Tweede vrije training

De tweede vrije training is doorgaans het tweede trainingsmoment van een raceweekend. Tijdens de tweede vrije training krijgen de teams en coureurs anderhalf uur de tijd om hun auto's aan te passen en om te wennen aan het circuit. Ten opzichte van de eerste vrije training worden er vaak andere werkzaamheden uitgevoerd en ligt de focus op de zogenaamde 'longruns'.

Tijdens de tweede vrije training werkt men vooral aan de set-up voor de race en het verzamelen van data voor bijvoorbeeld de bandenslijtage, het brandstofverbruik en de daarbij horende rondetijden. Coureurs rijden vaak langere stints van vijf, tien of vijftien ronden, om informatie te verzamelen voor de race. Zo kan er nauwkeurig worden gemeten hoeveel een bepaalde band slijt, waarna men een strategie kan bepalen voor de race.

Geen competitief gehalte

Ondanks dat er altijd een formele lijst met rondetijden wordt weergeven, zijn de resultaten van de tweede trainingssessie vrijwel nietszeggend. Teams focussen zich veelal op het vergaren van data en het bewerkstelligen van de meest ideale set-up voor de auto. Hierdoor is er geen competitief gehalte tijdens de sessie; de coureurs houden zich vooral bezig met het rijden van zoveel mogelijk rondjes. Een snelle rondetijd van een coureur of een team tijdens de eerste of tweede vrije training is dan ook vaak niet representatief voor de rest van het raceweekend. 

Wel worden de longruns van de coureurs en teams na afloop van de tweede training geanalyseerd. Hierbij wordt gekeken naar de gemiddelde rondetijd van de longrun, om daarmee een indicatie te genereren van de 'race pace'. Een hoge gemiddelde rondetijd in de longrun betekent dat de auto van het team in kwestie goed afgesteld is voor de race. 

Auto hoeft niet aan reglementen te voldoen

Tijdens de tweede trainingssessie hebben de teams de (formele) vrijheid om alles met de auto te doen. Zo rijden veel auto's geregeld met een aero rack, een metaal omhangsel dat de luchtstromen rondom de auto meet. Teams mogen, formeel gezien, met illegale onderdelen rijden zonder daar een straf van de FIA voor te krijgen. Wel is er sprake van een 'gentleman's agreement' tussen de teams, waarin men heeft afgesproken om zo legaal mogelijk te werk te gaan tijdens de oefensessie. 

Tweede vrije training nieuws