red bull racing max verstappen mohammed ben sulayem fia gp miami 2025 zaterdag Formule 1
Formule 1

‘Kostencrisis in F1: Ben Sulayem wil eenvoudigere motoren en uitbreiding grid’

red bull racing max verstappen mohammed ben sulayem fia gp miami 2025 zaterdag

FIA-president Mohammed Ben Sulayem wil de Formule 1 al in 2029 terugbrengen naar een goedkopere en eenvoudigere motorformule, gebaseerd op de iconische V8-motoren. Tijdens het Grand Prix-weekend op Silverstone liet hij weten dat de complexe en kostbare 2026-motoren op termijn moeten worden vervangen. Ook sprak hij over de mogelijkheid van een twaalfde team uit Azië in gesprek met Autosport.com.

Ben Sulayem benadrukte dat het plan om terug te keren naar V8-motoren serieuze vormen begint aan te nemen: ‘Voor ons is het duidelijk dat de V8 eraan komt. Over de gesprekken met de teams ben ik erg optimistisch. FOM steunt het idee, en de teams beginnen te beseffen dat dit de juiste weg is.' De FIA-president wil dat de Formule 1 niet te lang wacht en mikt op 2029: ‘We moeten dit snel doen. Je hebt drie jaar nodig, dus hopelijk hebben we in 2029 iets klaarstaan.’

De roep om eenvoud komt niet uit de lucht vallen. De kosten voor de huidige motoren zijn torenhoog. Volgens de president van de FIA lopen de ontwikkelkosten op tot tweehonderd miljoen dollar. ‘De motor kost momenteel tussen de 1,8 en 2,1 miljoen dollar. Volgens de FIA-president kan de overstap naar een eenvoudige V8 de kosten flink drukken: ‘We mikken op een kostenbesparing van meer dan vijftig procent op alle fronten.’

'Commercieel gezien een logische keuze'

Ben Sulayem wijst op de groeiende complexiteit en hoge kosten van de huidige motoren. ‘De huidige motor is zó ingewikkeld dat het bijna niet te bevatten is en bovendien ontzettend duur.’ Deze situatie legt een zware financiële druk op de bestaande teams en maakt het voor nieuwe teams vrijwel onmogelijk om direct concurrerend te zijn met een eigen motor. Hij wees daarbij ook op de hoge brandstofprijzen en de kostbare transmissies. De wens om terug te keren naar eenvoud betekent overigens niet dat elektrificatie volledig van tafel is. Tijdens een eerdere bijeenkomst in Bahrein, waar de motorfabrikanten bij aanwezig waren, werd al duidelijk dat er altijd een hybride component én duurzame brandstof aanwezig moeten blijven.

Een volledige terugkeer naar V10-motoren, waar Ben Sulayem zich eerder hard voor maakte, lijkt inmiddels van de baan. Een lichtere, hybride V8 past beter bij de toekomstvisie van de sport. ‘Veel fabrikanten bouwen V8-motoren in hun straatauto’s, dus commercieel gezien is het een logische keuze.’

De tekst gaat verder onder de afbeelding

‘Kostencrisis in F1: Ben Sulayem wil eenvoudigere motoren en uitbreiding grid’

'We moeten naar China kijken'

Naast de motorregels sprak Ben Sulayem ook over mogelijke uitbreiding van de grid. De FIA-president wil een extra team, maar alleen als het daadwerkelijk waarde toevoegt. ‘De tijd komt dat we het juiste moment moeten vinden om een nieuwe inschrijvingsronde te openen,’ zei hij. ‘Het is niet de bedoeling om andere teams tegen de borst te stuiten. Het moet waarde toevoegen aan het bestaansmodel van de Formule 1.’

Na een langdurig traject is General Motors met het merk Cadillac bevestigd voor deelname vanaf 2026. Toch blijft Ben Sulayem vooruitkijken: ‘We moeten ook naar China kijken voor een nieuw team, maar er is op dit moment geen concreet bod.’ Iedere geïnteresseerde partij moet eerst de volledige FIA- en FOM-procedure doorlopen, waarbij onder meer financiële stabiliteit, technische capaciteiten en organisatorische haalbaarheid grondig worden beoordeeld, voordat ze in aanmerking komen voor een plek op de grid.

Ondertussen houdt Ford, dat vanaf 2026 samen gaat werken met Red Bull Racing, vast aan de elektrische component. De Amerikaanse fabrikant heeft aangegeven dat elektrificatie voor hen essentieel is om langdurig actief te blijven in de sport. Daarmee wordt het balanceren tussen eenvoud, duurzaamheid, marktwaarde en kostenbeheersing cruciaal in de zoektocht naar de ideale motorformule.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws