Het regent geruchten over de toekomst van Max Verstappen. Verschillende media meldden in de afgelopen weken dat de wereldkampioen op weg is naar Mercedes en dat het een kwestie van tijd is voordat de transfer wereldkundig gemaakt wordt. Michael Schmidt, wellicht de best ingelichte journalist in de Formule 1-paddock, deelt wat de werkelijke situatie van Verstappen is.
Verstappen pakte in 2021 zijn eerste wereldtitel en tekende vervolgens het langst durende contract uit de geschiedenis van de sport. De Limburger tekende een verbintenis, waarmee hij tot en met 2028 aan Red Bull Racing gekoppeld werd. In eerste instantie pakte die samenwerking geweldig uit met dominantie in 2022 en 2023. Hoewel Verstappen in 2024 nog wereldkampioen werd, is de sterke periode van Red Bull duidelijk voorbij.
Geruchten: wat klopt wel en niet?
In 2026 komen er nieuwe reglementen in de Formule 1, en de situatie bij Red Bull is enorm onzeker. Het team verschijnt voor het eerst met eigen motoren aan de start, terwijl de auto gebouwd moet worden met een verouderde windtunnel en een simulator die de nodige correlatieproblemen heeft. Het is dan ook geen wonder dat Verstappen in verband gebracht wordt met Mercedes. Het Duitse merk heeft net als manager Raymond Vermeulen bevestigd dat er bepaalde gesprekken plaatsvinden. Hoe serieus die gesprekken zijn, is echter onduidelijk.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Veel journalisten en oud-coureurs speculeren er flink op los, merkt ook Schmidt op. 'De Italianen hebben al geschreven dat het min of meer rond is met Mercedes en dat het al bij het bestuur in Stuttgart zou liggen. Dat is echt complete onzin', weet Schmidt te melden bij Formel Schmidt. Schmidt heeft zeer goed contact met vooral Helmut Marko, en hoewel hij niet alle details zal kennen, zal hij vermoedelijk van de Oostenrijker wel te horen gekregen hebben dat Motorsport.com de plank volledig missloeg.
Huidige stand van zaken
Schmidt weet namelijk zeker dat de onderhandelingen nog niet in een vergevorderd stadium zijn. 'Eerst moeten ze nog afwachten op het moment waarop duidelijk wordt of bepaalde prestatieclausules van kracht kunnen zijn.' Naar verluidt liggen verschillende van die meetmomenten in de zomerstop, over twee raceweekenden. Toto Wolff heeft laten weten dat hij in de zomerstop naar zijn rijdersduo gaat kijken, terwijl Verstappen ook heeft aangegeven dat hij zich voorlopig nog niet met 2026 bezighoudt.
'Als Verstappen nu zegt dat hij vertrekt en dat het hem niks interesseert, dan pleegt hij contractbreuk', zo benadrukt de journalist van Auto Motor und Sport dat Verstappen nu helemaal nog niks kan doen. 'Ergens in de zomer weet hij, of weten wij, of hij onder zijn contract uit kan komen. Dan kan hij een beslissing maken. Tot dat moment zal er niks gebeuren. Zelfs als hij onder het contract uit kan komen, kan hij er alsnog voor kiezen om bij Red Bull te blijven, want zijn hart ligt nog steeds bij Red Bull', meent Schmidt.
Problemen bij Red Bull
Schmidt verwacht niet zozeer dat Verstappen gaat vertrekken, maar hij denkt wel dat de Verstappens de goede onderhandelingspositie willen gebruiken om de situatie bij Red Bull te beïnvloeden. 'Er zijn wel een paar problemen. Ze vinden dat Christian Horner te veel macht heeft. Er zijn te veel mensen vertrokken, en dat had hij als teambaas moeten vermijden.' Daarnaast is Horner er als teambaas voor verantwoordelijk dat Red Bull te laat aan de bouw van de nieuwe windtunnel begonnen is, waardoor men nu de start van de nieuwe reglementen mist.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Er zijn dus wel een paar problemen, maar dat komt meer vanuit het team van Verstappen dan vanuit Max Verstappen zelf. Dit heeft ook met zijn vader en met zijn manager te maken, dus er kunnen wel nog problemen komen', voorspelt Schmidt, die het geheel nog even samenvat. 'Voorlopig is er niks nieuws in deze soap, behalve dan dat hij sowieso blijft als hij geen gebruik kan maken van een clausule. Die afkoopsom is naar verluidt zo hoog, dat geen enkel team dit kan betalen, als daar ook het salaris nog bijkomt. Ook Mercedes niet.'
Martin Brundle liet eerder weten dat die afkoopsom in ieder geval uit negen cijfers bestaat. Dat wil zeggen dat de afkoopsom meer dan honderd miljoen euro bedraagt. Mocht Red Bull in 2026 inderdaad tegenvallen, dan zou Verstappen dan alsnog kunnen vertrekken. Daarnaast heeft hij dan de luxe dat hij eerst kan zien welke teams het beste presteren. In theorie kunnen Verstappen en Mercedes samen de afkoopsom ophoesten, maar het is de vraag of zich dat loont.
Hoewel onduidelijk is welke prestatieclausules in het contract van Verstappen staan, heeft Marko vaker benadrukt dat die clausules nu nog niet van kracht zijn. Dat betekent dat het missen van de top twee bij de coureurs, of de top drie bij de constructeurs, zoals Robert Doornbos stelde, sowieso niet correct zijn. Mogelijk verandert de situatie wel als Verstappen wordt ingehaald door George Russell. De Brit pakte echter maar één podiumplek in de laatste zes races en staat achttien punten achter Verstappen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties