Adrian Newey bevestigt in gesprek met Auto, Motor und Sport dat het tijdperk van de hoge rake-auto's bij Red Bull Racing voorbij is. De hoofdontwerper van de Oostenrijkse renstal vertelt dat het hebben van de hogere achterkant geen nut meer dient met de nieuwe auto's, die vanaf 2022 hun intreden zullen doen middels het nieuwe reglement. Het terugkerende grondeffect zou anders niet benut kunnen worden.
Vanaf volgend seizoen zullen de auto's zo worden gebouwd, dat ze beter zijn voor het inhalen van een ander. Daarvoor keert het grondeffect terug, waarbij de luchtstroom sneller gaat aan de onderkant van de auto dan aan de bovenkant. Op deze manier zou het volgen van een andere auto makkelijker moeten zijn en zo ook het inhalen van een voorligger. De filosofie van de bolides moest hiervoor wel compleet op de schop.
Dit jaar zijn er nog genoeg verschillen tussen de rijhoogtes van de auto's. Zo heeft Red Bull, in tegenstelling tot teams als Mercedes en Aston Martin, een hoge achterkant. Dit komt door het high rake-concept. Voor de downforce aan de achterkant is dit gunstig, maar tegelijkertijd maakt het de auto ook onstabiel. Mercedes heeft daarentegen een wagen die lager op de grond ligt, maar het moet afleggen op de downforcebanen.
Einde verhaal voor high rake-auto's en filosofie van Red Bull
Daar zal volgens Newey in 2022 verandering in komen: 'De hoek waarin de achterkant hoger ligt zal kleiner zijn. We hebben het hier over zogeheten 'venturi-auto's'. Deze moeten zo dicht mogelijk op de grond liggen om het grondeffect goed te kunnen benutten. Auto's die tegenwoordig aan de achterkant zo hoog zijn, zal je dan zeker niet meer zien', stelt de Engelsman.
Het grondeffect zou in feite moeten zorgen voor meer downforce, maar volgens de hoofdontwerper van Red Bull zal dat eveneens niet het geval zijn. Hij legt uit waarom: 'Dat zal niet het geval zijn. De regels zijn zo geschreven dat de turbulentie achter de auto zo min mogelijk is om inhalen makkelijker te maken. Dit beperkt de mogelijkheden om de luchtstroom te gebruiken zoals je wilt.'
Dat Newey minder vrijheid een speelruimte heeft, irriteerde hem naar eigen zeggen in het begin: 'Maar toen ik eenmaal de regels had gelezen, werd het een stuk interessanter. Toch vind ik het een verkeerde manier om de auto in steeds meer legaliteitshokjes op te delen en ook de contouren binnen die vakjes te dicteren. Ik ben voor het tegenovergestelde: meer vrijheid, maar minder mogelijkheden voor ontwikkeling.'
Newey ziet grootste reglementswijziging sinds 1983
De reglementswijzigingen van 2022 zijn volgens Newey ook de grootste sinds 1983, toen er juist werd afgestapt van het grondeffect ter bevordering van de veiligheid: 'Elk aspect van de auto verandert, behalve de aandrijflijn. Dat wil niet zeggen dat alles wat we tot nu toe hebben geleerd niet relevant meer zal zijn, maar je komt wel in een heel andere wereld terecht.'
'Omdat het veld de afgelopen jaren steeds dichterbij is gekomen, zie ik een grote kans dat we volgend jaar weer grotere gaten zullen zien', vervolgt de topontwerper van het team van Max Verstappen zijn verhaal. 'Sommige mensen zullen de regels beter interpreteren dan anderen. We zullen deze formule wat tijd moeten geven om het echt te beoordelen. Maar hoewel geen enkele regelwijziging zo goed is voorbereid, weet ik niet zeker of deze de gestelde doelen zal bereiken', besluit een kritische Newey.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties