrades, suggereren dat Mercedes de krachtigste upgrade in de geschiedenis van de F1 mee heeft genomen.'

'Nee, Hongarije was een uitzondering. De upgrades hebben Mercedes geholpen, maar niet zó veel', concludeert hij. Het was dus een combinatie van een Red Bull met onbalans en een Mercedes met werkende upgrades. Het gat van een halve seconde, zoals we dat dus in Boedapest zagen, zal er de rest van het jaar volgens Hughes niet zijn. Sterker nog, de Brit verwacht dat het voordeel over het hele seizoen marginaal bij Red Bull zal liggen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws