red-bull-racing-max-verstappen-gp-hongarije-2025-vrijdag-2 Formule 1
Formule 1

Long runs | Rampscenario voor Verstappen, die moet vrezen voor minuut achterstand

red-bull-racing-max-verstappen-gp-hongarije-2025-vrijdag-2

Max Verstappen heeft volgens eigen zeggen een hele slechte vrijdag achter de rug, en de data bevestigen die uitspraak. De Limburger eindigde als veertiende in Hongarije, en ook in de racesimulatie ging het totaal niet goed bij Red Bull Racing. Veel werk aan de winkel dus voor Verstappen, als hij niet hetzelfde lot wil ondergaan als Michael Schumacher in 2003: de Duitser werd toen als regerend wereldkampioen op een ronde achterstand gezet bij de eerste Grand Prix-zege van Fernando Alonso.

De tweede vrije training wordt door de teams doorgaans in drie delen opgesplitst: de coureurs beginnen met een aantal snelle ronden op de mediumbanden of de harde banden, wisselen dan naar het zachtste rubber voor een kwalificatiesimulatie, en stappen vervolgens weer terug op die eerste set banden, om een racesimulatie af te werken. In Hongarije werden de sessies niet onderbroken door rode vlaggen, waardoor de coureurs hun programma zonder problemen konden afwerken.

Verstappen in de problemen

Verstappen had het in zijn kwalificatiesimulaties lastig, en behield dat slechte gevoel in de racesimulatie. De Nederlander voelde geen balans aan de voor- en achterkant van zijn RB21. Gianpiero Lambiase liet aan zijn coureur weten dat de banden in de racesimulatie te koud waren, en dat hij dus vol moest blijven houden. Ook andere teams hadden het lastig met de temperatuur van het Pirelli-rubber.

Dat zorgt ervoor dat we in Tabel 1 veel wisselvallige racesimulaties zien. Ook bij McLaren, Mercedes, en Ferrari zien we de nodige uitschieters qua rondetijden, al is het bij Verstappen wel wat extremer dan bij andere coureurs. In de basis kon Verstappen een lage 1:22 rijden in de racesimulatie, maar uitschieters tot de 1:24 trekken zijn gemiddelde omhoog naar een 1:23,0.

De tekst gaat verder onder de tabel.

tabel-long-runs-hng
Tabel 1. McLaren is het snelst, Verstappen zit in de problemen.

De racesimulatie van Verstappen is door die twee uitschieters zelfs wat langzamer dan de long run van Yuki Tsunoda, die ook over één ronde sneller was. Als je de twee tragere ronden van Verstappen wegstreept, is hij wel twee tienden sneller dan Tsunoda, maar het is duidelijk dat dit geen goede vrijdag was voor zowel Red Bull als Verstappen. Mocht Verstappen het probleem opgelost krijgen en een halve seconde sneller zijn dan Tsunoda, dan lonkt de laatste podiumplek wel nog.

McLaren dominant

De McLarens liggen duidelijk buiten bereik. Lando Norris en Oscar Piastri waren ook wisselvallig in hun racesimulaties, maar rijden moeiteloos tijden in de 1:21. Het verschil van negen tienden tussen Norris en Verstappen lijkt dus vrij realistisch te zijn. Dit kan over een raceafstand voor een verschil van 63 seconden zorgen, waarbij verkeer het verschil nog verder kan vergroten. Met een rondetijd van 1:22 gaat Verstappen dus richting een ronde achterstand, als hij het probleem niet opgelost krijgt.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando-norris-vt1-hongarije-2025
Norris is de overduidelijke favoriet in Hongarije.

Extra slecht nieuws voor Verstappen is dat hij in de afgelopen weekenden juist vaak erg competitief was in de racesimulaties, ook al was hij in de races trager dan McLaren. De kans is dus groot dat de verschillen richting de zondag alleen maar groter worden. Red Bull zal dus zeker een oplossing moeten vinden voor de wereldkampioen, die in VT2 voor het eerst in 2025 achter een teamgenoot eindigde in een vrije training.

Ferrari presteert goed

Achter McLaren is Ferrari sterker dan Mercedes. Hoewel de gemiddelde rondetijden misleidend zijn vanwege de problemen van de coureurs om uit het verkeer te blijven en de banden op de juiste temperatuur te houden, komen de Ferrari's makkelijker in de 1:21 dan Mercedes. Vooralsnog lijkt McLaren dus het sterkste team, voor Ferrari, Mercedes, en Red Bull. Dit circuit past echter ook slecht bij Mercedes, waardoor het Duitse team een realistisch doelwit is voor Red Bull.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws