Leclercs lange pitstop kwam doordat Ferrari nog niet klaar stond: 'Het was een erg late beslissing' Formule 1
Formule 1

Leclercs lange pitstop kwam doordat Ferrari nog niet klaar stond: 'Het was een erg late beslissing'

Leclercs lange pitstop kwam doordat Ferrari nog niet klaar stond: 'Het was een erg late beslissing'

Charles Leclerc blikt terug op zijn teleurstellende weekend in Zandvoort. De Monegask kwam niet verder dan ronde 41, toen hij vroegtijdig de wedstrijd moest beëindigen door schade aan zijn voorvleugel en vloer. Leclerc had de schade opgelopen in een aanvaring met Oscar Piastri, en verloor te veel downforce om nog verder te kunnen rijden. Ook kreeg de Ferrari-coureur te maken met een langzame pitstop, maar dat kwam, volgens teambaas Frédéric Vasseur, doordat het een late beslissing was om Leclerc naar binnen te halen.

'Qua resultaat is het natuurlijk niet goed met zo'n DNF, maar het was een extreem moeilijk weekend', blikt Leclerc terug op zijn weekend, volgens ESPN. 'Qua balans is het waarschijnlijk het moeilijkste weekend van het seizoen, en qua driveability van de auto. We moeten er naar kijken, want de laatste twee, drie races ging het steeds beter aan die kant van de dingen en om de een of andere reden werd het dit weekend erger.' Naast problemen met de balans van de auto, had Leclerc ook pech tijdens zijn openingsronde op het circuit van Zandvoort. Leclerc kwam in aanvaring met Piastri, waardoor de Monegask schade opliep aan zijn voorvleugel.

Leclerc zei dat het team in eerste instantie dacht dat de schade aan zijn auto wel meeviel, maar dat het team besloot om hem uit de wedstrijd te halen, toen ze de omvang van het prestatieverlies begrepen. 'Ik had natuurlijk al de eerste ronde gehad toen we de schade opliepen', reflecteert Leclerc op de reden waarom de auto steeds minder bestuurbaar werd. 'Ik voelde veel meer dan de jongens me over de radio vertelden. In eerste instantie was het 5 tot 10 punten (van downforce, red), wat mij verteld werd, maar toen realiseerden we ons natuurlijk dat het meer dan 60 was, en meer dan 60 is een andere categorie.' Leclerc kon uiteindelijk niet verder rijden dan ronde 41, omdat de brokstukken van de schade aan zijn voorvleugel onder de auto terecht waren gekomen, en zo voor schade aan de vloer zorgde.

Lange pitstop Leclerc kwam door te late beslissing

De schade aan de voorvleugel en vloer waren niet eens alle problemen voor de Monegask dit weekend, omdat de Ferrari-coureur ook nog te maken kreeg met een slechte pitstop. Zijn team stond nog niet klaar, toen Leclerc de pits inreed. Volgens Ferrari-teambaas Vasseur kwam dat doordat het een hele late call was vanuit Leclerc. 'Het was een erg late beslissing, maar ik denk dat het nog steeds de juiste beslissing was, want we zaten in een veel betere positie dan daarvoor, zelfs met de zes of zeven seconden die we verloren in de pitstraat. Natuurlijk, als je 10 seconden achter ligt of vijf seconden verder op de weg en je maakt de call, dan is het veel makkelijker. Maar ik hoef hier niet over te klagen, want het was de juiste beslissing.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws