max verstappen red bull racing 2025 silverstone groot brittannie zaterdag kwalificatie helm Opinie
Opinie

Viaplay-analisten merkten iets op bij Verstappen: 'Doet me denken aan Schumacher die daarnaar zocht'

max verstappen red bull racing 2025 silverstone groot brittannie zaterdag kwalificatie helm

Max Verstappen wist de schade te beperken in Silverstone door alsnog als vijfde over de streep te komen. Na de poleposition op zaterdag is hij er echter niet tevreden mee. Ondanks dat het een lastig weekend was en er weinig positieve dingen zijn voor de Nederlander, merkten de Viaplay-analisten iets op wat hen deed denken aan Michael Schumacher.

Red Bull Racing koos tijdens de kwalificatie voor een set-up met iets minder downforce om gebruik te maken van een topsnelheidsvoordeel. In de snelle bochten en op het rechte stuk was Verstappen dan ook de snelste coureur van het veld, maar tijdens de regen werkte die set-up niet meer. 'Het leek ook alsof zijn start niet zo goed was', analyseert Indy Dontje in het Viaplay-programma Vroooooom. 'We denken natuurlijk allemaal aan Brazilië', vervolgt hij.

Als het regent denken velen dat Verstappen direct een voordeel heeft, maar ditmaal was dat niet het geval. De Nederlander wilde zelf ook dat het een droge race zou worden, maar dat verliep net iets anders. Na de start wist Verstappen wel een gaatje te trekken. 'Toen dachten we: nou...', neemt Tom Coronel over. 'Je ziet dat het op een gegeven moment een halve driftshow werd. Hij stuurt met de achterkant mee, maar niet op het moment waarop je het wilt hebben.'

Nadat Oscar Piastri hem had ingehaald, brandde Verstappen zijn intermediates op. Er hing regen in de lucht, dus moest Verstappen het zien te overleven tot hij nieuwe banden kon halen. 'We weten dat die McLarens beter op de banden zijn. In dit soort condities zijn ze gewoon erg snel', concludeert Coronel. 'Max had meer en meer radius nodig om de snelheid te behouden. Hij had daarna een overstuurtje, en dan denk je: ja, laat maar.' Lando Norris kon hem daardoor ook inhalen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando norris zondag silverstone mclaren win max verstappen

Verstappen weer voor Norris

Voormalig Ferrari-ingenieur Ernest Knoors ziet dat deze omstandigheden perfect waren voor McLaren. 'Ze konden de sterke punten benutten en die intermediates goed houden. Dan heeft Red Bull toch te weinig downforce', zegt hij. Nadat beide McLarens hem inhaalden, was het te zien dat Piastri in vrije lucht een enorm gat trok. 'Ik vond het schokkend dat hij daarna 13,5 seconden weg reed', zegt IMSA-coureur Indy Dontje. Piastri was gezien, maar Norris werd weer ingehaald in de pitstraat.

Verstappen zat een seconde of vijf achter de Brit, maar kwam vóór hem de pitstraat uit. Het hielp dat McLaren een trage stop had. 'Je kan veel tijd pakken bij die pit-entry. Norris liet het daar liggen, maar als hij met snelheid eroverheen gaat, dan is die straf zwaarder dan die paar seconden die hij daar laat liggen. En hij had toch de snellere auto', wijst Dontje aan. 'Uiteindelijk doet McLaren hier die pitstop gewoon fout. Max deed het heel goed', knikt Knoors.

Schumacher-achtig

Verstappen wordt vaker vergeleken met andere grote namen uit de sport, zoals Ayrton Senna of Schumacher. De manier waarop de viervoudig wereldkampioen tijd won bij het ingaan van de pitstraat, iets kleins en bijna onopvallends, deed presentator Rob Kamphues denken aan de Duitse F1-legende. 'Dit doet mij denken aan Schumacher die in de vrije trainingen altijd maar ging oefenen met de pit-entry en expres fouten maakte om maar die grens op te zoeken', zegt hij.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing helm 2025 silverstone vrijdag

'Het is ook inschatten, want in de vrije training hebben ze dit niet kunnen oefenen in deze condities. De witte lijn is klepel naar beneden, platte patat', zegt Coronel. 'In de out lap en de in lap kan je vreselijk veel tijd winnen. Norris wilde bovendien geen Bearmannetje doen', verwijst hij naar de crash van de Haas-coureur tijdens de kwalificatie. Hij accelereerde op het verkeerde moment en reed veel schade.

Fenomenale zaterdag

Hoewel de afstellingen van de RB21 niet werkten op de regenachtige racedag, vindt Knoors wel dat Red Bull complimenten verdient voor de fenomenale kwalificatie. 'Het knappe was, dat ze de hele tijd onderstuur hadden op vrijdag. Je kan dan zeggen: we gaan die auto aan de voorkant beter maken. Waar ze voor hebben gekozen is: vol de aanval in. Ze hebben downforce aan de achterkant weggenomen om balans te krijgen en snelheid op het rechte stuk, briljant.'

Het was te zien dat Verstappen met die afstellingen redelijk uit de voeten kon met de lastige auto. 'In die snelle bochten dan zoveel snelheid behouden, dat is echt Max', looft Knoors. Coronel snapt dat de auto toen beter aanvoelde dan op zondag. 'Als je de balans voelt in de auto, kun je die snelheid ook meenemen door de hele bocht', zegt hij. 'Een van de grote problemen op dit circuit is ook de wind. Dat deed hij allemaal goed', sluit Knoors af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws