Verstappen is Hamilton voorbijgestreefd: 'Hij zou niet zo snel zijn in een Red Bull' Opinie
Opinie

Verstappen is Hamilton voorbijgestreefd: 'Hij zou niet zo snel zijn in een Red Bull'

Verstappen is Hamilton voorbijgestreefd: 'Hij zou niet zo snel zijn in een Red Bull'

Analist Peter Windsor is in zijn laatste YouTube-video met een lofzang op Max Verstappen en Red Bull Racing gekomen. Hij prijst Verstappen en Red Bull voor de constante prestaties, daar waar de andere teams duidelijk met pieken en dalen het seizoen meemaken. Daarnaast denkt Windsor dat Verstappen Lewis Hamilton inmiddels te snel af zou zijn, zowel in een minder competitieve auto, als in een Red Bull.

Voordat Windsor vragen van luisteraars beantwoordt, komt hij zelf eerst nog terug op de Grand Prix van Italië. 'Het is ongelofelijk voor Max, dat hij nu tien keer op rij gewonnen heeft. Wat een mijlpaal! Hoe meer ik naar Max kijk, en hoe meer ik nadenk over wat hij aan het doen is, hoe meer ik besef dat hij laat zien hoe goed hij echt is', zegt Windsor. 'Dan heb ik het niet alleen erover dat hij in zijn eigen generatie van wereldklasse is, maar dat hij een van de grootsten aller tijden is, daar bestaat geen twijfel over.'

Juist het grote contrast met teamgenoot Sergio Pérez, die nu 145 punten achter Verstappen staat, is daar bewijs van. 'Hij laat altijd alles samenkomen in een race, met zoveel verschillende factoren. Zijn talent wordt aangetoond door Pérez, die af en toe goede races laat zien en de Italiaanse Grand Prix zou hebben gewonnen als Max er niet was geweest. Sergio (Pérez, red.) is niet slecht, maar Max laat gewoon zien hoe goed hij is. Geen enkele auto is perfect, en Max moet er altijd voor werken.'

Red Bull is het complete plaatje

Er zijn eigen nauwelijks nog verbeterpunten in de combinatie Verstappen-Red Bull, en dat wordt dan ook aangetoond door de resultaten. 'Nu het kampioenschap ver beslist is in 2023, begin ik steeds meer te realiseren dat Red Bull veel meer is dan de aerodynamica van Adrian Newey. Natuurlijk begint het daarmee, met de CFD-simulaties en het werk in de windtunnel, maar je moet dat ook vertalen naar de praktijk. Ze zorgen dat ze het laten werken binnen het budgetplafond en binnen de CFD-restricties.' Als wereldkampioen heeft Red Bull namelijk minder aerodynamische testmogelijkheden tot haar beschikking dan de concurrenten, en daarnaast zit het tot eind oktober nog een straf uit vanwege het overschrijden van de budgetlimiet in 2021. In 2022 voldeed Red Bull, net als de andere negen teams, wel aan de financiële regels.

Windsor legt uit dat de puzzel veel ingewikkelder is dan alleen maar een sneller auto bouwen. 'Ze zorgen ook dat de auto niet stuitert, ze moeten de juiste rijhoogte vinden, en de vering voor en achter afstellen, zorgen dat je goed over de kerbstones kan rijden, en precies weet hoeveel vleugel je nodig hebt op een circuit met weinig downforce, en datzelfde op een circuit met veel downforce. Je moet ook weten hoe de auto erop reageert als de hoeveelheid brandstof varieert, en dat kan je niet allemaal testen in de vrije trainingen. Dit komt voort uit het begrip dat je van de Formule 1 hebt, met de huidige reglementen met het grondeffect.'

Dit is allemaal ruimschoots op orde bij de constructeurskampioen. 'Het enige team dat constant goed werk levert in het managen van al deze variabelen, met hun pakket, is Red Bull. De laatste keer dat ze een fout maakten (met de afstelling, red.), was in Brazilië.' Dat is dan ook de enige Grand Prix van de laatste 25 die niet door Red Bull gewonnen werd. 'Daar hadden ze ook een extra factor met het sprintweekend. Hoe stel je de auto af als je die niet meer kan aanraken na de eerste training?'

Geen magische formule voor de uitdagers

'Dat is een van de redenen waarom de rest het zo lastig ermee heeft om constant te presteren. McLaren lijkt nu veel downforce te hebben, maar lijkt niet te weten hoe ze het moeten oplossen op een circuit met minder downforce', merkt Windsor op. McLaren kwam in Monza niet verder dan een achtste plek, terwijl het in België met een zevende plek ook al niet al te goed scoorde op een snel circuit. 'Ze hebben enorm veel downforce, maar weten niet hoe ze dat uit de auto kunnen halen. We zagen dat ze dat in Monza niet voor elkaar kregen, terwijl Red Bull dat wel deed. Ferrari zit aan de andere kant van het spectrum: ze hebben lang niet zoveel downforce als McLaren, en ze zijn in Monza daardoor niet zo slecht, maar omdat de downforce tekortkomen, hebben ze veel problemen om de banden te laten werken.'

Tot nu toe wist Red Bull op elk van de veertien totaal verschillende circuits het snelste te zijn. 'Red Bull weet constant de gulden middenweg te vinden. Dat begint met Newey en sijpelt door de hele organisatie. Als je kijkt naar een aantal Red Bull-jongens die van Newey's afdeling naar andere teams vertrokken zijn, zie je dat er geen magische oplossing is. Aston Martin begon het seizoen heel sterk, maar die auto was vooral door Andy Green ontworpen. Nu het effect van Green wegvaagt, zie je weinig progressie meer. Het is dus geen magische formule om gewoon een Newey-aerodynamicaspecialist over te nemen (Dan Fallows, red.).'

Verstappen is Hamilton voorbijgestreefd

De twee succesvolste coureurs in de Formule 1 zijn Verstappen en Lewis Hamilton. Waar Hamilton tot en met 2020 domineerde, heeft Verstappen het stokje inmiddels overgenomen. 'Veel mensen zullen zeggen dat Verstappen veel beter werk levert als de auto niet zo goed is, en dat is waarschijnlijk ook het geval', zo vermoedt Windsor dat Verstappen een stapje verder is. 'Hamilton heeft daar minder ervaring mee, en zal dan ook minder gemotiveerd zijn dan iemand als Max. Dat is meer een psychologisch verschil.'

Niet alleen in een matige auto zou Verstappen de bovenhand hebben in het onderlinge duel, ook in de RB19 denkt Windsor niet dat Hamilton aan de Nederlander kan tippen. 'Technisch gezien zijn ze heel vergelijkbaar. Met waar Lewis nu is, denk ik niet dat hij zo snel zou zijn als Max in een Red Bull. Gedeeltelijk omdat Max een goede band met Adrian (Newey, red.) heeft en het team zo goed kent, maar Lewis moet ook weer groeien met Mercedes om zo goed te worden als in 2019, toen hij het enorm goed deed. Wat mij betreft is het nu lastiger voor Lewis om terug te gaan naar dat niveau.'

Hoewel er weinig ruimte voor verbetering is in de resultaten van Verstappen, denkt Windsor wel dat de wereldkampioen zijn piek nog niet bereikt heeft. 'Verstappen wordt steeds beter, omdat hij ook steeds beter leert om de andere coureurs te lezen qua rijstijl', aldus Windsor, die aangeeft dat Verstappen Sainz goed observeerde voor zijn inhaalactie in Italië. 'Ik denk dat Oscar Piastri een van de weinige coureurs is die nu van Verstappen leert.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws