McLaren pakte in Engeland zoals zo vaak een dubbelzege, maar verder was alles anders dan anders. Nico Hülkenberg pakte een podiumplek en kreeg speelgoed voor zijn dochter cadeau, terwijl Oscar Piastri via een controversiële straf de zege aan zijn teamgenoot moest overhandigen. In de nabeschouwing van F1Maximaal.nl blikt hoofdredacteur Mark Hanselman terug op het spectaculaire raceweekend.
- Hoe heeft Hülkenberg deze podiumplek weten te behalen?
'Laten we met Nico Hülkenberg beginnen, nadat de McLaren-coureurs hem op het podium grotendeels negeerden! Hülkenberg heeft het dit jaar vaak lastig in de kwalificaties. De Duitser staat bekend als een kwalificatiebeest, maar halverwege het seizoen staat Gabriel Bortoleto op 6-6. Zeer knap van de Braziliaan, want dit laat zijn potentieel zien, maar waar Hülkenberg in het verleden op zondagen nog vaak goede resultaten weggooide, is daar dit seizoen geen sprake meer van. 37 punten in de Sauber is zeer knap, en als je de recente prestaties bekijkt, kunnen daar nog veel meer punten bijkomen.'
'Hülkenberg startte als negentiende, maar won al vijf plekken, omdat veel coureurs voor hem aan het einde van de formatieronde binnenkwamen. Als hekkensluiter op de startopstelling was het verleidelijk voor Hülkenberg om hetzelfde te doen, maar de Duitser gebruikte zijn ervaring om de juiste keuze te maken. De crash van Liam Lawson hielp hem nog een plekje, en verder haalde hij Esteban Ocon en Lance Stroll al in. Na één ronde lag Hülkenberg dus al elfde. Toen Kimi Antonelli onder de Virtual Safety Car stopte, schoof hij op naar P10. Stroll was op de zachte banden vervolgens sneller en verwees Hülkenberg terug naar de elfde plek.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'De baan droogde vervolgens op, met een nieuwe regenbui in aantocht. Op dat moment was duidelijk dat iedereen bij die nieuwe regenbui ook nieuwe regenbanden zou halen. Hülkenberg was na negen ronden de enige coureur die bij de eerste regendruppels meteen een pitstop maakte. De rest reed twee ronden langer door, waarin het keihard begon te regenen. Hülkenberg plaatste met zijn nieuwe banden zo een geweldige undercut op Yuki Tsunoda, Alexander Albon, Carlos Sainz, Fernando Alonso, Pierre Gasly, én Lewis Hamilton, en zo lag de Sauber-coureur na twaalf ronden opeens vijfde.'
'Stroll en Gasly reden echter ook in de top zes, maar eindigden uiteindelijk een stuk lager dan Hülkenberg. De Duitser was onder alle omstandigheden snel en profiteerde er in de slotfase van dat Ferrari en Aston Martin de verkeerde keuze maakten door Hamilton en Stroll van zachte banden te voorzien. De mediumbanden waren duidelijk beter, en dankzij zijn stuurmanskunsten en verbeterde Sauber wist Hülkenberg zijn eerste trofee te grijpen, ook al was deze slechts van Lego.'
'De podiumplek van Hülkenberg was dusdanig verrassend dat het team een tekort aan champagne had. Die kreeg men uiteindelijk van Mercedes en Aston Martin, al valt het voor de teamleden van het Zwitserse team te hopen dat men de champagne van Mercedes gebruikt heeft. De flesjes van Aston Martin staan al een tijdje stof te vergaren en zijn mogelijk over de houdbaarheidsdatum heen. De timing van het topresultaat van Hülkenberg is overigens perfect: de windtunneltijden zijn op 1 juli voor een half jaar vastgezet, en zes dagen later schuift Sauber drie plekken op!'
Lees ook
Mercedes en Aston Martin gaven Sauber champagne, Hülkenberg deelt prachtige foto van hem en Verstappen
Mol en Plooij kijken vol ongeloof toe bij McLaren: 'Bijna in het hoekje schandalig'
- Wie blonken er verder uit?
'De grootste uitblinker, op Hülkenberg na, is toch wel Pierre Gasly. De verschillen in het middenveld zijn erg klein, maar het lijkt er toch wel op dat Alpine de slechtste auto heeft. Dat is ideaal voor 2026: een Mercedes-motor achterin en bakken met windtunneltijd. Nu is het puntjes schrapen, en dat deed Gasly op perfecte wijze. Wellicht werkte hij zelfs een beter weekend af dan de Sauber-coureur, die het in de kwalificatie wel liet liggen.'
'Gasly kwalificeerde zich heel knap als negende in die zwakke auto, en mocht na de straf van Antonelli als achtste aan de race beginnen. De Fransman bleef foutloos en snel. Hij haalde Alonso bij de start al in, en dankzij de agressieve keuzes bij George Russell en Charles Leclerc schoof hij meteen op naar P5. In de eerste stint kon hij Silverstone-specialist Lewis Hamilton altijd volgen. Op het natste moment van de race haalt hij de Ferrari-coureur zelfs in.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Stroll en Hülkenberg haalden Gasly wel in met hun eerdere pitstops, maar Gasly viel nooit meer weg uit de top zeven. Halverwege de race moest Gasly verdedigen tegen Russell, maar de Mercedes-coureur kon Gasly nooit inhalen, en haakte af via een te vroege wissel naar de droogweerbanden. In de laatste stint haakte Gasly lang aan bij Verstappen, en zo haalde hij in de laatste ronde Stroll nog even in. Een zesde plek in die Alpine is echt een briljant resultaat, nadat Gasly vorig jaar in Brazilië ook al op het podium eindigde. Een onderschatte regenspecialist dus!'
'Eervolle vermeldingen gaan uit naar de Aston Martin-rijders. In de kwalificatie bakt Lance Stroll er helemaal niks van, en in droge races gaat het vaak niet beter, maar Stroll is wel degelijk een regenspecialist en dat bewijst hij keer op keer. Als het aan het einde niet zo opgedroogd was, zou Stroll zelfs nog hoger geëindigd zijn. Aston Martin hielp dus ook niet met die zachte banden. De strategie bij Alonso was ook belabberd, al mag de Spanjaard met zijn ervaring ook wel enige verantwoording daarvoor nemen. Hij had het aan zijn snelheid te danken dat hij alsnog twee punten pakte.'
Lees ook
Marko liet ideale tweede coureur schieten en heeft enige spijt: 'Achteraf makkelijk praten'
- Was de straf van Piastri terecht?
'Ik kan een straf wel begrijpen, maar tien seconden is te zwaar. Vitantonio Liuzzi heeft wel vaker de neiging om voor dit soort dingen zwaardere straffen te geven dan andere stewards. Dat Piastri op dat moment remde is volledig logisch. De lampen van de Safety Car gaan namelijk pas aan het begin van de laatste sector uit, dus dat is altijd het moment waarop de raceleider in de ankers gaat.'
'Je zou dus zeggen dat Verstappen dit had moeten verwachten, maar de timing speelde een cruciale rol. Het werd op het allerlaatste moment bekend dat de Safety Car naar binnen zou komen, waardoor de lampen meteen uitgingen en Piastri meteen begon te remmen. Verstappen kreeg pas net te horen dat de Safety Car naar binnen zou komen, toen Piastri in de ankers ging. Als dit al twintig seconden eerder bekend was gemaakt, had Verstappen geweten dat Piastri zou remmen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'De wedstrijdleiding had dit moment moeten vermijden door speling te houden tussen het moment waarop bekend werd gemaakt dat de Safety Car naar binnen zou komen en het moment waarop de lampen op de Safety Car uitgingen. Piastri doet wat logisch is, al kun je wellicht stellen dat zijn remactie wat te extreem was. De FIA veroorzaakte bijna een herhaling van Mugello 2020, wat op deze beelden goed te zien is.'
'Piastri had ofwel een waarschuwing moeten krijgen, ofwel vijf seconden straf, maar de FIA had eerlijk moeten erkennen dat de wedstrijdleiding deze situatie vooral creëerde. Dat Piastri zich bestolen voelt, kan ik goed begrijpen. De Australiër kreeg zo ook geen kans om zijn kant van het verhaal uit te leggen. De regie verborg haast wat zich werkelijk afspeelde tussen Verstappen en Piastri, en de chaos die daarachter ontstond. Dat men die beelden niet heeft uitgezonden, heeft er vermoedelijk veel mee te maken dat de fout bij de wedstrijdleiding lag. De coureurs deden niet veel verkeerd.'
Lees ook
Windsor ziet bewijs dat Verstappen een klasse apart is: 'Had je eens tegen Leclerc moeten zeggen'
- Was de halve spin van Verstappen een gevolg hiervan?
'Dat denk ik niet. Als Verstappen Piastri wel op tijd had gezien, had hij ook nog moeten remmen. Dat had verder geen verschil gemaakt voor de bandentemperatuur. De Nederlander is ook professioneel genoeg om tien seconden later weer gefocust te zijn. Ik denk niet dat hij met zijn hoofd nog bij dat moment zat, maar dat hij zich puur richtte op een zo goed mogelijke herstart. Met koude banden en een zeer slecht bestuurbare RB21 is dit dan het gevolg.'
'Het moment werd ook vergeleken met het protest van Red Bull tegen George Russell in Canada. Beide momenten vallen niet echt te vergelijken, omdat dat een droge race was, en dit een natte race. Daarnaast was dit een Safety Car-herstart, en het moment in Canada niet. Sterker nog, er was in Canada theoretisch gezien al geen kans meer op een herstart. Dat betekent dat Russell een bewuste actie uitvoerde, die niet gevaarlijk was, maar waarmee hij een collega wel een cruciale straf en schorsing probeerde aan te smeren. Dat verklaart ook de woede van Red Bull.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'In Engeland was er geen sprake van een bewuste actie, maar het leidde wel tot een gevaarlijk moment. De oorzaak van dat gevaar was echter eerder de wedstrijdleiding dan Piastri. Daarom vond ik hier een straf niet nodig. Als je Piastri wel bestraft, had Russell ook sowieso bestraft moeten worden, omdat die actie echt doelbewust was. Piastri probeerde Verstappen helemaal geen kwaad te doen. Dit was een ongelukkige samenloop van omstandigheden.'
Lees ook
De race van Verstappen | Lambiase gaf Verstappen groot gelijk: 'Piastri stopte bijna op de baan'
- Wie viel in negatieve zin op?
'Racing Bulls had natuurlijk een belabberd weekend, maar Mercedes zakte voor mij het meest door de mand. Bij George Russell weet je dat hij altijd gokt bij dit soort scenario's, dus je kon in de formatieronde al invullen dat hij meteen de pitstraat in zou rijden. Soms pakt dat goed uit, maar vaak ook niet. In zijn positie is het ook geen probleem dat Mercedes een gok waagt, in de hoop de race te kunnen winnen.'
'Het is echter wel een groot risico om Kimi Antonelli dan twee ronden later ook binnen te halen tijdens de Virtual Safety Car, als je ziet dat de baan in de eerste ronden nog veel te nat is. Als je niet op de juiste banden staat, verlies je in twee ronden tijd al veel tijd. Uiteindelijk was de keuze voor de droogweerbanden nog niet eens het grootste probleem, maar Mercedes maakte een dubbele fout.'
'Mercedes gaf Russell namelijk eerst de harde banden, terwijl iedereen kan invullen dat dit niet handig is in deze omstandigheden, zeker niet met een nieuwe bui op komst. Twee ronden later gaf men Antonelli diezelfde harde banden. Stroll wisselde op dat moment ook naar slicks, maar ging naar de zachte banden. De Canadees lag na de volgende pitstopronde na twaalf ronden opeens vierde, terwijl Mercedes tot de achterhoede behoorde.'
'Je zou zeggen dat Mercedes ook ziet bij Stroll dat die zachte banden toch veel beter werkten, maar in de slotfase van de race komt Russell wéér te vroeg binnen voor droogweerbanden, en wéér geeft Mercedes hem de harde banden. Dat werkt wederom niet, en Russell eindigde dan ook op de tiende plek. Als Russell gewoon een normale strategie had kunnen aanhouden, had hij een goede kans op het podium gemaakt. Mercedes won wel in Silverstone, maar de andere vijf van de laatste zes weekenden verliepen dramatisch.'
'De bandenkeuze in die laatste stint was cruciaal. De zachte banden bleken in dit geval té zacht te zijn en de harde banden konden haast niet op temperatuur gebracht worden. De mediumbanden waren dus de enige optie, en elf van de vijftien coureurs kregen dat Pirelli-rubber dan ook. Alleen Lewis Hamilton, Lance Stroll, en Charles Leclerc kregen de zachte banden, terwijl Mercedes als enige zo gek was om haar coureur weer harde banden te geven.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties