Honda-topman Tanabe tevreden met formatwijzigingen in de F1: 'Dat was een uitdaging' Formule 1
Formule 1

Honda-topman Tanabe tevreden met formatwijzigingen in de F1: 'Dat was een uitdaging'

Honda-topman Tanabe tevreden met formatwijzigingen in de F1: 'Dat was een uitdaging'

Toyoharu Tanabe is tevreden met het werk dat de Formule 1 stopt in het innoveren van de sport. In 2021 zijn drie sprintrace-weekenden geïntroduceerd als experiment en volgens de technisch directeur van Honda is dat precies hoe je als sport progressie boekt. Hij staat open voor meerdere formatwijzigingen, al heeft hij zijn twijfels bij het reversed grid-format, een van de suggesties die al enige tijd geopperd wordt.

Voor Honda betekent het gewijzigde format dat er ook operationeel wat verandert. 'In het sprintrace-format hebben we een kwalificatie na de eerste vrije training. Dat betekent dat de auto's al vroeg in parc fermé staan', stelt de Japanner tegenover Speedweek. 'De data van de vrije training moet dan dus al geïnterpreteerd worden en de aanpassingen moeten dan al doorgevoerd worden. Dat was een uitdaging voor ons.' Een uitdaging die de motorleverancier van Red Bull Racing inmiddels wel adequaat getackeld heeft.

Het interesseert Tanabe niet zozeer welke wijzigingen doorgevoerd worden, als er maar geïnnoveerd wordt in de sport: 'Het feit dat dit besproken wordt, geeft aan dat de leiding van de Formule 1 constant bezig is met het spannender maken van de sport voor de toeschouwers.' Met een sprintrace op zaterdag is er daarnaast elke dag van het weekend wat te zien voor de kijkers thuis, gezien vrije trainingen vaak als oninteressant gezien worden.

Tanabe twijfelt aan omgekeerde grid

Een van de ideeën die in de sport geopperd wordt is om de top tien van het veld voor de sprintrace om te draaien. Kwalificeert een coureur zich op vrijdag als eerste dan begint hij de hoofdrace vanaf P1, maar de sprintrace dus vanaf P10. Zo zou de sprintrace meer spektakel bevatten. 'Ik denk dat dit een van de ideeën is die we eerst maar eens moeten proberen voordat we het afschrijven', vindt de Honda-topman.

'Als we niets nieuws proberen, boeken we ook geen progressie en zouden we altijd hetzelfde aan blijven bieden als sport', vervolgt hij. Door te innoveren als sport blijft het aanbod interessant voor de kijker thuis, al weet Tanabe niet of een omgekeerde grid uiteindelijk de juiste oplossing zou zijn. 'Ik heb liever dat er geëxperimenteerd wordt. Als iets in de smaak valt, kan je daar verder op bouwen', concludeert hij.

Twee van de drie sprintraces van 2021 zijn al verreden. Het eerste weekend werd gehouden op Circuit Silverstone, gevolgd door een sprintrace op de zaterdag van het Grand Prix-weekend in Italië. Nog eenmaal zal het experiment herhaald worden in 2021, op Interlagos. In Brazilië zal wederom op de zaterdag een sprintrace plaatsvinden die de uiteindelijke kwalificatieopstelling bepaalt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws