Horner over motorenproject in 2026: 'We boeken redelijke vooruitgang' Formule 1
Formule 1

Horner over motorenproject in 2026: 'We boeken redelijke vooruitgang'

Horner over motorenproject in 2026: 'We boeken redelijke vooruitgang'

Sinds de oprichting van Red Bull Racing is het team vaak op zoek geweest naar een goede motor, maar vanaf 2026 neemt het team het heft in eigen handen. Dat levert bepaalde risico's op, maar er komen ook voordelen bij kijken, geeft Red Bull-teambaas Christian Horner aan.

Momenteel zijn er vier motorleveranciers in de Formule 1: Mercedes, Ferrari, Honda, en Renault. Nadat Honda bekendmaakte dat het zich terug zou trekken, besloot Red Bull om zelf motoren te gaan bouwen, en dus hebben we in 2026 ook Red Bull Powertrains. Daarnaast stapt Audi in, en aangezien Honda zich bedacht, zullen er in 2026 maar liefst zes motorenbouwers zijn. Met tien, of mogelijk elf teams als Andretti Global mag meedoen, betekent dit dat niet alle leveranciers aan minimaal twee teams motoren kunnen leveren.

McLaren, Haas, en Williams krijgen voorlopig geen motoren van Red Bull

Bij Red Bull Powertrains zal dat wel het geval zijn, met Red Bull Racing en AlphaTauri, maar daar blijft het in eerste instantie ook bij, wat Christian Horner betreft. 'Ik denk dat we eerst moeten leren om te lopen, voordat we gaan rennen', zo omschrijft de Britse teambaas in een interview met PlanetF1 dat Red Bull niet te veel hooi op de vork moet nemen in de beginjaren. 'Ik denk dat het heel logisch is om nu motoren te leveren aan twee teams met dezelfde eigenaar.'

Naast Red Bull en AlphaTauri, is het duidelijk dat Ferrari, Mercedes, Alpine, en Audi van hun eigen motoren gebruik zullen maken, terwijl Aston Martin over Honda-motoren zal beschikken. Dat houdt in dat McLaren, Williams, en Haas de drie teams zijn die nog ondergebracht moeten worden, plus mogelijke nieuwkomers. Deze drie teams hoeven in principe dus niet op een kans bij Red Bull te rekenen, ook al bezocht McLaren-CEO Zak Brown het hoofdkwartier van Red Bull wel al.

Horner tevreden met geboekte progressie

'We zijn een onafhankelijke motorenbouwer', meldt Horner. 'We hebben een geweldige relatie met Ford, en dat werkt erg goed, maar in we zijn alsnog een onafhankelijke motorenbouwer, en daar komen sterktes en voordelen bij kijken op de lange termijn.' Zodra het project zichzelf bewezen heeft, is er wel ruimte om onderkomen te bieden aan externe klanten. 'We hebben onze faciliteiten opgebouwd zodat we ongeveer vier teams van motoren kunnen voorzien, dus dat is op de langere termijn haalbaar.'

Op de kortere termijn moet Red Bull er vooral voor zorgen dat die motoren ook competitief zijn. 'We willen ons eerst vestigen, en een grote groep mensen laten integreren met ons chassis-team, en zorgen dat we als één gezamenlijk team te werk gaan. Het is een enorm, enorm project, maar we zijn bezig met die reis en we boeken redelijke vooruitgang.' Eerder liet Helmut Marko al weten dat Red Bull slechts een concurrent voor zich hoeft te dulden op het moment.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws