helmut marko red bull racing 2025 emilia romagna vrijdag Formule 1
Formule 1

Marko ziet doorbraak bij Red Bull en Verstappen: 'Eerste keer in een jaar tijd!'

helmut marko red bull racing 2025 emilia romagna vrijdag

Max Verstappen zag het seizoen na de wintertest nog somber in, maar na zeven Grands Prix heeft de Limburger toch al twee overwinningen te pakken. Daarmee houdt de wereldkampioen beide mannen van McLaren in het vizier. Helmut Marko kon zijn geluk niet op na het machtsvertoon van zijn pupil, en wees de start opvallend genoeg niet als het indrukwekkendste moment van de race aan.

Verstappen deelde in de eerste bochten al een mokerslag uit door een slapende Oscar Piastri hardhandig wakker te schudden met een knappe uitremactie. De Red Bull Racing-coureur gaf de leiding vervolgens ook nooit meer uit handen, en was niet bij te houden voor de concurrentie. 'We waren simpelweg sneller', roept Marko dan ook uit. Het is de eerste keer in 2025 dat die conclusie getrokken mag worden bij Red Bull.

Verstappen als bandenfluisteraar

Marko stipt daarbij ook een cruciaal onderdeel in 2025 aan. 'We waren minimaal net zo goed als het op bandenslijtage aankomt', vertelt Marko bij het Oostenrijkse ORF over het vergelijk met McLaren. Oscar Piastri haakte in de eerste stint steeds meer af bij Verstappen en moest na dertien ronden ook al voor nieuw Pirelli-rubber kiezen.

Het vertrouwen van Red Bull Racing bleek wel uit het feit dat Verstappen niet reageerde op de stop van zijn grote concurrent. Verstappen reed nog ruim vijftien ronden door op de mediumbanden. In die vijftien ronden reed Lando Norris op tien seconden achterstand van Verstappen ook in vrije lucht. In eerste instantie snoepte de Brit nog een paar tienden van de voorsprong van Verstappen af, maar waar Verstappen bleef versnellen, kon Norris dat niet.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen rb21 red bull racing emilia romagna 2025 zondag race 2
Verstappen was in Imola goede vrienden met zijn Pirelli-banden.

Norris werd uiteindelijk dan ook binnengehaald voor de harde banden. Enkele seconden later volgde een Virtual Safety Car, waardoor de voorsprong van Verstappen naar twintig seconden groeide. De Nederlander zag zijn voorsprong als sneeuw voor de zon verdwijnen bij een Safety Car na het stilvallen van Kimi Antonelli. In de laatste tien ronden trok Verstappen weer een gat van ruim zes seconden. Marko noemde juist die ronden 'het meest indrukwekkend.'

Sprintkoning

Na de banden lang gemanaged te hebben kon de Limburger het gaspedaal in de slotfase vol intrappen, en dat hoeft Verstappen doorgaans geen twee keer verteld te worden. 'Max liep een seconde per ronde uit, of nog meer', geeft Marko aan. Verstappen profiteerde daarbij wel ervan dat Piastri nog even achter hem reed met oudere banden. Nadat Norris de tweede plek weer overnam, bleef Verstappen echter iets sneller.

Marko durft zelfs over een doorbraak te spreken. 'Dit is de eerste keer in ongeveer een jaar tijd dat de balans van de auto goed genoeg was om Max te laten doen wat hij wil', glundert Marko, die de toekomst dus weer zonnig inziet. 'Godzijdank krijgen we dan zo'n resultaat te zien.' Het valt nu te bezien hoe Verstappen zich staande houdt in de straten van Monaco, voordat de FIA de voorvleugels aanpakt in Spanje.

Marko sloot af met een korte beoordeling van Tsunoda. 'Yuki had ook een erg goede race en eindigde in de punten. Al met al ben ik dik tevreden', sluit de 83-jarige af. De Japanner eindigde slechts twee tienden voor Fernando Alonso. Verstappen heeft nu 124 van de 131 punten van Red Bull verzameld. Na zeven weekenden pakt de tweede coureur van het team dus gemiddeld één punt per weekend.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws