Wat is er toch met het tweede stoeltje bij Red Bull? Sommigen zeggen dat het vervloekt is, anderen vinden dat er simpelweg te veel van de tweede rijder wordt verwacht, en weer anderen stellen dat de auto volledig is afgestemd op de kwaliteiten van Max Verstappen. Wat de waarheid ook is: het zorgt voor veel onrust, zowel binnen de paddock als bij Red Bull zelf. F1-tech-expert Matthew Sommerfield vindt in ieder geval dat Yuki Tsunoda niet gelijk wordt behandeld.
Als er één ding is dat wél positief is aan het voortdurende circus rondom het tweede stoeltje, dan is het dat er genoeg discussie is over wat er achter de schermen gebeurt. Voor veel mensen was het duidelijk dat Christian Horner de tweede rijder vaak negeerde. Met de komst van Laurent Mekies hoopten velen dat Tsunoda betere resultaten zou kunnen boeken. Hij zit inderdaad dichter bij Verstappen en Mekies geeft hem veel vertrouwen, maar de vraag blijft: wordt hij nu echt gelijk behandeld?
Niet hetzelfde
Volgens Sommerfield is dat niet het geval. In de Missed Apex Podcast sprak hij daarover: 'We hebben dat onlangs gezien bij Red Bull tussen Max en Yuki. Wat betreft de specificaties die op beide auto’s worden gebruikt, hebben ze inderdaad een inhaalslag gemaakt, wat in het verleden een probleem was.
Maar daarmee is de kous niet af: 'Dat betekent niet dat ze nog steeds exact dezelfde specificaties gebruiken. Er was onlangs een groot debat over het idee dat Yuki met dezelfde spullen rijdt. En ik dacht meteen: nee, dat doet hij niet. Hij rijdt helemaal niet met hetzelfde materiaal, want ik zie de foto’s, en daaruit blijkt dat ze verschillende vleugels op de auto hebben.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Kleine verbeteringen
Wel erkent Sommerfield dat er binnen Red Bull enige vooruitgang is geboekt. Tsunoda zou nu toegang hebben tot onderdelen die eerdere tweede rijders niet kregen: 'Ja, hij heeft nu de mogelijkheid om dezelfde dingen te gebruiken, die in het verleden simpelweg niet beschikbaar waren voor de andere coureurs van Red Bull.'
Maar volgens Sommerfield is het nog steeds niet zoals het hoort: 'Het is dit seizoen nog steeds zo dat hij niet altijd toegang heeft tot bepaalde onderdelen. En zelfs wanneer Sky meldt dat beide coureurs dezelfde specificaties hebben, klopt dat niet. Er zijn verschillen tussen hen. En dat komt deels door die reservesituatie die je net noemt.'
Stoelendans
Onrust rondom het tweede stoeltje bij Red Bull is niets nieuws. Eigenlijk heeft het team daar al sinds jaar en dag mee te maken. Alleen Mark Webber, Daniel Ricciardo en Sergio Pérez hebben meerdere volledige seizoenen volgehouden in dienst van het team uit Milton Keynes. De recente geruchten rondom het tweede stoeltje lijken die trend niet te doorbreken.
Zo zou Red Bull interesse hebben in huidig IndyCar-kampioen Alex Palou, ondanks dat Tsunoda volgend jaar nog onder contract staat bij het team. Tegelijkertijd gaan er geruchten dat Honda hem graag zou meenemen naar Aston Martin, waar zij volgend jaar motorleverancier worden. Hoe dan ook, het zorgt voor onrust, en Tsunoda zal de komende periode zeker iemand zijn die onder een vergrootglas ligt binnen de paddock.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties