Hughes: 'Mercedes verloor de race bij de eerste bandenwissel'

Hughes: 'Mercedes verloor de race bij de eerste bandenwissel'

Van de eerste tot de laatste ronde was het nagelbijten tijdens de GP van Frankrijk. Een gedurfde tactische zet van Red Bull betaalde zich pas in de laatste ronden uit, waardoor Max Verstappen met de overwinning aan de haal ging. Mark Hughes analyseert in zijn column voor The Race waar het misging voor Mercedes en Lewis Hamilton. De conclusie: Red Bull had het vertrouwen, de snelheid en de rijders om het verschil te maken.

Op de harde band voelde Verstappen aankomen dat het eind van de race niet gehaald zou worden. In eerdere races was Red Bull juist verslagen door de gewaagde strategie van Mercedes, maar deze keer nam het team zelf het heft in handen. 'Red Bull had het vertrouwen dat ze de snelheid in huis hadden om terug te komen. Dat was in andere races niet zo.' Uiteindelijk bleek dit ook waar te zijn, de snelheid zat er goed in. 'De auto was op zijn best qua afstelling voor dit circuit. Mercedes heeft deze optimale afstelling niet gevonden. Ook de nieuwe Honda-motor zal zijn steentje hebben bijgedragen', zo analyseert Hughes.

De keuze die Hamilton de race kostte

Hamilton lag in ronde 17 rustig aan de leiding toen Verstappen naar binnen dook voor de 'ondercut'. Een ronde daarvoor begon Mercedes door Valtteri Bottas naar binnen te sturen, waardoor Verstappen ook wel moest reageren. 'Verstappen had een snellere 'in-lap', betere pitstop, maar vooral de undercut was heel sterk.' Via de boordradio van Hamilton klonken nog geruststellende woorden dat de Nederlander achter hem terecht zou komen. Dat bleek niet het geval te zijn. 'Verstappen kreeg de harde banden veel sneller tot leven, waardoor zijn undercut veel beter werkte dan die van Bottas'.

De bepalende rol van Perez

Sergio Perez wist zijn banden lang in leven te houden bij de eerste stint, wat ervoor zorgde dat hij langer kon doorrijden dan de concurrentie. Doordat hij telkens in de 'pit-window' van Mercedes bleef, waardoor zij het gevoel kregen niet te kunnen reageren op de tweede stop van Verstappen. 'Uiteindelijk had Verstappen dezelfde opdracht, maar het lukte hem ternauwernood. Het was dus ook niet zeker geweest dat Hamilton het had gered. Natuurlijk haalden ze Bottas niet naar binnen, want als die strategie had gewerkt, was dat ten koste gegaan van Hamilton.' Mercedes was sowieso te laat om te reageren, waardoor er niet veel andere keus was dan door te rijden.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Verstappen dit weekend in actie met Team Redline aan de 24 uur van Spa

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Nieuwe reglementen dwarsbomen Mercedes: 'Hadden we kunnen voorkomen'

Toto Wolff ziet zijn team dit jaar ongebruikelijke fouten maken. Mercedes heeft een aantal keer wat steken laten vallen dit s...

Horner onthult: 'Stoel Verstappen brak bij impact na crash'

Christian Horner heeft een kleine week na het ongeluk van Max Verstappen in de Grand Prix van Groot-Brittannië een boekje ope...

Verstappen over nieuwe regels: 'Niet erg om 3 seconden langzamer te gaan'

Max Verstappen denkt dat de nieuwe regels voor 2022 helemaal niet zo streng zijn als ze lijken. De coureur gelooft dat er in...

Waarom inhaalacties in Copse wél kunnen, maar die van Hamilton op Verstappen flopte

De poging tot een inhaalactie van Lewis Hamilton op Max Verstappen in Copse, en het vervolgens veroorzaken van een ongeval, h...

Russell naar Mercedes niet zeker: 'Zolang Hamilton daar zit, blijft hij bij Williams'

Het heeft er alle schijn van dat George Russell na drie jaar in dienst van Williams in 2022 de overstap zal maken naar het fa...

F1 in het kort | Steiner: 'Schumacher heeft nog niet getekend, maar er zijn afspraken gemaakt'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Horner baalt nog steeds van crash Verstappen: 'Hamilton was de agressor'

Christian Horner ziet dat Lewis Hamilton zijn gelijke heeft gevonden in Max Verstappen. In een interview met The Race laat de...

Roy Nissany: 'Formule 1 behalen is moeilijk, maar ik doe er alles voor!'

Tijdens de eerste vrije training op Circuit Paul Ricard mocht Formule 2-coureur Roy Nissany plaatsnemen in de Williams van Ge...

Sainz: 'De McLaren is het moeilijkst om in te halen'

Carlos Sainz heeft een ietwat frustrerend weekend achter de rug in zijn Ferrari. Hij moest uiteindelijk genoegen nemen met de...

Lees meer

Net binnen

AlphaTauri teleurgesteld door verloop Britse GP: 'Snelheid was niet zoals verwacht'

Jody Egginton is niet blij met hoe het Grand Prix-weekend in Groot-Brittannië verliep voor AlphaTauri. De technisch directeur...

Alonso onder indruk van volgende generatie F1-coureurs: 'Goede fase voor de sport'

Fernando Alonso is erg onder de indruk van de volgende generatie top Formule 1-coureurs, zo laat hij weten in gesprek met de...

Sainz: 'De McLaren is het moeilijkst om in te halen'

Carlos Sainz heeft een ietwat frustrerend weekend achter de rug in zijn Ferrari. Hij moest uiteindelijk genoegen nemen met de...

Ondertussen in de F1 | Verstappen dit weekend in actie met Team Redline aan de 24 uur van Spa

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

F1 in het kort | Steiner: 'Schumacher heeft nog niet getekend, maar er zijn afspraken gemaakt'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Lees meer