Er wordt gesuggereerd dat de Mercedes W11 wel eens de beste Formule 1-auto ooit kan zijn. De Duitse racewagen staat veruit bovenaan dit seizoen en rijdt soms zelfs een volle seconde sneller dan zijn grootste rivaal Red Bull Racing. Maar ondanks de dominantie, zijn er ook zwakkere punten aan de auto waarmee Lewis Hamilton zijn zevende wereldtitel won.
De Mercedes-auto van dit seizoen is innovatief, maar tegelijkertijd een evolutie van een toch al geweldige auto, dat stelt Autosport. De W11 domineert zo erg, dat de andere negen teams op de grid van 2020 diep in zijn schaduw staan. Met een paar wijzigingen toegestaan voor volgend seizoen, zal de Mercedes waarschijnlijk ook voor een tweede seizoen domineren. Dat zou een zeldzaamheid zijn in de Formule 1.
'Ik zou zeggen, vergeleken met onze eerdere auto's, dat het dir jaar voelt alsof er minder problemen waren', zegt technisch directeur bij Mercedes, Mike Elliot. 'Red Bull Racing-baas Christian Horner beschreef het in de pers als de meest complete auto die we ooit hebben geproduceerd en ik ben het waarschijnlijk met hem eens.' Maar ondanks de dominantie, heeft de Mercedes W11 ook zwakkere punten. Alhoewel ze klein zijn, blijven ze exploiteerbaar.
Zwakke punten Mercedes W11
Zo won Max Verstappen de tweede race op Silverstone, nadat hij een week eerder als tweede over de streep kwam. Mercedes-teambaas Toto Wolff suggereerde dat de auto wellicht zelfs te veel neerwaartse druk genereerde voor de zachtste Pirelli-banden, aangezien beide auto's een klapband kregen tijdens de eerste race op het Engelse circuit. Hamilton wist toen nog maar net de overwinning te verzekeren.
De W11 lijkt het ook moeilijk te hebben wanneer het door het veld naar voren moet komen. Omdat het team er zo aan gewend is vooraan te staan, hoeven Hamilton en zijn teamgenoot Valtteri Bottas zelden andere auto's te volgen dan elkaar. Maar Bottas heeft een paar keer laten zien dat het lastig is voor het team om te herstellen tijdens een race.
Mercedes had aan het begin van het seizoen een groter probleem
Aan het begin van het seizoen, in Australië, had het team uit Duitsland een veel grotere zwakte: de krachtbron. De twee Mercedes-coureurs kregen problemen tijdens de tests voorafgaand aan het seizoen en hoofdontwerper van het team, John Owen denkt zelfs dat het team in de problemen zou zijn geweest als de Grand Prix in Australië door was gegaan. Het raceweekend werd op het allerlaatste moment afgelast, aangezien er coronabesmettingen werden geconstateerd in de paddock.
'De motor had veel problemen aan het begin van het seizoen', stelt Owen. 'En het was een probleem waar ze moeite mee hadden om achter te komen wat het precies was. Ze hadden een dag langer nodig en die hadden ze niet. Maar toen het seizoen niet begon, slaagden ze er meteen in het probleem op te lossen.' Door de veranderingen is de Mercedes de meest dominante auto van de recente jaren. 'Ik denk zelfs dat dit waarschijnlijk de snelste auto is die we de komende tijd in de Formule 1 gaan zien', voegt Owen toe. Maar of de W11 ook echt de beste aller tijden is, moet volgend seizoen blijken. In 2021 zullen er met B-versies van de huidige auto's worden gereden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties