Leclerc zet Norris en Verstappen alvast op achterstand in VT1, Red Bull probeert basis te leggen Formule 1
Formule 1

Leclerc zet Norris en Verstappen alvast op achterstand in VT1, Red Bull probeert basis te leggen

Leclerc zet Norris en Verstappen alvast op achterstand in VT1, Red Bull probeert basis te leggen

Charles Leclerc heeft de eerste vrije training van de Grand Prix van Singapore als snelste afgesloten. Lando Norris en Carlos Sainz maakten daarbij de top drie compleet. Max Verstappen was echter niet ver van de top drie verwijderd, de Nederlander klokte P4 en het verschil met Sainz was iets minder dan twee tienden. Verstappen heeft een aantal runs voltooid op zowel de zachte band als de mediumband en gaat heel wat data rijker de tweede vrije training in.

De eerste sessie in Singapore begon enigszins stroef voor Oscar Piastri, McLaren ontdekte namelijk een probleem tijdens de pitstopoefeningen en het leek erop dat een van de wielen er niet af wilde komen, en daarom kon Piastri niet direct beginnen aan de training zodra de tijd begon te lopen. In de pitstraat werd Max Verstappen ondertussen in de weg gezeten door Pierre Gasly, die wel op tijd naar buiten ging, maar de draai vervolgens niet kon krijgen. Hoe dan ook resulteerde het niet in een touché, de Alpine-monteurs hielpen Gasly snel weer op weg.

Binnen de eerste vijf minuten waren bijna alle coureurs al op de baan te vinden, alleen de Williams-coureurs stonden nog binnen, en Piastri vanzelfsprekend ook nog. Voor Franco Colapinto was het direct een belangrijke sessie, aangezien de Argentijn nog nooit op het Marina Bay Street Circuit heeft gereden. Lando Norris klokte na zes minuten de voorlopig snelste tijd op de mediumband, waarbij hij zo'n zes tienden sneller was dan Lewis Hamilton op de harde band. Carlos Sainz, ook op de harde band, maakte op dat moment de top drie compleet.

Verstappen was op de baan te vinden met de mediumband onder de RB20 en was op dat moment vierde in de tijdentabel, hij was 1,128 seconde langzamer dan Norris. Red Bull staat er echter om bekend dat ze niet met de motor vol open rijden op vrijdag, en tevens was er niets bekend over de brandstoflevels van beide auto's. Niet veel later schoot Verstappen naar de snelste tijd, hij dook drie tienden onder die van Norris, maar amper twee minuten later pakte Norris die snelste tijd weer af en was hij vijf tienden sneller dan de regerend wereldkampioen.

De tekst gaat verder onder het X-bericht.

Coureurs profiteren van baanevolutie

Colapinto had zich ook gemeld op de baan en was na een opwarmronde en een snelle run op de zevende plek beland. Het regende op dat moment echter snellere tijden, want Lance Stroll schoot naar de derde tijd, maar ook Yuki Tsunoda verbeterde zijn ronde, en hetzelfde gold voor Charles Leclerc. Het was duidelijk dat de baan aan het evolueren was en elke run sneller leek te worden. Zo pakte ook Sainz een paarse sector en meldde hij zich bij de top drie. De snelste tijd was nog steeds in handen van Norris, en dat was een 1:33,199. Pérez zorgde ondertussen even voor een gele vlag in sector twee omdat hij rechtdoor schoot.

Daardoor moest Piastri van zijn gas, die net op de baan was nadat het probleem met het vastzittende wiel was opgelost. Zijn eerste run ging daarom niet van een leien dakje en leverde hem op de harde band de veertiende tijd op. Na ongeveer een half uur bestond de top drie uit Leclerc, Norris en Sainz, met Albon en Colapinto verrassend genoeg op P4 en P6. George Russell zat in de Wiliams-sandwich betreffende de tijdentabel. De voorlopig snelste tijd was door Leclerc gezet en dat was een ronde van 1:32,702, inmiddels was de baan dus al bijna vijf tienden sneller dan aan het begin van de sessie.

De tekst gaat verder onder het X-bericht.

Terwijl Piastri nog wel op de baan was, waren bijna alle coureurs even naar binnen gegaan, waardoor het rustig werd op het asfalt. De Australiër had ondertussen de tiende tijd weten te klokken. Tsunoda had ook een plekje in de top tien bemachtigd, net als Esteban Ocon. Die coureurs waren echter ook al naar binnen gegaan. McLaren en Red Bull besloten het rustige moment op de baan te benutten door hun coureurs weer naar buiten te sturen, en dus ging Norris aan de slag op de zachte band, met Verstappen ook op een nieuwe set softs.

Verstappen geeft de RB20 de sporen

De Nederlander rondde zijn eerste run op de softs af en pakte daarmee de tweede tijd, twee tienden achter Norris. Viaplay-commentator Ernest Knoors vond het overkomen alsof het wel meeviel hoeveel Verstappen met de auto in gevecht was. Naar zijn idee oogde de RB20 best stabiel, en was Verstappen niet echt aan het worstelen om door de krappe bochten van het stratencircuit te komen. Na die run ging de regerend wereldkampioen echter direct naar binnen.

Verstappen bleef ook even binnen staan, tien minuten later was hij nog steeds niet teruggekeerd op de baan. Ondertussen waren Sainz en Tsunoda ook begonnen aan hun runs op de softband, wat voor Sainz de tweede tijd opleverde en Tsunoda P3. Verstappen was op dat moment dus gedemoveerd naar P4, op vijf tienden van de snelste tijd van Norris, wat met nog twintig minuten te gaan een 1:31,839 was. Leclerc was echter diegene die de tijd scherper wist te zetten door een 1:31,763 te rijden.

Norris was dus tijdelijk van de VT1-troon gestoten, maar alle coureurs waren op de baan met nog vijf minuten op de klok en dus had de Brit nog een kans om de snelste tijd weer over te nemen. Verstappen had op dat moment de vierde tijd in handen. Sainz stond voor hem op P3. Pérez kwam niet verder dan P14, maar het is mogelijk dat beide coureurs op een compleet ander run-plan stonden. Mercedes had het ook niet makkelijk, Hamilton en Russell klokten de twaalfde en zestiende tijd.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws