Hoe het hebben van teveel brandstof ertoe leidde dat Vettel te weinig overhield Formule 1
Formule 1

Hoe het hebben van teveel brandstof ertoe leidde dat Vettel te weinig overhield

Hoe het hebben van teveel brandstof ertoe leidde dat Vettel te weinig overhield

Sebastian Vettel eindigde feitelijk als tweede tijdens de Grand Prix van Hongarije vier weken geleden. De Duitser werd uiteindelijk gediskwalificeerd, omdat Aston Martin niet in staat was om een enkele liter af te geven bij de FIA ter controle of er niet was valsgespeeld. Achteraf bleek dat de AMR21 in eerste instantie zelfs teveel brandstof aan boord had en Vettel de instructie kreeg om veel hiervan te verbranden. De gevolgen ervan glipten er echter tussendoor.

Dat vertelt teammanager Andy Stevenson tegenover Auto, Motor und Sport. Hoewel er een liter in de tank had moeten overblijven, was er slechts 0,3 liter te vinden: 'De brandstof had voor de ogen van de FIA-commissarissen uit de tank moeten lekken als we een kans wilden maken', legt Stevenson uit. Dit gebeurde zoals bekend niet, en diskwalificatie voor de viervoudig wereldkampioen volgde.

Inmiddels is het bekend geworden dat het tekort aan brandstof in feite is veroorzaakt door het hebben van teveel brandstof. Stevenson legt uit: 'Door de regen verliep de race langzamer dan we in het begin dachten. Maar als je eenmaal de hoeveelheid benzine hebt bepaald, kun je bij het herstarten niets veranderen.' Hierom kreeg Vettel de instructie om te rijden in de brandstof-verbrandende modus.

Aston Martin had probleem van Vettel niet in de gaten

'We wilden van het overschot aan brandstof af', vertelt Stevenson verder. Het bleek uiteindelijk des doods, want aan het einde van de race was de benodigde één liter niet meer beschikbaar. Pas in de laatste ronde werd het duidelijk dat er een probleem was, volgens de teammanager van Aston Martin. De voedingspomp in de tank zou al ingesteld zijn om te werken op lagere druk, maar niemand had in de gaten dat de tank op hoog tempo leegliep.

Iemand die een soortgelijk probleem kende in Hongarije, was George Russell. In tegensteling tot Vettel parkeerde de Williams-coureur zijn wagen na de laatste ronde. De Aston Martin-man reed door naar de pitstraat en daarom roept het de vraag op of de extra liter er wél was, als Vettel ook zijn auto aan de kant had gezet. Bij Russell bleek er slechts een minimaal tekort te zijn aan brandstof, waardoor de FIA een oogje dichtkneep: het geloof dat er nog minstens een tiende van een liter in de tank zat, was hier wél aanwezig.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws