Licht aan het einde van de Williams-tunnel: 'Het geloof is teruggekeerd' Formule 1
Formule 1

Licht aan het einde van de Williams-tunnel: 'Het geloof is teruggekeerd'

Licht aan het einde van de Williams-tunnel: 'Het geloof is teruggekeerd'

Volgens Williams-teambaas James Vowles is er eindelijk licht aan het einde van de tunnel voor Williams. De Britse renstal krabbelt na een zware periode weer op, mede doordat het geloof is teruggekeerd bij het team, vermoedt de Brit. Het team uit Grove heeft nog een lange weg te gaan, maar de sfeer is beter en ze zien het zonnig in voor de racedag in Jeddah.

Williams is nog ver verwijderd van de successen die het team vroeger kende. Jarenlang hobbelde de Britse renstal rond aan het eind van het veld. Maar nu heerst er iets als een geest van optimisme op het hoofdkantoor in Grove. Het nieuwe optimisme is nauw verbonden met een naam: bij zijn overstap van Mercedes bracht Vowles de winnaarsmentaliteit met zich mee, die nu weerspiegeld moet worden in de werkwijze van het team. Nu de Brit zijn tweede weekend achter de pitmuur ingaat, ziet hij al dat de vonk is overgeslagen. 'Het is echt fascinerend. De medewerkers lopen er nu weer opgetogen bij en niet meer met hun hoofd naar beneden', geeft Vowles aan, geciteerd door Auto, Motor, und Sport.

'We gaan een duidelijke kant op. Dit team heeft een moeilijke winter en een paar zware jaren achter de rug. Maar nu is er eindelijk licht aan het einde van de tunnel', bevestigt de 48-jarige. Vowles zelf moest ook wennen aan de nieuwe omgeving. Williams is niet vergelijkbaar met zijn oude team, zowel betreffende omvang van het personeel als de kwaliteit van het materiaal. 'Je moet altijd onthouden dat Mercedes de Formule 1 al enkele jaren domineert. De infrastructuur gaat verder dan waar je van kunt dromen. Williams heeft zoiets niet. Het geld dat nodig zou zijn geweest, werd lange tijd niet geïnvesteerd', geeft Vowles aan.

Nieuwe algemeen directeur Brousseau moet Williams ook naar een hoger niveau tillen

Een paar dagen geleden heeft Vowles een algemeen directeur aangenomen, namelijk Frederic Brousseau. Brousseau heeft een lange tijd in de lucht- en ruimtevaartindustrie gewerkt en zal die ervaring meenemen naar Grove. 'Een Formule 1-auto bestaat uit vijftienduizend onderdelen die binnen een paar weken geproduceerd en geassembleerd moeten worden. Dat vraagt ​​om een ​​goede planning', zegt Vowles. 'Frederic werkte 20 jaar bij Pratt & Whitney (Amerikaans bedrijf dat vliegtuigmotoren maakt, red.) en weet duizenden medewerkers op het juiste moment bij elkaar te brengen. Dat is vooral belangrijk in tijden van budgetplafonds. Hoe efficiënter we de auto bouwen, hoe meer geld er overblijft voor verdere ontwikkeling', legt de Brit uit.

Hiermee wordt een belangrijke functie vervuld. Er is echter nog steeds een gebrek aan versterking voor de ontwikkelingsafdeling. De zoektocht naar een geschikte technisch directeur is nog gaande. Vowles liet weten de functie niet voortijdig te willen vervullen, maar liever de tijd te nemen tot hij de ideale kandidaat kan tekenen. Maar het moet ook niet te lang op zich laten wachten. Er is momenteel veel in te halen op de ontwerpafdeling. Vowles ziet op dit moment nog niet de gehoopte vooruitgang bij de FW45, ondanks dat Alexander Albon in Bahrein een punt wist te scoren.

Serieuze gesprekken tussen Vowles en Wolff versterkten de relatie tussen Mercedes en Williams

'Het karakter van de nieuwe auto is vergelijkbaar met vorig jaar, dus de auto zou sterk moeten zijn op vergelijkbare circuits als vorig seizoen, dus racen hier in Saoedi-Arabië zou ons moeten liggen', zegt de Williams-teambaas. 'Maar je moet nog steeds een beetje voorzichtig zijn met voorspellingen. De eerste twee circuits zijn niet bepaald representatief voor de rest van het seizoen. Er zijn genoeg andere circuits waar de zwakke punten van de auto duidelijker naar voren komen.' Vowles is erg open over de problemen van de bolide van Williams en spreekt daar voornamelijk over met Mercedes-teambaas Toto Wolff.

De Britse renstal is immers al een lange tijd een klantenteam van Mercedes, en zal, zoals het nu lijkt, dat ook nog wel even blijven. 'Het belangrijkste is om open en eerlijk over problemen te praten zonder bang te zijn voor negatieve gevolgen. Toto en ik hebben vorig jaar veel serieuze gesprekken gevoerd, maar dat heeft onze relatie nog sterker gemaakt, niet zwakker. Je hebt deze omgeving nodig waarin je zonder angst voor de effecten kan werken', sluit Vowles af.

Pak tot zelfs 100 keer je inzet als Max Verstappen de Grand Prix van Saoedi-Arabië wint! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws