McLaren heeft de touwtjes stevig in handen in het constructeurskampioenschap, maar in het coureurskampioenschap slaagt men er maar niet om Max Verstappen op een serieuze achterstand te zetten. De wereldkampioen sloeg in Imola terug na de teleurstelling uit Miami. CEO Zak Brown erkent zijn verlies en prijst Verstappen. McLaren kreeg na de nederlaag wel duidelijke kritiek te verwerken van voormalig Red Bull Racing-engineer Calum Nicholas.
Het was pas de tweede keer dat Oscar Piastri en Verstappen samen op de eerste startrij stonden. In Jeddah leverde dat spektakel op, en dat was in Imola niet anders. Polesitter Piastri gaf zelf achteraf ook al toe dat hij dacht dat hij veilig kon aanremmen voor de eerste bochtencombinatie, maar de Australiër liet zich verrassen door een uitzonderlijke actie van Verstappen. 'Het was een geweldige actie', moet Brown dan ook toegeven bij Viaplay.
Verstappen onverslaanbaar
Brown probeerde voor het seizoen nog even te peilen of Verstappen mogelijk beschikbaar zou zijn in de komende jaren. De Limburger heeft sindsdien ook meerdere malen laten zien waarom Brown zich tegen beter weten in toch nog even aan dat telefoontje waagde. Verstappen greep in Imola alweer zijn 65e Grand Prix-zege, en haalde Sebastian Vettel in met de meeste ronden aan de leiding van een race. Alleen Michael Schumacher en Lewis Hamilton staan nog voor hem.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
In Japan baalde men bij McLaren nog van het gebrek aan inhaalmogelijkheden, maar dat mocht in Italië geen excuus vormen. 'We konden hen hier niet verslaan. Ze waren echt snel', vertelt de Amerikaan aan Tom Kristensen. 'We hebben nog een lang seizoen te gaan, en dit laat ook zien dat het seizoen echt nog lang niet voorbij is.' Brown lijkt de nederlaag zo vooral aan te grijpen om duidelijk te maken dat McLaren gelijk heeft gehad op de momenten dat de hoofdrolspelers de dominantie van het team tegenspraken.
'Max was de hele race sneller dan wij waren', gaat Brown verder. 'We zaten ongeveer op dezelfde rondetijden, maar hij had de race wel onder controle', zo vermoedt Brown dat de wereldkampioen zo nodig nog wel iets sneller had kunnen rijden. 'We konden hem niet uitdagen.' Verstappen leidde alle 63 ronden van de race en klokte uiteindelijk ook de snelste rondetijd.
Kritiek van Nicholas
Na de Safety Car had Lando Norris een voordeel op Piastri, omdat de Brit wel nog nieuwe banden had, en Piastri al een tijdje onderweg was met zijn harde banden. Norris haalde zijn collega in, waarbij beide coureurs elkaar net niet raakten. 'We laten de coureurs gewoon tegen elkaar racen. Dat was de keuze die op de pitmuur gemaakt werd', verklaart Brown. 'Het was ook een goede actie van Lando. We hebben nog een lange weg te gaan.'
Calum Nicholas, de voormalige monteur van Verstappen, hield er een andere lezing op na. De Brit liet van zich horen op X. 'Dit is nu een van dit situaties waar het je duur kan komen te staan als je geen eerste coureur hebt.' Het scheelde dan ook weinig of beide McLaren-coureurs hadden elkaar geraakt. 'Op een gegeven moment moet je gewoon een keuze maken.' Nicholas denkt dat McLaren een kans op de overwinning misliep door Norris niet eerder op Verstappen te laten jagen. Piastri en Norris zijn echter de titelfavorieten op het moment, waardoor McLaren het wederom lastig heeft als het op teamorders aankomt.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties